Dat klopt. Juist omdát in de praktijk de lichte versnellingen zullen ontbreken zul je als vakantiefietser met wat bagage op de ene helling die je tegenkomt de zaak wel móeten forceren.Man Met Fiets schreef:Hoe erg is dat? Houdt dat min of meer in dat je dan niet op de pedalen moet gaan staan maar dat je er regulier in het zadel zittend fietsend wel mee weg komt? Het lijkt te suggereren dat het ding niet supersterk van constructie is wat neem ik aan een compromis is voor het aantal versnellingen i.c.m. de prijs.bdr schreef:Maar als je op http://www.ritzelrechner.de (HTML5 Gear Calculator) met de tandwielen van de Alfine 11 begint te spelen zul je merken dat je vanaf 38/20 een "High Torque" waarschuwing krijgt. M.a.w. je kan niet zomaar de verhouding verkleinen omdat de naaf koppelgelimiteerd is, en voor zover ik weet ook niet wordt aanbevolen voor trekking.
Het bereik van de Alfine-11 is echt te klein voor een gewone fietsvakantie zoals zo velen doen, en dat probleem begint meteen ten zuiden van SIttard. De krachtige fietser zou er wel doorheen rammen maar daar kan het ding kennelijk niet tegen. De minder krachtige fietser krijgt hem niet kapot maar mist de nodige versnellingen om met 4 à 5 km/u omhoog te gaan.
In beide gevallen zit er inderdaad een gat in de reeks. Ik heb deze naaf ook wel eens beschreven als een 12v-naaf waarvan ze de 2 niet hebben kunnen maken.
Als derde is het rendement teleurstellend laag.
En voor in een vlakke stad is deze naaf overdreven en heb je aan 8V genoeg.