Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dr Phil: dikke man maakt fietsreis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dr Phil: dikke man maakt fietsreis

Die kerel heeft een vetpercentage van boven de 50% met gemak. Meerendeel is vet en vocht, geen spier. Ik denk dat het allemaal wel meevalt als je zijn vet vrije massa zou bekijken. Zijn core zal dan ook ontzettend slap zijn, zoals bij de meeste extreem dikkerds.
Peter_K schreef:Voor mijzelf komt dat neer op 250 - 72 = 178 kg! Met geen mogelijkheid zou ik ooit een gewicht van 178 kg van de grond kunnen krijgen, laat staan dat ik er mee zou kunnen lopen.
Je bent dan ook ongetraind neem ik aan. Voor veel gezonde mensen kan het lukken, mits specifieke en consistente training. Als jij omhoog springt en weer op de grond landt heb je dergelijke krachten al op je lichaam. Kan zelfs tot plusminus 200x je eigen gewicht worden onder bepaalde omstandigheden.
loknor schreef:..maar wat denk je van de klap die je maakt als je met een MTB een flinke "drop" pakt in een afdaling? Of met 40 over een boomwortel denderen (Lage Vuursche snelheids maniakken^^).
Die "klappen" zullen eerder gestuiter zijn, daar zijn die dikke banden dan weer goed voor. Wordt het echt een klap, dan volgt een stootlek. Die "klappen" worden ook nog eens aan je lichaam doorgegeven, daarom is het wel prettig naast die dikke banden ook vering in je vork(en) te hebben. Als je op die manier jezelf ontziet, ontzie je vanzelf je fiets ook.

Nog één voorbeeld: een echter klapper maak je als je met 30 kilometer per uur tegen een boom aan rijdt. Je fiets heeft daar dan inderdaad zeer van te lijden, maar jijzelf ook.
Friso* schreef:Zijn core zal dan ook ontzettend slap zijn, zoals bij de meeste extreem dikkerds.
Nogmaals: onder al dat vet zit een ontzettend sterke vent, anders zou hij niet eens een stoel uit kunnen komen. De meeste mensen stranden al met een veel lager gewicht bij de dokter met enkel/knie klachten. Het standaard advies is dan afvallen.
Friso* schreef:
Peter_K schreef:Voor mijzelf komt dat neer op 250 - 72 = 178 kg! Met geen mogelijkheid zou ik ooit een gewicht van 178 kg van de grond kunnen krijgen, laat staan dat ik er mee zou kunnen lopen.
Je bent dan ook ongetraind neem ik aan. Voor veel gezonde mensen kan het lukken, mits specifieke en consistente training. Als jij omhoog springt en weer op de grond landt heb je dergelijke krachten al op je lichaam.
In de sportschool op een leg press bank kom ik wel een heel eind boven de 100 kilogram uit. Geen denken aan om dat met een los gewicht te gaan doen, laat staan ermee te gaan lopen.
Friso* schreef:Kan zelfs tot plusminus 200x je eigen gewicht worden onder bepaalde omstandigheden.
Dit lijkt mij overdreven.
Jouw definitie van ontzettend sterk is een andere dan ik heb. Ja hij heeft meer spiermassa ten opzichte van een gemiddeld persoon. Maar ten opzichte van zijn totale lichaamsgewicht is het zeer waarschijnlijk erg ondermaats.
Peter_K schreef:In de sportschool op een leg press bank kom ik wel een heel eind boven de 100 kilogram uit. Geen denken aan om dat met een los gewicht te gaan doen, laat staan ermee te gaan lopen.
Terwijl dat voor kracht wel beter zou zijn dan welk apparaat ook. Daar heb je te maken met hefbomen, stabilisatoren en dergelijke. Iets dat jouw lichaam zelf moet doen. Waarom geen denken aan trouwens? Niet dat je vanmiddag 100 squat maar daar kan je naartoe werken, zoals met alles. De dikke man op de fiets was ook niet van maandag op dinsdag 250 kg, en is dus geleidelijk aan sterker geworden. Als jij morgen 178kg in een rugzak zou krijgen heb je een probleem ja, maar als dit in een geleidelijke weg gedaan wordt wie weet waar je staat over vijf jaar- of tien. Want een persoon van 75kg die komt niet in vijf jaar aan tot 250 kg. Ervan uitgaande dat er geen stofwiselingsziekte o.i.d aan ten grondslag ligt, maar zelfs dan.
Friso* schreef:Kan zelfs tot plusminus 200x je eigen gewicht worden onder bepaalde omstandigheden.
Peter_K schreef:Dit lijkt mij overdreven.
Ben het weleens in literatuur tegengekomen. Dit was wel op een keiharde ondergrond, zonder invering van een schoenzool. Persoon woog rond de 85 kg.

