door
Georg » ma 03 apr, 2017 17:50
Voor commerciële deelnemers aan een beurs is het niet aantrekkelijk om goedkoop spul ten toon te stellen. Men verdient wellicht meer aan de duurdere spullen, dat is overal zo.
Verder is de fietsreiziger van oudsher vaak een vrijheid-zoekende purist, die niet onmiddellijk aan een vereniging denkt bij fietsreizen. Ik wilde als tiener al heel lang op fietsvakantie, en uiteindelijk deed ik dat ook, met goedkoop spul en m'n fiets waar ik thuis/school ook altijd op reed. Orliebtassen van (destijds) 200 gulden waren voor mij toen een andere wereld. Geen seconde heb ik toen ooit gedacht dat er iets bestond als een wereldfietsersclub, maar het was ook de tijd voor het internet, dat scheelt. Ik pakte een tas en ik ging. Dat is nu juist zo leuk eraan.
Nu is, met het groter worden van de groep actieve senioren, een tijd aangebroken waarin het voor fabrikanten een grote kapitaalkrachtige groep mensen te bereiken is die ook nog eens veel tijd hebben.
De jeugd is wat dat betreft over het algemeen ook nog eens minder in de buitenlucht geïnteresseerd dan vroeger, en ook niet zo in 'analoge' metalen techniek.
In de jaren 70 begon het fenomeen de 'bike-boom', voor racefietsen. Nu heb je, naast het nog steeds uitbreiden van die (dure) racefiets-rage, in het algemeen een enorme toename van outdoor-producten, en iedereen reist de wereld over, met dank het het vliegen. Je moet wel heel veel moeite doen om nog iemand tegen te komen die niet op rare exotische plekken is geweest. Niks is vreemd genoeg. Terwijl de vrijheid van het reizen, en dus ook het fietsen, juist ook in de (vaak onbekende) buurt ervaren kan worden.
Er is gewoon razend veel geld te verdienen in het outdoor-gebeuren, vandaar ook de superdeluxe 'SUV'-achtige fietsen van nu. Een fiets van 1000 euro wordt al als goedkoop gezien, zie ook deze discussie. Ik ben geen kniepert, maar zo ontzettend goedkoop vind ik 1000 euro niet, voor een fiets. En ik heb genoeg te besteden, dat is het ook niet. Maar ergens mis ik (=persoonlijk uiteraard) in die dure spullen wat van het eenvoudige puristische van het fietsreizen.
Hoe dan ook probeert de commercie het voor elkaar te krijgen dat er 'tussen de oren' van de potentiële klant een wijziging plaats vindt van het referentiekader waar het om prijzen en kosten gaat; als je mensen zover krijgt dat ze denken dat duur heel gewoon is, is er eenvoudig weg voor een producent/verkoper veel meer marge te halen.
Daar is de industrie op gericht, daar zit de winst.