Tja,... en dan maar klagen over de keitjeswegen van Maastricht.Leon schreef: Ik vind 3,5 bar dan minnetjes. Vooral omdat je om gemiddeld op 3,5 te rijden toch tot 4,5 moet oppompen omdat een tijdje later de druk toch weer uit de band weg is. Ik ga namelijk niet elke dag pompen.
Wat we gewoonlijk 'veercomfort' van banden noemen, heeft meestal niets met wat technisch 'vering' heet (=beweging van massa gekoppeld aan een veer) te maken, maar met vereffening van oneffenheden in het contactvlak band-weg. Hoe lager de bandspanning, hoe groter het contactvlak, hoe meer vereffening. Een lagere bandspanning is daarom de eerste en belangrijkste manier om de ruwheid van het wegdek weg te filteren. De fiets hoeft dan niet op en neer te bewegen.
Als de oneffenheden zo groot worden dat de fiets toch in verticale richting moet bewegen, is de veerconstante van belang en ook de veerweg. De regel van Berto komt op 15% statische indrukking, dus voor een 38 mm band ca. 6 mm. Die vering is natuurlijk sterk asymmetrisch. Als de fiets verticaal naar omlaag beweegt (inveren) heb je minstens 20 mm veerweg voordat de band op de velg gedrukt wordt. Maar als de fiets meer dan 6 mm omhoog komt (uitveren), heb je geen contact meer met het wegdek en gaat alle trap-energie als bandslip verloren. Het voelt ook heel beroerd om op zo'n stuiterende fiets te rijden. Ziedaar twee redenen om op keitjeswegen de bandspanning extra te verlagen : lagere veerconstante én meer functionele veerweg.
Kortom : ga gewoon eens een tijdje met 3 bar rijden in de Hel van het Zuiden.