door
willem1 » ma 12 jun, 2017 22:01
Heb voor het eerst in Polen gefietst en heb voor het grootste deel de green velo route gevolgd, doordat ik beperkte tijd had heb ik hier en daar wat afgesneden o.a. de lus in het zuiden, deze heb ik doorgestoken, deze lus moet heel mooi zijn maar heuvelachtig. Ik vind het een echte "green" route, van het landschap heb ik erg genoten de dorpen vond ik vaak uitgestorven en de dorpen en steden niet bijzonder (behalve Elbag en Gdansk). Ik heb de hele route alleen mooi weer gehad (een uur regen) en meestal lichte wind mee.
18 mei met Transavia gevlogen van Schiphol naar Katowice daar naar de camping gefietst, welke mooi is alleen hinder van het verkeer. De volgende dag met de trein naar Kielce en daar de route opgepakt, deze rit duurt ruim twee uur en gelijk doorgefietst naar de camping in Rakow. Ik had op de fiets- en wandelbeurs vijf kaarten gekregen waar de route in staat (schaal 1:200.000) Bij VVV’s heb ik kaartenboekjes kregen (schaal 1:50.000) hierin staat alle info route welke ik nodig had. Na Rakow heb ik gekampeerd (op één overnachting na) op de volgende campings, welke aangegeven zijn op de routekaart:
Sandomierz, Zwierzyniec, Okumiank dit is een vakantie dorp en alles was nog dicht, mocht op een nog gesloten camping staan. Janow Podlaski hier is een heel stuk geen camping heb overnacht bij "kamer vrij", Bialowieza, Bialystok, Augustow, Goldap camping had geen warm water en was smerig heb op een veldje bij hotel gestaan, staat aangegeven langs de weg,Wegorzewo, Lizbark Warminski de camping welke volgens de kaart aan het meer ligt was dicht volgens de VVV, maar ik mocht op een veldje bij een hotel staan, Elbag toen had ik 1340 km gefietst en dat was op 30 mei. Ben door gefietst naar Gdansk om deze bijzonder mooie stad te bezoeken en heb op de camping in Sopot gestaan. Vandaar uit heb ik de trein naar Szezecin genomen, ruim 4 uur treinen. En ben via Duitsland naar huis gefietst.
Wat mij opviel aan deze route:
De route welke ik gefietst heb was meestal glooiend en soms vlak, de route staat naar beide kanten zeer goed aangegeven, wat mij wel verbaasde was het (grote) aantal stukken onverharde weg waar ik overgereden heb een paar stukken waren mul, daar moest ik soms lopen. Alle dorpen hebben wel een klein winkeltje, welke ook op zondag open is. Indien je komt vanuit richting Elbag kan je beter de pont bij Mielnik nemen dan de pont welke de route aangeeft, deze vaart nl zeer onregelmatig, anders heb je 2 x 15 km voor niks gefietst. Deze route is (mede) gefinancierd door de EU en is volgens mij soms een beetje overdreven gedaan nl: op een rustige weg was aan beide kanten een hele mooie fietsbrug gebouwd en op een stuk fietspad waar aan beide kanten een geppeltje was, heb ik 1 km tussen hekken gefietst. Regelmatig kom je MOR’s tegen dit zijn uitgebreide rust mogelijkheden vaak met wc (weet niet of je hier ook je tent mag neer zetten). Ik ben op de route maar twee mede fietsers tegengekomen met volle bepakking. Ben positief over deze green velo route, zeker als je het niet erg vindt af en toe onverhard te rijden.
Wim