Re: Hoeveel autos/motoren/campers verdraag je als fietser?
Geplaatst: za 07 jan, 2017 17:38
Georg schreef:Gelukkig zijn grote delen van met name het binnenland van de Europese landen ook in het hoogseizoen niet zo druk.
In Noord Duitsland en Noord Frankrijk kun je inderdaad nog veel stille wegen vinden, maar ik kom er niet vaak in de zomermaanden. In september 2009 fietste ik een stuk van de Hanzeroute naar Berlijn (zie hier). Ik kwam er buiten de steden geen kip tegen. Een paar jaar terug heb ik voor de inmiddels overleden auteur, Michaël Wannet, nog een stuk van die route nagefietst en gefotografeerd (door Sauerland via Keulen naar Roermond). Eerst wilde ik dat in juli doen, maar toen heerste daar een hittegolf. Af en toe waren er wat koelere dagen, soms met hevige regen, maar de hitte keerde steeds weer terug. Pas half september brak er toen een periode met goed fiets- en fotoweer aan. Overal in Midden Europa zie je de laatste jaren dat de zomermaanden bestaan uit zeer warme of zeer natte perioden. Dan ga ik daar liever niet fietsen (ik kan beter tegen een beetje kou dan tegen hitte; af en toe wat regen is ook geen probleem, maar noodweer dat steeds vaker gepaard gaan met modderlawines en ontwrichtende overstromingen is dat wel; vorig jaar begon het al in juni).bonkers schreef:Ik zou het systeem van Kees graag eens los willen laten op de meest noordelijk deelstaten van onze oosterburen en dan met name in Mecklenburg-Vorpommern.
Wij zijn dit jaar even vanaf Lüneburg richting de poolse grens gereden via de "Mecklenburger Seeradweg" en vervolgens via de "Ostseeradweg", Deense grensweg en "Nordseeradweg" om bij Groningen weer ons land binnen te fietsen.
We waren vrijwel iedere dag verbaast over de ongelooflijke rust op de wegen.
Vooral in Mecklenburg Vorpommern was het haast verontrustend te noemen daar er soms één auto per kwartier of soms langer je voorbij of tegemoet kwam! Een aanrader en dan zo dichtbij.
De ADFC laat sinds 1981 fietsroutekaarten van heel Duitsland uitgeven. In de jaren 80 werd op die kaarten nog in verschillende kleuren aangegeven hoe intensief het verkeer op veel wegen was. Voor zover ik me herinner, waren stille wegen felrood en wegen waar het snelverkeer volgens de legenda 'unerträglich' was, waren lichtgeel. Wegen waarop helemaal niet gefietst mocht worden, waren dunne grijze strepen. Ik vond het wel mooie kaarten, maar vermoed dat ze voor veel mensen te specialistisch waren en te weinig op normale wegenkaarten leken.
Streetviewplaatjes en mijn eigen tellingen zijn inderdaad momentopnamen. Waar het op een mooie zondagmiddag heel druk is, kan het op een druilerige maandagochtend stil zijn - of omgekeerd. Het lastige van streetviewfoto's is dat niet bekend is op wat voor dag en tijd ze zijn genomen.