Normalere waarden zie je in tabel halverwege pdf.
http://www.versus.nl/download.php?mod=articledb&id=180

---
Anyway, my 0.02 cents. Geen bedoeling om topic te kapen :D
Friso* schreef:
Peter_K schreef:In de sportschool op een leg press bank kom ik wel een heel eind boven de 100 kilogram uit. Geen denken aan om dat met een los gewicht te gaan doen, laat staan ermee te gaan lopen.
Terwijl dat voor kracht wel beter zou zijn dan welk apparaat ook. Daar heb je te maken met hefbomen, stabilisatoren en dergelijke. Iets dat jouw lichaam zelf moet doen. Waarom geen denken aan trouwens? Niet dat je vanmiddag 100 squat maar daar kan je naartoe werken, zoals met alles. De dikke man op de fiets was ook niet van maandag op dinsdag 250 kg, en is dus geleidelijk aan sterker geworden. Als jij morgen 178kg in een rugzak zou krijgen heb je een probleem ja, maar als dit in een geleidelijke weg gedaan wordt wie weet waar je staat over vijf jaar- of tien. Want een persoon van 75kg die komt niet in vijf jaar aan tot 250 kg. Ervan uitgaande dat er geen stofwisselingsziekte o.i.d aan ten grondslag ligt, maar zelfs dan.
Mijn eigen ervaring is dat de (rode) spieren snel aansterken, maar dat je uiteindelijk tegen de limieten van het (witte) bindweefsel aanloopt, en eventueel ook de limieten van je botten. Trainen is dan nog vooral om de boel op peil te houden. Mocht je fanatiek zijn, dan loop je het risico op nare blessures aan het bindweefsel. En waarom eigenlijk? Zo leuk vindt ik krachttraining nu ook weer niet. Ik zie het meer als aanvulling op de leuke maar eenzijdige sport fietsen.
Friso* schreef:
Peter_K schreef:Dit lijkt mij overdreven.
Ben het weleens in literatuur tegengekomen. Dit was wel op een keiharde ondergrond, zonder invering van een schoenzool. Persoon woog rond de 85 kg.

Normalere waarden zie je in tabel halverwege pdf.
http://www.versus.nl/download.php?mod=articledb&id=180
200 maal 85 is 17000 kg!!!
Ik zie dat niet zo snel terug in die pdf.
Er staat ook niet dat het wel in die pdf staat :) Wat je wel kunt zien is dat met een zeer eenvoudige sprong het lichaam al zwaarder wordt belast dan 178 kg.

Rode spieren bestaan niet. Je doelt denk ik op spiervezels. Maar veel belangrijker voor training en doelen zijn motorunits welke aangestuurd worden vanuit het brein. Dat stukje over limieten en nare blessures aan bindweefsel ga ik niet op in. Dan wordt het echt een topic kaping.

Er bestaan meerdere typen spiervezels. Type 1, type 2a, en type 2b en type 2x. De type 1 worden in volksmond ook wel rode spiervezels genoemd en de type 2b witte spiervezels.

Type 1 vezels trekken langzaam samen maar hebben hoog uithoudingsvermogen. Zuurstof (en transport) is hoog en bezitten weinig glycogeen. Kleur is rood.

