Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HG31-8: aantal tanden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

HG31-8: aantal tanden?

60, als frequentie? In mijn boekje is dat inderdaad langzaam, ik ga volgens mij eerder richting 90 ofzo.

Dank voor het uitzoekwerk cyclos!
cyclos schreef:Interessante case!
Is het beleving of is er echt iets aan de hand?
Ik heb in gear-calculator wat ingevoerd:
http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB= ... 2&UF2=2220
Je probleem is dat deze cassette een kransje 11 heeft. Bij een grootste voorblad 48 is dat vrijwel nergens voor nodig. Je verspilt daarmee een verzet. Door een casette te nemen die met 12 of met 13 begint heb je meer mogelijkheden om te voorkomen dat er op de poldersnelheden van rond de 20 km/u een stap van drie tandjes tussen bijvoorbeeld 17 en 20 ontstaat. Het wiskundige feit dat tandjes alleen in hele getallen komen zit de volledig vrije keuze van verzetten immers in de weg.
Het lijken ook alleen de poldercassettes te zijn, die beginnen met 12 tandjes. Die zie je dan weer niet gecombineerd met 30 of 32 tandjes aan de lichte kant van het bereik. Tenminste, een snelle scan op de site van een duitse internetaanbieder onder de 8-speedcassettes leerde me dat.
Travelmaster schreef:Het lijken ook alleen de poldercassettes te zijn, die beginnen met 12 tandjes. Die zie je dan weer niet gecombineerd met 30 of 32 tandjes aan de lichte kant van het bereik. Tenminste, een snelle scan op de site van een duitse internetaanbieder onder de 8-speedcassettes leerde me dat.
De keuze is er niet beter op geworden, dat klopt. Voor mijn vriendin heb ik bijvoorbeeld een 8V-cassette 12-34 gemaakt dor twee andere te combineren. Ergens zit er dan een overgang in die volgens de ingewikkelde lettercode's die op elk kransje staan niet kan, maar het gaat in haar geval toch.
In plaats van een kant en klare Shimano cassette, kun je ook een zelfgekozen combinatie van tandwieltjes gebruiken. Ik heb dat al 7 jaar geleden met de 9 kransjes op een van mijn fietsen gedaan, door losse kransjes uit twee cassettes (HG80 en CS6500) te mixen, met het volgende resultaat: 13-15-17-19-21-23-26-30-34. Ik vermoed dat geen enkele fietsenmaker dat zo zou doen en misschien mag het ook wel niet van Shimano, dus doe ik dat lekker zelf.
Daarmee heb ik prettig kleine verschillen tussen veelgebruikte verzetten en evengoed nog een bergverzet. Ik ben een onthaaste fietser en vindt 30-35 km/uur op een vlakke weg snel genoeg gaan. Die snelheid haal ik nog wel met mijn zwaarste verzet van 44 voor en 13 achter. Bij een afdaling mag het soms wel wat sneller, maar dat gaat dan toch vanzelf, zonder trappen.
Goede oplossing - zij het voor de wat meer gevorderde sleutelaar en kenner, dus mogelijk niet meteen een oplossing die TS zelf kan uitvoeren - maar misschien wel met wat hulp.
In de tijd van 5 en 6V - de jaren 70 en 80 - hingen de kransjes gewoon bij de fietsenmaker aan de muur voor het uitkiezen; mooie tijden. Monteren was echt niet moeilijk en je kon ze als ze wat begonnen te verslijten nog omkeren ook.
Toen bedacht iemand dat het handiger is om de cassettes als geheel te verkopen en vervolgens 7V, 8V, 9V en zo en werd het onmogelijk om een goede voorraad te houden voor elk systeem van aantallen kransjes.
cyclos schreef:Interessante case!
Is het beleving of is er echt iets aan de hand?
Ik heb in gear-calculator wat ingevoerd:
http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB= ... 2&UF2=2220
Op de witte vlakken klikken selecteert de tandwielcombinatie. De oude boven, de nieuwe onderin. Je kunt met de tandwieltjes schuiven, de bandenmaat aanpassen en kijken wat er met de snelheid gebeurt als je de trapfrequentie verandert.
Het blijkt dat als de TS met de oude cassette 48 - 17 (of 3 - 5 zoals hij het noemt) fietste een verzet in meters had van 6,27 meter. Als hij toen niet harder ging dan 20 km, had hij een trapfrequentie van 60 toeren per minuut.
Met de nieuwe cassette is 3 -5 nu 48 - 18. dat is een verzet van 5,92 meter.
Dat is toch niet gigantisch, maar ik begrijp wel dat het opvalt en misschien heeeeeel irritant kan zijn!
Ik heb ooit op mijn 3 derailleur fietsen extreem vlakke cassettes gehad: b.v. 12-13-14-15-16-17-19-21. Heerlijk om in je cadans te blijven. Bij de eerste heuvels kijk je toch even of er niet ergens iets aanloopt ;-)
Sinds ik met een Nexus 8 mijn meeste toerkilometers maak, maak ik me er niet meer druk over, als de 5 (en bijna weerstandsloze versnelling) maar een verzet van 4,85 meter heeft pas ik mijn trapfrequentie wel aan. Op mijn derailleur fietsen zit ik ook meestal rond dat verzet.
Als je 48 -17 kan rondtrappen met 60 toeren zal 14% met 26 - 32 (1.80 meter verzet) denk ik niet een probleem zijn.
Met een verzet van 2 meter ben ik (dat is dus persoonlijk) met bagage overal bovengekomen.
Bedankt voor deze hulp, cyclos
ik had ook al een beetje zitten rekenen, maar dit schema is veel overzichtelijker.
Jammer genoeg ratelt de versnelling (36-13) die het meest in de buurt komt van wat ik wou een beetje. Deed hij ook vroeger al, ik vermoed ook niet dat het echt beter kan. Is ook immers geen luxe versnellingsapparaat.
Daar ga ik dus al niet veel op rijden, want een fiets moet naar mijn opinie stil rijden zonder dat er iets ratelt, piept of knarst anders. Zal mijn cadans dus wat moeten oppeppen.
Heb het daarnet eens proberen tellen: 60 tot 70 toeren (per been) per minuut. 90à 100 lijkt me dus erg snel. Als ik zo'n beetje rondkijk zie ik echt geen mensen sneller trappen?
Dit is dus echt iets dat je moet aanleren/oefenen?
brilsmurf613 schreef:... de versnelling (36-13) die het meest in de buurt komt van wat ik wou ...
Als 36-13 (verhouding 2,77) je voorkeur is, dan hoef je met 48-18 (verhouding 2,67) maar weinig sneller te trappen. In plaats van bv. 60 pedaalomwentelingen per minuut, doe je dan er dan 62.
Maar ik ben het wel met je eens dat een gat van 3 tanden (..15-18-21..) in het middengebied niet fijn fietst. Als je door wat tegenwind moet opschakelen, moet je opeens veel sneller gaan trappen.

