Maar in de praktijk blijven andere factoren niet gelijk. Op mijn 28 inch randonneur met 37 mm brede banden - die hard opgepompt moesten zijn om geen last van stootlekken te krijgen - reed ik minder comfortabel (en op slechte wegen vast ook minder snel) dan op mijn huidige 26 inch fiets met 50 mm brede banden, die niet zo hard opgepompt hoeven te worden. Dat rijcomfort kun je natuurlijk ook bereiken op 28 inch wielen met brede banden, maar dan krijg je wel een zwaardere en grotere fiets, zeker als er ook nog spatborden op moeten passen. Dat is nadelig bij het klimmen en soms ook bij het meenemen van een fiets in een trein als op de foto hieronder: als mijn fiets grotere wielen had gehad, had hij hier niet goed kunnen hangenmath schreef:Het is elementaire fysica dat de rolweerstand van een wiel lager is bij een grotere wielstraal, als alle andere factoren (rubber, breedte, druk, rijdergewicht) gelijk blijven. De reden is dat de band van een kleiner wiel meer moet vervormen in de lengterichting. Een 26 inch wiel rolt dus zwaarder dan een 28/29" wiel. Dit geldt al voor een glad wegdek.
Verder hebben we het hier over geringe verschillen. Misschien ben je met 28 inch wielen en de juiste banden na een dag fietsen een kwartier eerder op de camping en kun je daardoor nog net voor sluitingstijd een douchemuntje bemachtigen. Ik vermoed dat andere factoren, zoals verschillen in stugheid tussen banden, de zithouding van de fietser, de geometrie van de fiets, de bepakking van de fiets etc. een grotere rol spelen. Misschien kan iemand met een leuke formule laten zien over wat voor snelheidsverschillen we het hebben tussen 26 en 28 inch fietsen, die voor de rest gelijk aan elkaar zijn.