Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een hoofdbreker over de juiste wielgrootte en bandbreedte - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een hoofdbreker over de juiste wielgrootte en bandbreedte

math schreef:Het is elementaire fysica dat de rolweerstand van een wiel lager is bij een grotere wielstraal, als alle andere factoren (rubber, breedte, druk, rijdergewicht) gelijk blijven. De reden is dat de band van een kleiner wiel meer moet vervormen in de lengterichting. Een 26 inch wiel rolt dus zwaarder dan een 28/29" wiel. Dit geldt al voor een glad wegdek.
Maar in de praktijk blijven andere factoren niet gelijk. Op mijn 28 inch randonneur met 37 mm brede banden - die hard opgepompt moesten zijn om geen last van stootlekken te krijgen - reed ik minder comfortabel (en op slechte wegen vast ook minder snel) dan op mijn huidige 26 inch fiets met 50 mm brede banden, die niet zo hard opgepompt hoeven te worden. Dat rijcomfort kun je natuurlijk ook bereiken op 28 inch wielen met brede banden, maar dan krijg je wel een zwaardere en grotere fiets, zeker als er ook nog spatborden op moeten passen. Dat is nadelig bij het klimmen en soms ook bij het meenemen van een fiets in een trein als op de foto hieronder: als mijn fiets grotere wielen had gehad, had hij hier niet goed kunnen hangen ;-)

Afbeelding

Verder hebben we het hier over geringe verschillen. Misschien ben je met 28 inch wielen en de juiste banden na een dag fietsen een kwartier eerder op de camping en kun je daardoor nog net voor sluitingstijd een douchemuntje bemachtigen. Ik vermoed dat andere factoren, zoals verschillen in stugheid tussen banden, de zithouding van de fietser, de geometrie van de fiets, de bepakking van de fiets etc. een grotere rol spelen. Misschien kan iemand met een leuke formule laten zien over wat voor snelheidsverschillen we het hebben tussen 26 en 28 inch fietsen, die voor de rest gelijk aan elkaar zijn.
Waarom spatborden? Ik heb er nog nooit op de reisfiets gehad. En mis ze ook niet. Tja als het nat is hap je achter wat modder, doch heeft me nog nooit gestoord.

Mocht je voor Surly gaan waarom dan niet de Ogre. Kunnen net wat bredere banden op dan op de disc trucker.

Off topic: mocht je voor schijfremmen gaan kies dan voor Mechanische (BB7 of TRP HY-RD hydraulische remklauw voor schijfrem met kabel). Betrouwbaar en vind ik zelf makkelijker te repareren dan (volledig) hydraulische.
Het verschil tussen de wielmaten is niet erg groot. Dat geldt voor de rolweerstand metingen die ik gezien heb, en ook, en daar zit veel van de verklaring, voor de effectieve diameter. Een 26 inch wiel van 559 mm met een band van 52 mm heeft dezelfde diameter als een 650B wiel van 584 met 40 mm banden (het verschil is dus alleen maar de hoeveelheid luchtvering). En inderdaad, laat 42 mm nu net een veel voorkomende maat zijn op 650B randonneurs. En dit is ook weer dezelfde maat als het typische racefietswiel met 20 mm banden. Alleen 28 inch banden met vette banden hebben een echt grotere diameter. Maar dan moet je zelf behoorlijk lang zijn, anders past het niet meer zo goed. En je moet slomer sturen op de koop toe nemen - maar dat is een kwestie van smaak.
Als je een lagere rolweerstand wilt hebben is de belangrijkste weg die van soepele banden (dat maakt heel veel meer uit) en brede banden zodra het wegdek wat slechter wordt.
Wim schreef:Alleen 28 inch banden met vette banden hebben een echt grotere diameter. Maar dan moet je zelf behoorlijk lang zijn, anders past het niet meer zo goed. En je moet slomer sturen op de koop toe nemen - maar dat is een kwestie van smaak.
De meeste vakantiefietsers fietsen vrijwel steeds rechtuit, dus dan noem ik het niet sloom maar stabiel.
Ik heb dagen in Spanje gehad dat het aantal haakse bochten beperkt bleef tot twee: een bij het verlaten van de camping en een bij de afslag naar het dorp waar het naar toe ging. Bij het hotel op het einde na 50 km hoefde ik alleen maar af te stappen :D Dat vind ik een stabiele fiets best fijn.
Inge1 schreef:Waarom spatborden? Ik heb er nog nooit op de reisfiets gehad. En mis ze ook niet. Tja als het nat is hap je achter wat modder, doch heeft me nog nooit gestoord.
Als je ze niet mist, is dat prima. Ik fiets echter regelmatig over bos- en veldpaden of wegen die bezaaid zijn met plassen, schapenstront of naaktslakken. En niet alleen het achterwiel, maar ook het voorwiel hapt modder. Af en toe maak ik mijn fiets wel schoon, maar veel vaker dan 5x per jaar zal dat niet zijn. Het wassen van kleren is ook niet mijn grootste hobby. Als ik dan zie hoeveel smurrie er onder de spatborden is blijven hangen, ben ik blij dat het niet op de (excentrische) bottom bracket, ketting of mijn kleren terechtgekomen is. Al besef ik dat mijn fiets door die spatborden, extra lange spatlappen plus het aanhangende vuil wel wat zwaarder wordt. En die enkele keer dat ik niet meer vooruitkom omdat alle ruimte tussen wielen en spatborden vol zit met Noordfranse frontlijnklei, berust ik in mijn lot :?