Het belang van een rechte kettinglijn is overdreven. De grootste verliezen van een kettingaandrijving zitten in het buigen van de ketting over het achterkransje. Je kunt beter de ketting over een wat groter achterkransje laten lopen, dat geeft minder wrijvingsverliezen dan een schuine kettinglijn : 48-18 is efficiënter dan 36-13.
math schreef:
brilsmurf613 schreef:... de versnelling (36-13) die het meest in de buurt komt van wat ik wou ...
Als 36-13 (verhouding 2,77) je voorkeur is, dan hoef je met 48-18 (verhouding 2,67) maar weinig sneller te trappen. In plaats van bv. 60 pedaalomwentelingen per minuut, doe je dan er dan 62.
Maar ik ben het wel met je eens dat een gat van 3 tanden (..15-18-21..) in het middengebied niet fijn fietst. Als je door wat tegenwind moet opschakelen, moet je opeens veel sneller gaan trappen.

Het belang van een rechte kettinglijn is overdreven. De grootste verliezen van een kettingaandrijving zitten in het buigen van de ketting over het achterkransje. Je kunt beter de ketting over een wat groter achterkransje laten lopen, dat geeft minder wrijvingsverliezen dan een schuine kettinglijn : 48-18 is efficiënter dan 36-13.
Mijn voorkeur ging uit naar 48-17 (2.83) maar dit heb ik nu niet meer (vorige kransje). Het compromis was de meest daarbij aanliggende 36-13 (2.77) maar deze ratelt. De 48-18 (2.67) voelt echt al heel anders, veel kleiner. Heb al eens geprobeerd om sneller te trappen, maar gaat precies tegen mijn natuur in, voelt niet efficient en ongemerkt vertraag ik weer (en ga ook minder snel vooruit 1 à 2 km). Maakt geen hopen verschil, maar omdat ik deze fiets vooral functioneel gebruik wil ik er ook efficient mee kunnen fietsen (vb trein halen).
48-15 (3.2) is dan weer te groot om telkens op te trekken als je moet vertragen voor verkeerslicht, kruispunt, zebrapad, ...