Type 2a vezels liggen qua eigenschappen tussen 1 en 2a in. Kunnen relatief snel kracht leveren wel minder dan de 2b.

Type 2b vezels zijn in staat snel samen te trekken waardoor veel kracht gegenereerd wordt. Er is echter weinig zuurstof aanwezig is de uithouding niet hoog. Ze bevatten wel veel glycogeen.

Type 2x vezels zijn snel vermoeid maar kunnen het snelste samentrekken en potentieel het meeste kracht leveren.

Je hebt door genen te maken met bepaalde samenstelling van bovenstaande vezel types, echter kan je door specifieke training de verhouding enigszins veranderen. Zie het als een vrouw die zich heeft opgemaakt, het is nog altijd dezelfde alleen kan ze er wel anders uitzien. Met andere worden, het lichaam past zich aan. Zoals het lichaam dat altijd doet want het is constant op zoek naar een balans.
Friso* schreef:Als jij morgen 178kg in een rugzak zou krijgen heb je een probleem ja, maar als dit in een geleidelijke weg gedaan wordt wie weet waar je staat over vijf jaar- of tien.
Daarmee zeg je dus dat Eric (Fatguy) jaren heeft moeten trainen of zo ongelooflijk sterk te worden dat hij met een rugzak van 178 kan kan lopen. Heb je wel eens een ouderwetse Miele wasmachine versjouwd, laat staan opgetild? Zwaar dat die krengen zijn! Ze wegen geloof ik ongeveer de helft van Eric zijn 'rugzak'.
Leon schreef:
Friso* schreef:Als jij morgen 178kg in een rugzak zou krijgen heb je een probleem ja, maar als dit in een geleidelijke weg gedaan wordt wie weet waar je staat over vijf jaar- of tien.
Daarmee zeg je dus dat Eric (Fatguy) jaren heeft moeten trainen of zo ongelooflijk sterk te worden dat hij met een rugzak van 178 kan kan lopen. Heb je wel eens een ouderwetse Miele wasmachine versjouwd, laat staan opgetild? Zwaar dat die krengen zijn! Ze wegen geloof ik ongeveer de helft van Eric zijn 'rugzak'.
Peter kwam met het voorbeeld van een rugzak met 178 kg en dat hij niet in staat was die te dragen.

Ik zeg dat de man op de fiets niet van de een op andere dag 250 kg woog maar geleidelijk aan zwaarder is geworden en dus ook geleidelijk aan sterker is geworden zodat hij de omvang van zijn lichaam en gewicht enigszins kon handelen. Dus een onzinnig voorbeeld door te stellen dat als je morgen ineens een rugzak van 178 kg krijg daar moeite mee zou hebben, nogal wiedes. Maar idd, als je daar jaren speciaal voor zou trainen is dat het wellicht mogelijk.

En ja heb weleens een Miele wasmachine moeten tillen, vrijwel niet te doen. Ligt in mijn geval niet aan het gewicht van rond de 100 kg maar aan de afmetingen van het apparaat.
Er hoeft ook niet gedaan te worden alsof iemand van 250 kg kerngezond is verder, of vrolijk rondhuppelt in de tuin. Misschien ligt hij grote delen van de dag, op een bed of een bank.

Overigens heeft het brein ook allerlei blokkades o.a. uit veiligheid ingebouwd. Door deze remmingen weg te nemen; door specifieke training, hoge adrealine en/ of stress, drugs en dergelijke kunnen deze blokkades (tijdelijk) afnemen.
Neem als voorbeeld de moeder die haar kind onder iets heel zwaars terecht ziet komen en dat hele zware voorwerp toch kan optillen. Iets dat haar nooit weer zal lukken onder normsle omstandigheden. Of eerder dit jaar een tiener dame die haar vader onder een brandende pick-up redde door de auto op te tillen. Gewichtheffers trainen ook op een manier zodat deze remming afneemt, en ze in staat zijn om de grootst mogelijke prestaties neer te zetten.