door
Georg » wo 23 nov, 2016 09:00
@Yopie;
Gelukkig valt het wel mee met het aantal fietsreizigers, on- of offroad. Want alles wat massaal wordt verliest z'n glans.
Auto's waren geen enkel probleem toen er nog maar weinig waren. Dat is nu wel anders. Fietsers idem; de fietser als massa is minstens zo agressief en irritant, en als wandelaar wordt ik niet vrolijk van de massa's in felgekleurde pakjes gehulde MTB-ers die in het weekend door de voorheen stille bossen en duinen raggen op weg naar weer een nieuw 'persoonlijk record'. Dus of ik nu blij ga worden als de fietstoerist zich massaal door de natuur gaat begeven op dik-bebande met speciale tasjes omhangen terreinfietsen is zeer de vraag. We leven wat dat betreft helaas in een tijd waarin de wereld een soort speeltuin is geworden voor volwassenen die voortdurend op zoek zijn naar zichzelf dan wel naar het verleggen van hun plezier-grenzen.
Zie ook de enorme toename van alle vrijetijds-gerichte activiteiten en commerciële ondernemingen, het volledig uit de hand gelopen vliegen is er ook een voorbeeld van.
Hoe meer mensen hun wereld 'vergroten', hoe kleiner die wereld wordt, en dat heeft niet louter voordelen. In die zin hoop ik niet 'dat fietsend Europa wakker wordt'.
Bikepacking is gewoon een marketing-term (geworden?) van de enorm gegroeide outdoorindustrie.
De offroadpaden waren ook voor fietser bereikbaar zonder bikepacking-tassen; zoek even op Youtube en je vindt heel wat prachtige filmpjes van wereldreizigers die op 37mm banden en met 'gewone' tassen de meest onmogelijke terreinen bereizen. Dat het makkelijker gaat met een lichtere set tassen die net even anders aan de fiets worden bevestigd is eerder een evolutie dan een revolutie, en bovendien zo oud als de fiets zelf.
Om terug te komen op mijn eerste zin hierboven; het is geloof ik zo ver nog lang niet, (zeker niet in de oneindige uitgestrektheid van Zweden) maar ik heb er in het algemeen mijn bedenkingen bij.