Goed om weten dat ik beter 38-18 dan 36-13 fiets. Ik ben immers voor efficiëntie.
Mogelijk zit 36-13 net niet helemaal lekker voor de voorderailleur. Zou qua aanlopen wel te fixen moeten zijn.
Mijn ideale oplossing zou zijn: koop een HG50-8 13-26 (13-14-15-17-19-21-23-26) en probeer die eens uit.

Als je echt die grote reikwijdte of dat lage verzet (30 of 32) nodig hebt, kan je die combineren met de 11-32 casettte om zelf een mooie 13-32 casettte te maken: 13*-15-17*-19*-21-24-28-32 (de tandwielen met * komen uit de HG50-8 casette). Dan heb je en de reikwijdte en in de buurt van je "ideale" tandwiel (17) kleinere stappen. Dit vereist wel een klein beetje handigheid, of een fietsenmaker van goede wil, omdat de beide cassettes aan elkaar geklonken zijn. Je kan die klinknagels afvijlen of afslijpen en dan naar hartelust tandwielen combineren.

Spelen met HTML5 Gear Calculator kan altijd je altijd wijzer maken...
Je wil efficiëncy? Het hoogste rendement heb je immers bij een cadans tussen 90 en 110 omw/min. Niets nieuws. Wat houd je tegen?
sjefke schreef:Je wil efficiëncy? Het hoogste rendement heb je immers bij een cadans tussen 90 en 110 omw/min. Niets nieuws.
Heb je daar een bron voor? Ik heb uit het boek Bicycle Science begrepen dat het omgekeerde waar is: dat je kunt meten dat de efficiency bij lagere toerentallen beter is.
Dat je bij lage toerentallen na een tijd (in dezelfde rit bedoel ik) weer last krijgt van vermoeide spieren is dan weer wat anders, maar efficiency is best een strak gedefinieerd begrip.
Dat hoogste rendement bij een cadans van tussen 90 en 110 geldt alleen bij atleten die hoge wattages (kunnen) trappen. Bij inspanningen rond de 100W, een niet-zwetende fietser, is een cadans van 60 beter.
Afbeelding

plaatje uit http://members.home.nl/vd.kraats/ligfie ... ciency.jpg
Spot on math!
Dat plaatje zegt inderdaad precies wat elke fietser die kromgebogen over het stuur tegen de wind weet: als je weinig moete hoeft te doen is een trage pedaalslag beter, maar als het hard moet heb je meer aan snel trappen.
Een niet zwetende fietser? Bestaan die dan?
Misschien zelf een cassette/freewheelafnemer kopen? bv. bij internet-bikes is al een amigo-afnemer voor 3,05 te koophttps://www.internet-bikes.com/2147-ami ... r-shimano/, bij Rose een Shimano TL-FW30 voor 11,13,https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... /aid:23004
deze is goed voor een HG31 cassette, i.c.m. kettingzweep afhankelijk van aantal speed, te koop voor <15,- ook bij internet-bikes bv.
Als je zelf een bahco hebt en je koopt bij Rose cassettes HG31 voor <11,-
hoef je niet duur uit te zijn en kun je het steeds maken of omwisselen evt. zoals jij het wenst.


voor NL of de vlakte is een cassette tot 26 wel genoeg meestal, of wat jij wilt, zodat je het prettigst rijdt, voor de heuvels of bergen vind ik 32 idd. ook wel fijner dan 30
en ik neem dan HG 51 of minimaal HG 41 kwaliteit.
Als je met een zelfde cassette zowel op de vlakte als ook in de bergen of heuvels rijdt, slijt je cassette wel gelijkmatiger af en wordt het beter benut. Ik kan me best voorstellen dat idd. 2 tandjes een verschil kunnen maken.
Ik gebruik ook altijd een zo kort mogelijke trapas, zodat het kleinste tandblad op een halve centimeter na, het frame niet raakt, daardoor krijg je ook een zo 'recht' mogelijke kettinglijn meestal op het grote blad en ook is beter voor je knieën om zo dicht mogelijk tegen het frame aan te fietsen zeg maar, maar misschien heb je dat allemaal al. Succes en ik vind dat de fietsenmaker aan jouw wensen had moeten voldoen, dus dezelfde had moeten monteren of moeten overleggen idd. indien anders. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur, en verzet is daarin wel heel belangrijk voor de meeste mensen.
.