door
Adieu » di 18 apr, 2017 21:15
Op nachtrust zou ik inderdaad niet teveel inleveren (comfortabel slapen = vaak meer gewicht).
Daarnaast kun je, zoals door anderen ook al aangegeven, besparen in gewicht door (veel) minder kleding mee te nemen.
1 korte broek en 2 lange broeken kun je al vervangen door een afritsbroek. Zelf neem ik 1 lange broek mee (Mammut Runbold light pants), een hardloopshort als korte broek (weegt niks), 2 merinowollen t-shirts korte mouw, dan i.p.v. thermo ondergoed èn een lange fietsbroek één fleece tight (te gebruiken als thermo onderbroek of over de korte fietsbroek), een polartec 100 fleece trui (i.p.v. thermo ondershirt). 2 boxers en 2 paar sokken is voldoende. Een softshell voor het vroege voorjaar en een Paclite achtig regenjack en dito regenbroek.
Theedoek is ook overbodig (gewoon de 2 lichtgewicht handdoekjes).
Het voordeel van lichtgewicht materiaal is dat het sneldrogend is en dus na een handwasje (of meenemen onder de douche en uitspoelen) ook weer snel droog is.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Je zou ook eens bij andere buitensporten als bijvoorbeeld bergsport kunnen kijken voor een checklist (en dan de klimspullen natuurlijk wel thuis laten
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
).
Zelf heb ik veel gehad aan mijn klimtochten in de Alpen. De klimuitrusting woog vaak al zoveel (klimtouw, karabiners, stijgijzers, pickel, etc.) dat je genoodzaakt was om op al het overige (kleding en persoonlijke spullen) zoveel mogelijk aan gewicht te besparen. Deze ervaring en de spullen die ik er van over gehouden heb bieden mij nu voordeel bij het rondtrekken op de fiets.
Veel plezier tijdens je tocht!