Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf randonneur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf randonneur

Wat mij verbaast bij veel fietsen die langs komen is dat de fabrikanten zwijgen over de gebruikte buizen, en vooral over de buisdiameters. De uitzondering is Thorn waar de kleine maten van de Sherpa standaard diameter hebben, de midden maten enkel oversized en de grote maten extra oversized. Doe je dat niet, dan zijn de kleine maten te stug en de grote maten te slap.
Wim schreef:Wat mij verbaast bij veel fietsen die langs komen is dat de fabrikanten zwijgen over de gebruikte buizen, en vooral over de buisdiameters. De uitzondering is Thorn waar de kleine maten van de Sherpa standaard diameter hebben, de midden maten enkel oversized en de grote maten extra oversized. Doe je dat niet, dan zijn de kleine maten te stug en de grote maten te slap.
Misschien zou De Wereldfietser in samenwerking met andere belanghebbendenorganisaties eens een oproep moeten doen aan de gezamenlijke fietsleveranciers om wat meer afgestemde waar op de markt te brengen.
Daar zijn zowel aan de vraagkant als aan de aanbodkant goede redenen voor.

Vraagkant:
Niet alleen worden Nederlanders (nog) steeds groter, maar er komen volgens mij ook steeds meer kleine Nederlanders. Dat laatste komt door - laat ik het vandaag voor de gelegenheid maar eens wetenschappelijk uitdrukken - een toenemende genetische en nutritionele spreiding binnen de bevolking, het genetesche deel niet in het minst door de grote hoeveelheid buitenlandse studenten.

Aanbodkant:
Sinds ze zelfs hier in Limburg auto's van twee verschillende merken door elkaar op één lopende band kunnen maken zijn produkten die naar wens gemaakt in de moderne fabricagewereld tamelijk normaal geworden. Als je bijvoorbeeld een zitbank koopt kun je die in tientallen uitvoeringen en stoffen krijgen. Het kan een tijd duren voordat het ding gemaakt en uit Zuid-Italië of het verre oosten hier is, maar je krijgt precies wat je besteld hebt en vooral zonder dat dat wordt verkocht als iets heel bijzonders.
Dan heb ik het bij fietsenframes nog niet eens over maatwerk maar alleen over een stuk meer afgestemde variatie in frames. Wat extra maten voor kleine en grote mensen hoeven volgens mij echt niet meer de hoofdprijs te kosten.
Ik ben het geheel met Leon eens. Zelfs dure merken als Santos of Koga doen weinig of niets om deze problemen op te lossen. Het gaat om drie gebieden:
1 frame maten en frame geometrie. Bijvoorbeeld 28/29 inch met brede banden is te groot voor een groot deel van de vrouwen en een klein deel van de mannen.
2 frame stijfheid die niet proportioneel is met de maat. Thorn doet dit dus expliciet wel.
3 afmontage die niet correspondeert met de framemaat. Op een klein frame horen kleine cranks en op een groot frame horen grote cranks. Het is nu zelfs zo dat men niet eens 170 mm monteert op de kleine maten en 175 mm op de grote. Surly doet dit, binnen de grenzen van de mogelijkheden van een budget fiets, wel goed.
Beste Wim,

Mag ik vragen welke fiets je uiteindelijk hebt gekocht/zal kopen?
Mijn vriendin en ik zitten in dezelfde situatie, vandaar :).

Vriendelijke groet,
Brecht