Afbeelding
Fietspad met schapenstront langs Waddendijk
Nog niet zo heel lang geleden kon je geen uitgave van het buitensporttijdschrift "Op Pad" openslaan of de schrijver M/V van een fietsverhaal meldde... gebroken spaken in zijn/haar 28 inch randonneur! Ja, inmiddels zal het materiaal wel (iets) beter zijn, maar wellicht was er een reden waarom de eerste mountainbike pioniers voor 26 inch wielen kozen?

Ook ondanks alle mooie bijna mathematische (maar theoretische) formules over verschillen tussen 26 en 28 inch die hier eerder voorbij gingen, maar um... is er dan ook niet een simpele logica dat; hoe kleiner een wiel is, hoe sterker/belastbaarder ook (...)?! En wie is er nog nooit door een ligfiets ingehaald? En op wat voor wielen/wieltjes rijden ligfietsen meestal...?
abre facil schreef:is er dan ook niet een simpele logica ... ?
Als je een lijstje maakt van factoren die bepalen met welke snelheid je met je fiets op een bepaald moment over het wegdekt zoeft of zwoegt en wat verhandelingen er bij doet hoe die factoren meewegen in het geheel en elkaar beïnvloeden weet je dat er weinig dingen zo ver weg liggen van de term simpel dan dat. Je waarneming dat ligfietsen vaak best rap gaan is een fraaie illustratie daarvan.

Als ik over de geschiedenis van de MTB lees op https://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_bike krijg ik niet bepaald de indruk dat de pioniers de eerste MTB op basis van ontwerpeisen gemaakt hebben.
Een 28 inch binnenband krijg je ook in een 26 inch buitenband! Als je min of meer voor dezelfde breedte kiest werkt dat zonder problemen.
Beste allemaal,

Opnieuw reuze bedankt voor alle input! Heel interessant en bruikbaar. Ondertussen heb ik een fiets uitgezocht, mét wielen. Ik ga vertrekken op een Salsa Marrakesh met 28 inch wielen, Soma Shikoro 42 mm banden en spatborden. Samengesteld door de sympathieke en kundige Jelle van Just Pedal. Maar ik zet ook graag Martin van Brabis Bikes en Ruud van Horizon Bicycles even in het zonnetje. Zonder enige twijfel ben je hier aan het juiste adres voor je nieuwe tweewieler.

Naar mijn idee leent de fiets zich in deze uitvoering prima voor een fietsreis naar, jawel, Marrakesh. Ik kan er altijd nog voor kiezen om eenmaal in Spanje de spatborden te verwijderen en er 50 mm Almotions op te leggen. Een groter wiel rolt eenmaal op snelheid naar mijn overtuiging toch net wat gemakkelijker en het idee dat 28 inch wielen en banden in Europa goed verkrijgbaar zijn vind ik toch wel een prettige gedachte. Daarnaast wilde ik de fiets niet teveel verlagen. 8 mm in combinatie met WTB Horizons, prachtige banden overigens, lijkt mij niet zo handig met een bb drop van 77 mm. Dat wil ik zo kort voor vertrek niet gaan uitproberen. De weg naar 650b ga ik vast weer eens vervolgen, maar nu eerst maar eens fijn fietsen. :-)

Ik wens jullie een zonnig voorjaar op de fiets en wellicht tot ziens!

Aleikum salam,
Martijn
Ik ben alvast benieuwd naar het verslag. Goede reis!
Mooi keuze - ben benieuwd naar je ervaringen en natuurlijk een foto.

Ben nieuwsgierig wat je keuze voor deze banden: Soma Shikoro 42 mm banden heeft bepaald. En natuurlijk naar je ervaringen ermee onderweg.