Japan:
1. Prijsniveau ligt normaal gesproken op hetzelfde of ietsiepietsie lager dan in Europa, ook al vanwege de decennia lange crisis.
2. Eten is heel makkelijk. Japan heeft eigenlijk GEEN eetcultuur, maar wel een drink cultuur... en daar hoort een hapje bij
Alle gekheid op een stokje:
- Noodles zijn overal te krijgen voor een grijpstuiver.
- Ook Noodle ketens (denk Mc Donalds achtige restaurants) zijn van prima kwaliteit
- Je kan voor een kleine hap (broodje, blikje etc.) terecht in een "Convini", een convenient store (kleine buurtsupermarkt)
- In de grote steden kan je FANTASTISCH vers eten krijgen in de grote winkels (Bijenkorf X 10), meestal kan je in de kelder een lunchbox (Bentobox) laten samenstellen.
- Curry Rice is goedkoop en lekker. Curry rice is zeer zeker niet een Engels/Indische Curry (niet scherp).
- Als je Sashimi wil eten heb je kans dat de vis gekerft maar nog spartelend op je bord terecht komt. Wees daarvan bewust, gillen/overduidelijk schrikken in een restaurant is in geen enkele cultuur een goed idee.
Zoals ik al zei, Japan heeft vooral een drinkcultuur, dus echt luxe restaurants vind je niet zo vaak (maar kan je dus wel overal een hapje eten). Mocht je er wel een luxe restaurant vinden is het prijsniveau relatief laag. Wij hebben met zijn tweeën echt idioot gegeten in Hiroshma voor 150,- euro (gezamenlijk inc fooi!)... dat lijkt veel, maar denk dan aan 12 gangen, geisha bediende, drinken... the works. In Nederland zit je dan aan veel hogere bedragen.
4. Fruit en Groente is niet echt makkelijk te vinden (en is dan vaak vrij duur). Maar je haalt veel vitamines uit ingemaakte groenten (zuur e.d.).
5. Japans snoep/ gebak is vaak gemaakt van bonenpasta. Dat is even wennen.
6. Ontbijten is vaak rijst met een geroosterd visje, zuur en Natto. Let even op met Natto, daar moet je van houden.
7. Mocht je op stap gaan met Japanners: Alles wat na 5 uur s'avonds gebeurd is prive. Als ze zo toeter worden dat ze op tafel gaan dansen dan is het absoluut NOT DONE om het daar de volgende dag over te hebben!
8. Let op met de weg vragen! Japanners zullen vaak niet zeggen dat ze het niet weten!
9. Japan is vreselijk sexistisch. Een vrouw is een tweederangs burger. Je zal er als toerist geen last van hebben, maar het zal je opvallen bij de omgang met Japanners.
10. Niet alle Japanners zullen even aardig zijn. Sommige Japanners voelen zich superieur aan de rest van de wereld. De meeste Japanners zijn erg behulpzaam, maar wees niet verbaasd als je een grom krijgt of zelfs een duwtje als het druk is. Aan de andere kant, criminaliteit is grotendeels afwezig. Als je je dure camera verliest zal hij vrijwel altijd worden afgegeven bij de politie.
Ook zal je in de steden soms luidsprekerwagens en mannen met Nationalistische vlaggen tegenkomen. Typisch Japan... de Japanners negeren deze tot op het punt dat ze ontkennen dat ze er zijn. Maak niet de fout dit ter sprake te brengen, de gemiddelde Japanner schaamt zich ervoor en zal dus glashard vertellen dat hij het niet weet of zelfs ontkennen dat die wagen 20 meter verderop er staat.
11. Voor de hilariteit: Japanse baden zijn sinds WO2 voornamelijk sexe gescheiden, maar echt gene is er niet. Het kan dus voorkomen dat de ene dag links voor de mannen is en de volgende dag rechts. Let daar dus wel even op, voordat je blij de verkeerde deur kiest. (twee keer meegemaakt)
Oh ja: Ik zou voor Noord Honshu of zelfs Hokkaido kiezen. onder Tokyo is het errug druk. De Kansai en Kanto vlaktes zijn een grote brei van steden. Shikkoku en Kyushu ben ik niet echt bekend mee (op Fukuoka na), dus daar durf ik niet zoveel over te zeggen.
Klimaat:
- Japan is NAT. Regen kleding is geen luxe.
- Japan kan heel erg warm zijn, ik zou de zomer vermijden of dan echt noordwaarts trekken.