door
loknor » vr 14 apr, 2017 08:40
Ik vind dat niet zo heel erg ver bezijden de waarheid. Ik ben 170 en ik zit denk ik met een cm of 10 zadelpen (ik zal het voor je nameten). Ik hou van diep zitten, dus de lengte is prima (stem slammed!), maar iemand van 1.80 en die wat korter wil zitten redt zich wel op mijn fiets. Sterker nog, mijn zwager van 1.88 past er ook nog wel op.
Ik weet dat maatvoering altijd tot emoties leidt, maar wat veel mensen niet beseffen is dat zelfs bij topmerken de Reach (effectieve lengte) niet snel genoeg kan stijgen omdat de wielbasis niet evenredig meegroeit. En spelen met de balhoofhoek is lastig omdat daarmee het rijgedrag teveel wisselt. Meestal is een kleine maat een graad flauwer dan een grote maat, meer speelruimte is er niet. Zelfs bij top merken (Colnago) is het verschil in reach tussen een 53 en een 57
traditioneel 3 millimeter! 3 millimeter is niks. Een mens krimpt meer over een dag.
Kortweg werkt het in de praktijk als volgt:
Kleine fietsen hebben een steile zitbuis . Hierdoor wordt de bovenbuis korter.
Grote fietsen hebben een flauwe zitbuis. Hierdoor wordt de bovenbuis langer
Maar een flauwe zitbuis kan je met een zadelpen met meer terugstand en het achteruit schuiven van je zadel perfect nadoen. Qua contactpunten is er werkelijk nul verschil. Daarom is Sloping helemaal niet zo raar. Mensen die boos roepen dat dat de traditionele geometrie verpest beseffen de reach limitatie niet.
Blijft dus over je stack (hoogte). Het stack verschil met een 53 en een 57 bij Colnago is 3 cm. Dat valt binnen de marge van een normale stuurpen. Er zijn dus mensen die je op de zelfde manier op een 53 als een 57 Colnago C60 kan passen, zonder dat je gekke dingen moet doen. En dan spreek ik dus over een fiets van waarschijnlijk de meest gerenommeerde fabrikant qua rijgedrag die al tientallen jaren dezelfde geometrie gebruikt.
http://www.colnago.com/en/c60/#
Dus de range van Batavus is niet zo heel erg raar, zeker omdat ze naar de dealer verwijzen. In de praktijk is een 53 geschikt voor iemand tussen de 170 en 180, de extremen zijn uitersten. Maar het kan best. Het is in ieder geval niet gekker dan wat Colnago al jaren doet