Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor fietsreizen van 2 à 3 week door Europa - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor fietsreizen van 2 à 3 week door Europa

henk huizenga schreef:Aardige verkoper die de tijd voor je neemt en passie heeft voor Santos.
Dat zijn 2 argumenten die ik wil mijden. Ik geef de voorkeur aan verkopers die mij de tijd geven, zonder passie voor een bepaald merk. Ik wil geen "aangesmeerde" Santos kopen.

Piet.
Voor je doel en eisen voldoen bijna alle goed onderhouden fietsen met versnellingen (lees minimaal 21 met licht verzet). En voor 1000-1500 euro koop je al een prima fiets (VSF, Surly, maar ook bv een Giant of Koga toerfiets). Ik heb zelf jaren op een giant light tourer gefietst en dat ging echt prima. Zolang je dit soort fietsen niet te zwaar belaadt, zijn het geschikte vakantiefietsen.

NB er wordt M-Gineering genoemd. Ipv een maatfiets kan je door hem ook een Thorn fiets oplaten bouwen, bv een sherpa (26-inch). Dat is goedkoper en verkort de levertijd.

Belangrijkste is dat je fiets goed past en je er lekker op zit.

En gezien je wens om vanuit Berlijn naar Batische Staten te fietsen, zou ik het belangrijk vinden dat je dikke, stevige banden op je fiets kan monteren, bv big apples. Dat kan op alle 26 inch fietsen en natuurlijk alle Surly-fietsen.

Ik denk dat je daar gezien het slechte wegdek (gaten, onverhard etc) qua comfort en fietsplezier meer aan hebt dan een Rohloff. En hydraulische remmen zijn ongetwijfeld fijn, maar gewone v-brakes doen het ook prima en kan je makkelijk zelf repareren.

Veel plezier met fiets uitzoeken en vooral met je vakanties!
Leon schreef:
Mazzel1986 schreef:
Jurr schreef:Plaats eens een plaatje van je mountainbike, misschien kun je daar wel wat mee?
Dat gaat m niet worden helaas. Mijn mtb is een Gazelle Ultimate FS
Dat is dus ongeveer zo'n ding? :
Afbeelding

Op het gevaar af als niet-bikepacker een stomme vergissing te maken:

Ik weet niet hoe blij je bent met deze MTB, maar je hebt gezien je lengte zoveel ruimte achter het zadel dat je de genoemde spullen daar en op een paar andere plaatsen wel kwijt kunt. Een stuurtas is ook geen probleem. Het totaalgewicht is geen punt. Een stel snellere bandjes, en je bent weg.
Wat mis ik in deze redenering?
7 a 8 kg hangen aan de seatpost bevestiging is doorgaans niet aan te raden. De meeste van dit soort bags zijn beperkt tot veel minder gewicht. Het is jammer van het frame dat er daarbuiten ook weinig ruimte is voor andere opties. Een open frame ontbreekt, dus een frame bag daar zit er niet in. De bovenbuis loopt schuin af met tevens bidondrager op dat punt, dus ook hier zit een tasje daar er niet in.

Wat uiteraard wel kan is genoegen nemen met de meer doorsnee gewichten van 3 ~ 4/5 kg aan de seatpost. Overige onder het stuur te hebben hangen. En voor de eventuele extra's een comfortabele rugtas te nemen. Probeer in dat geval wel dubbel zo kritisch te zijn in wat echt mee moet.

Qua terrain zal het voor deze MTB met de geplande routes uiteraard geen problem moeten zijn.

Persoonlijk zou ik mij richten op een non-Rohloff VSF, Surly, o.i.d.
Jan Janssen is ook geen gek idee. Past makkelijk in het budget en je kunt hem behoorlijk naar eigen wens samenstellen. Je bent geen zwaargewicht en gaat ook je inboedel niet meeslepen, dus....
PietV schreef:
henk huizenga schreef:Aardige verkoper die de tijd voor je neemt en passie heeft voor Santos.
Dat zijn 2 argumenten die ik wil mijden. Ik geef de voorkeur aan verkopers die mij de tijd geven, zonder passie voor een bepaald merk. Ik wil geen "aangesmeerde" Santos kopen.

Piet.
Dat snap ik , bij ons hadden we de keuze voor een santos al zelf bepaald. In dat licht gezien is het een goede winkel en verkoper.

En ja het was een besluit ingegeven door emotie, een aantal jaren geleden toen we ergens op een Frans terras genoten van de lunch zag ik in mijn ooghoeken een rode fiets het plein op rijden, ik was verkocht. Later in de middag werden we ingehaald en bleek het deze rode fiets te zijn. We hebben toen een uurtje samen gefietst en gepraat ove reizen en materiaal.

Het resultaat was dat we in dat jaar de gazelle's medio trekking hebben vervangen door een rode en gele santos 2.6. Tot op heden geen dag spijt gehad en veel plezier gehad tijdens onze vakanties en dagelijkse tochtjes

Succes met het kiezen van jou fiets.