door
ALL IN » vr 24 feb, 2017 06:19
Goedemorgen,
Enkele maanden lees ik inmiddels incidenteel, maar met plezier, als leek mee op dit forum.
Zelf speel ik ook al langer met de gedachte om een écht duurzame, onderhoudsarme en liefst snelle (laatstgenoemde hangt vermoedelijk vooral af van mijn benen + conditie) vakantiefiets te kopen. Ik dacht geruime tijd aan een soort cyclo-cross/gravelracer o.i.d., maar hoe meer ik lees en hoe langer ik de aanschaf uitstel, des te meer twijfel ik aan het bestaan van zo'n alles-in-1 vakantie-/recreatie-/racefiets. Als ik realistisch ben (hetgeen doorgaans zelden zo is, maar dat terzijde) denk ik dat de fiets voornamelijk gebruikt zal worden als praktisch en gezond middel voor alledaags kort vervoer van A naar B in het stadsgebied en de nodige gezondheidsuitspattingen in het weekend van ca. 100-140 km. MAAR...Er is ook het verlangen om toekomstig op al dan niet langere, vol bepakte fietsvakanties/-reizen te gaan. Dus tendeer ik momenteel weer meer richting de compromisloze 28" vakantiefiets (waar men, zo lijkt het tenminste, niet per se veel langzamer mee hoeft te zijn). Een echte racefietser ben ik sowieso nog niet en mocht dit er op termijn wel van komen, dan bestaat altijd nog de mogelijkheid om er een racefietsje bij te nemen voor de sportieve perversiteiten.
Maar nu weer ON-TOPIC...
Ik begrijp dat de oPinion BLT een ander (lees sportiever) frame heeft dan de reguliere oPinion. Mij zou benieuwen welke fietsen van andere fabrikanten direct concurreren met de BLT. Wellicht de Santos Travelmaster 3+ of de 4.29? en andere merken? Wie zou hier iets over kunnen en willen zeggen?
Ik hoor wel eens dat Idworx qua prijs nog een trede hoger ligt dan Santos (of andere merken in dat segment), maar is dat wel zo, als men een Idworx zet naast een vergelijkbaar afgemonteerde fiets (met uitzondering van het voor mij onverklaarbare gebrek aan spatborden bij de BLT) van andere merken?
Als men overigens riemaandrijving wenst, zouden jullie dan per definitie GEEN Idworx adviseren? Immers vraagt vraagt Gaastra daar EUR 230,- extra voor*. Is die riemaandrijving zelf gewoon zo duur, of is het een
marketing-/principekwestie van Idworx.
*voor degene die zich nu afvraagt: "wat zit je nou te zeuren over EUR 230,- op een fiets van zes ruggen?"...Er zijn ook mensen die geen P.C. Hoofttrekker rijden, maar wel voor een "Apple onder de fietsen" sparen, omdat ze zelf geen pepernoot weten van fietstechniek en er zo veel mogelijk van op aan willen kunnen dat alles het doet, zonder telkens iets te moeten (laten) controleren, smeren, schoonmaken, onderhouden etc. juist om het fietsplezier zo veel en makkelijk mogelijk te behouden.
Excuus voor dit lange bericht met vragen, maar wie weet heeft toch iemand zin om te antwoorden.
Alvast veel dank!