Voor je doel en eisen voldoen bijna alle goed onderhouden fietsen met versnellingen (lees minimaal 21 met licht verzet). En voor 1000-1500 euro koop je al een prima fiets (VSF, Surly, maar ook bv een Giant of Koga toerfiets). Ik heb zelf jaren op een giant light tourer gefietst en dat ging echt prima. Zolang je dit soort fietsen niet te zwaar belaadt, zijn het geschikte vakantiefietsen.
NB er wordt M-Gineering genoemd. Ipv een maatfiets kan je door hem ook een Thorn fiets oplaten bouwen, bv een sherpa (26-inch). Dat is goedkoper en verkort de levertijd.
Belangrijkste is dat je fiets goed past en je er lekker op zit.
En gezien je wens om vanuit Berlijn naar Batische Staten te fietsen, zou ik het belangrijk vinden dat je dikke, stevige banden op je fiets kan monteren, bv big apples. Dat kan op alle 26 inch fietsen en natuurlijk alle Surly-fietsen.
Ik denk dat je daar gezien het slechte wegdek (gaten, onverhard etc) qua comfort en fietsplezier meer aan hebt dan een Rohloff. En hydraulische remmen zijn ongetwijfeld fijn, maar gewone v-brakes doen het ook prima en kan je makkelijk zelf repareren.
Veel plezier met fiets uitzoeken en vooral met je vakanties!