door
Leon » wo 26 apr, 2017 12:43
derdekeer schreef:Ik zie geen enkele andere verklaring. De hele bovenkant van onze slaapzakken was nat. Waar die condens vandaan kwam, dat weet ik niet.
Ik denk niet dat het aan een gebrek aan ventilatie ligt. Op die tocht in de Alpen hadden we een excellent geventileerd tentje, en toch zaten we met nattigheid.
Ik kan wel een verklaring bedenken die niet in tegenspraak is met wat ik eerder beweerde.
Ik denk dat velen die die wel eens op een heldere avond van de campingkantine of het kampvuur in zijn tent zijn gekropen het effect wel kennen dat het binnen in de tent soms kouder is dan daarbuiten.
De verklaring daarvoor is dat het tentdoek weliswaar een groot deel van het licht tegenhoudt maar warmteuitstraling minder voorkomt waardoor het in de tent flink kan afkoelen. Dat het dan direct naast de tent minder afkoelt komt op dat moment door een (heel) zwakke wind die relatief warme lucht aanvoert vanuit bijvoorbeeld de bebouwde kom of een bos, waar het minder snel afkoelt. Maar dat laatste is voor het effect van de natte slaapzak irrelevant.
Bij mist heb je de meest ongunstige situatie te pakken: het is meestal windstil, de luchtvochtigheid bedraagt 100% en er is tóch uitstraling als de mistlaag zo dun is dat je de blauwe lucht of de maan en sterren er bijna doorheen kunt zien.
Wat er dan gebeurt is dat de bovenkant van een goed isolerende slaapzak in weerwil van de door jezelf geproduceerde warmte zo sterk afkoelt dat het door jezelf uitgeademde vocht én het vocht dat vanuit de slaapzak naar de buitenkant migreert er op neerslaat voordat het op een andere manier uit de tent kan geraken.
Als de tijk van de slaapzak in dat geval waterdicht zou zijn dan zou je ademvocht op de buitenkant van de tijk neerslaan en zou het vocht vanuit de binnenkant zich aan de binnenkant van de tijk concentreren.
Het enige wat je in zo'n geval kunt doen is de tent en de slaapzak op gunstigere momenten drogen. Tijdens de nacht je regenjas over je slaapzak leggen zou ook werken omdat je dan tenminste alleen je regenjas nat maakt, maar praktisch lijkt me dat niet.