Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoektocht naar navigatie toestel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zoektocht naar navigatie toestel

Peter, hoe zit het met de kaarten bij ViewRanger?. Ik zie in-App aankopen voor kaarten. Moet je alle kaarten kopen of alleen Topo-kaarten?
Viewranger is idd prima, vooraf detailkaarten downloaden voor offline gebruik.

Toch zie ik, zeker voor wereldfietsers, nog steeds een plaats voor de 'echte' GPS. Een smart phone heeft een fors stroomverbruik door het scherm, het beeldscherm kan niet op standje 'niet-verlicht' waarbij je in zonlicht het scherm nog kunt lezen.
Ik wil voor m'n neus de kaart kunnen zien, papier of electronisch. Gesproken navigatie is heel anders. Dan moet je de vertelde route ook echt nemen, op een kaart kun je alternatieven zien. (en de zo belangrijke topografie)

Of ik moet iets (nieuws) over het hoofd zien.

Eén nadeel van klassieke GPS/Garmin Base Camp is zeker in het begin zeer gebruiksonvriendelijk, lange leercurve.
Frank schreef:Peter, hoe zit het met de kaarten bij ViewRanger?. Ik zie in-App aankopen voor kaarten. Moet je alle kaarten kopen of alleen Topo-kaarten?
Alle OSM-kaarten, dus ook OpenCycleMap, kun je in de Viewranger-app gratis downloaden en ook opslaan zodat je die offline kunt gebruiken. Van veel landen zijn ook betaalde kaarten verkrijgbaar, zowel per regio te koop als viacreditpoints te downloaden in de app.
De Garmin Ertex 35 kun je bleutooth koppelen met de iphone. Kun je dan routes inladen met je telefoon via bleutooth ? En werkt die Ertex 35 zoals een tomtom voor in de auto ? Dus gewoon een straatnaam intypen en de Garmin wijst de weg ? Ik moet iets hebben wat makkelijk in gebruik is , niet ingewikkeld en totaal onafhankelijk van een computer. Is de Etrex 35 dat ?
Daar reageerde ik op. Het werkt met een Etrex gewoon niet zo simpel als met een TomTom. Daar zijn weer andere Garmins voor, een Etrex is een outdoortoestel. Met CityNavigator kom je een heel eind, ik heb dat een tijdje gebruikt op een 60Csx, maar echt handig is anders.

En hij is niet totaal onafhankelijk van een computer, tenzij je nooit een (andere) kaart erop wil, tracks wil inladen, geen extra geheugenkaartje in gebruik wil nemen, etc. etc. Maar ook een TomTom moet je af en toe aan de PC hangen.
Ik gebruik met volle tevredenheid een Teasi Pro. Daar kan je overigens wel straatnamen invoeren. Ook kan je simpelweg een punt aanklikken en de route wordt gemaakt (nieuwste software).

Review en info op http://bit.ly/HMIKtl
Ik heb een iphone SE. Net ff Osmand Maps erop gezet en de kaart van Nederland gedownload. Maar sommige straatnamen vind ik niet. En erg makkelijk is het ook niet.

Wie van jullie navigeert er met de apple app "kaarten" ? Wat zijn jullie ervaringen daarmee ?
Leuk om al die verschillende smaken te lezen.
Navigeren met mijn telefoon heb ik niet veel gedaan. Te bang dat mijn mooie iphone kapot gaat :shock: . Maar ik denk wel dat dit meer en meer gebruikt gaat worden. Even nog de batterijduur opkrikken.

We gebruikten de eTrex30 maar dat is over gegaan naar de Edge1000.
Reden? Het gebruik is zoveel eenvoudiger. Routes maken in Garmin Connect en gaan. Bijna als een regulier navigatiesysteem. Makkelijk uploaden naar strava of ander account.
Groot nadeel is het batterij verbruik. Dat is na een dagje wel op. Dat is eigenlijk wel knudde. Heb er ooit een column aan gewaagd en hoewel ik een ractie van Garmin heb ontvangen is er nog niet veel verbeterd.

Hoewel ik voor buitensporten de eTrex een veel geschikter toestel vind merk ik dat ik toch makkelijker naar de Edge grijp.
Met mijn Windows phone kan goed genavigeerd worden. Een powerbank in de stuurtas kan het 20 keer opladen......
Na heel veel getest te hebben op Samsung S6 en iPhone 6S, overgegaan op eTrex 35 Touch. Ik ben tevreden met het toestel, precies omdat ik op voorhand wist dat er ook tekortkomingen aan kleven.
Nadelen: traag (opstarten, zoeken naar adres of logies in de buurt), stroomverbruik, toch nog steeds een leercurve voor je het blindelings bedient.
Voordelen: In 1 keer de track erin van hier tot Rome, geen 100 meter verkeerd gereden, goed zicht op alternatieve wegen, hoogteprofielen, ...
Grootste probleem vind ik het stroomverbruik. Voorlopig opgelost met gewone batterijen, die gaan 2 dagen van 7 uur fietsen mee. Oplaadbare niet eens 6 uur bij mijn gebruik. Ik koop binnenkort een fiets met USB-poort via naafdynamo, dan laad ik hiermee via powerbank batterijtjes op. eTrex rechtstreeks aan de USB-laadkabel lijkt me niet goed, daar is hij niet voor voorzien eigenlijk. De afscherming zit ervoor.

Je zal nog steeds nu en dan een computer nodig hebben, maar ik rij vaak een route op de meegeleverde TopoActive kaart, gaat goed als je telkens stukjes van 50 km berekent of zo over fietspaden.
De computer heb je nodig om tracks te maken, zoeken of over te zetten, de firmware updaten, nieuwe gratis kaartupdate over te zetten,...

Voor een grote reis: een kaart of reisboekje gecombineerd met dit dingetje is voor mij een plezier om zorgeloos rond te fietsen. En mijn gsm gaat dan in vliegtuigstand en kan makkelijk een week werken zonder op te laden, wanneer ik bv hem alleen een uurtje gebruik als ik WiFi heb.
Batterijduur is blijkbaar toch wel een serieus minpunt van die Etrex 35. Zelf gebruik ik een Etrex 30 en daar kan ik 4-5 dagen mee fietsen. Het verschil zit denk ik in het scherm (een touchscreen gebruikt veel meer) maar misschien ook in de oplaadbare batterijen. Ik heb wel gemerkt dat echt goede veel verschil maken.
Hoe lang zijn die 4-5 fietsdagen per stuk? Ik doe 3 dagen van grofweg tussen de 9-12 uur met twee AA's in de Etrex 30.

Mbt de in combinatie met een smartphone genoemde 'powerbanks'; wat wegen die eigenlijk?
Mijn 60csx doet ook die 3 dagen van 9-12 uur. Maar de instellingen maken ook erg veel uit: werk je met schermverlichting? Staat-ie continu op het kaartscherm? Zoom je veel in en uit? Maak je gebruik van route-aanwijzingen...? Etc etc...
Georg schreef:Hoe lang zijn die 4-5 fietsdagen per stuk? Ik doe 3 dagen van grofweg tussen de 9-12 uur met twee AA's in de Etrex 30.
Bij mij ook 3,5 dagen max, op zijn zuinigst. Wel de x-versie, misschien verbruikt die meer.

Iets anders: paar weken geleden raakte ik in een afdaling een put in de weg, harde klap en mijn etrex werd gewoon weggekatapulteerd. Stuiterde als een tennisbal op de kasseien, 5 keer op en neer, de eerste keer zeker 2m hoog! Ik dacht: bijeenvegen en de weg naar huis vragen, maar nee hoor, oprapen, weer aanzetten en doorrijden.

De les is natuurlijk dat die Garmin stuurbevestiging (met de tie wraps) waardeloos is en je je toestel moet zekeren, maar de etrex kan écht wel tegen een stootje.
Zes uur is wel heel erg weinig, zijn je oplaadbare batterijen wel in orde of al te oud? Mijn ervaring is dat de batterijen van de Etrex 35 het wel 1 maar geen 2 lange fietsdagen volhoudt, dat is dus minder dan de oude Etrex 30 maar niet zó kort. Rechtstreeks aan de naafdynamo kan, maar een bufferaccu is wel verstandig want zodra je stil staat begint je Etrex letterlijk te piepen dat ie uitgeschakeld wordt. Let er wel op dat de powerbank tegelijkertijd moet kunnen laden als opgeladen worden, dat kan niet iedere powerbank.
CarlW schreef:Iets anders: paar weken geleden raakte ik in een afdaling een put in de weg, harde klap en mijn etrex werd gewoon weggekatapulteerd. Stuiterde als een tennisbal op de kasseien, 5 keer op en neer, de eerste keer zeker 2m hoog! Ik dacht: bijeenvegen en de weg naar huis vragen, maar nee hoor, oprapen, weer aanzetten en doorrijden.

De les is natuurlijk dat die Garmin stuurbevestiging (met de tie wraps) waardeloos is en je je toestel moet zekeren, maar de etrex kan écht wel tegen een stootje.
Dat heb ik met mijn GPSMAP 62 s meegemaakt, die kan óók tegen een stootje.

Ikzelf ga voor de RAM Mount, zit ie meteen wat meer in het zichtveld.
Hoi,
ik fiets al 6 jaar met een Garmin Legend HCX. De batterijen houden het ongeveer 3 dagen vol als ik alleen op de tracks fiets en geen backlight gebruik. Ook ik gebruik een Ram Mount. Zit stevig vast en is niet zomaar weg te ritsen. Ik heb mijn gps al gebruikt in Azie, Afrika en Midden Amerika. Nog nooit problemen mee gehad. Ik geef voorrang aan een gps toestel boven een gsm omdat je bv. bij een valpartij of ongeval altijd kans hebt dat je gsm zodanig beschadigd is dat je geen hulp meer kan oproepen.
Een gps is gemaakt om in alle weer te gebruiken, een gsm daarentegen.

Philmar
'Mijn' drie dagen Etrex zijn inclusief continue kaart aan, track erop afgebeeld, afgelegde route opnemen en vastleggen, continue temperatuurweergave, in- en uitzoomen, zonder verlichting. (batterijen: 2xAA merk Panasonic Eneloop 1900mAh)
Peter_K schreef:Ikzelf ga voor de RAM Mount, zit ie meteen wat meer in het zichtveld.
Is dat dan deze? Googelend op RAM mount kwam ik een grote diversiteit aan producten tegen, maar dit leek er toch het meeste op. :-)
Het is deze. Beetje zwaar wellicht, hij is ook geschikt voor de motor.
Ik denk dat je, als je gaat werken met een 'dedicated gps' als een Garmin er niet aan ontkomt om in eerste instantie toch even met een computer aan de slag te gaan. Als was het maar om de (gratis) open fiets map te installeren.
Er is vast wel iemand in je omgeving die dat voor je wil doen.

Heb je die kaart eenmaal in je toestel staan dan zul je merken dat je je routes amper nog hoeft voor te bereiden: met de juiste instellingen zal OFM vanzelf met een specifieke fietsroute komen die zelfs maximaal gebruik maakt van vrijliggende fietspaden. Hooguit zal dat nu en dan een omweg opleveren die niet noodzakelijk is, maar ontstaat door die voorkeur een mooie ipv efficiënte route te rijden. Als je je route op de computer zou voorbereiden zie je dat tevoren duidelijk en kun je het aanpassen. Op het kleine schermpje van het toestel, waarbij bovendien de kaart wat trager opbouwt is dat een stuk lastiger.

Voor het effect van routeringsinstellingen van OFM zie de video op http://www.mrgps.nl/routeringsinstellin ... fiets-map/

Qua 'connectivity' met smartphone/tablet:
Met de nieuwste toestellen als de oregon 700 en gpsmap64 ontstaan op dat vlak wel wat nieuwe mogelijkheden en zou je bijvoorbeeld je route kunnen plannen via routeyou.com en vervolgens als track via connect naar het toestel kunnen sturen. Maar da's een behoorlijk gepuzzel en zeker nog niet op het gemaksniveau dat je zou willen.

Wat eventueel een alternatief zou kunnen zijn is het gebruik van een windows-tablet. Zie http://www.mrgps.nl/basecampmapsource-o ... t-kan-dat/