Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29

124 berichten
Ik heb een Koga Worldtraveller29 van 4,5 jaar oud. Inmiddels 38.000 km op gefietst (zowel woon-werk als recreatief en vakanties) zonder enig mankement. Ik vind het een heerlijke, robuuste, fiets. Hij past mij goed.
Ik vind het belangrijkste dat een fiets lekker fietst en je er goed op zit. Dus ga eens proefritten op verschillende fietsen maken!
Succes.
Aart Veldhuizen schreef:http://Www.Bike4travel.nl
Het is een bedrijfje in Rotterdam. Bouwen alleen vakantiefietsen op maat.
A. Op maat = "Ik wil de bovenbuis 12 mm korter, een zithoek van 73 graden, de zitbuis 3 mm langer en de bidonhouders 2 cm hoger" etc. etc. Dat kan maar kost flink extra. Voor de rest alles naar wens.
B. Naar wens afgemonteerd = keuze uit een reeks van maten voor dat model frame, maar voor de rest naar wens afgemonteerd.
C. Confectie - fiets uit het rek, fietsklaar. Als je een ander onderdeel wilt moet je zelf sleutelen.
Bij Avaghon kunnen ze alle drie, maar het grootste deel van wat ze verkopen ligt denk ik bij B. Ook tussen B en C in is er wel veel.
Ik vind het niet zo'n geschikte fiets, want:
1Loei stijf en dus oncomfortabel frame, zeker in een kleine maat en voor een vrij lichte berijder.
2Carbon voorvork om dit weer wat te compenseren (dus kwetsbaar)
3Geintegreerd en dus kwetsbaar balhoofd (ziet er wel gelikt uit)
4Cranks met minder duurzame buitenboord lagers
5XT achternaaf voor 40 spaken. Moderne xt naven zijn door de kleine lagers niet zo duurzaam. 40 spaken lijk tleuk, maar dit is een gewone xt naaf met meer gaten, en dus minder vlees op de flenzen. Er zijn genoeg verhalen over uitgescheurde 40 spaaks naven. Echte 40 spaaks tandem naven zijn een ander verhaal.
6De Koga website laat in het midden welke naafdynamo gemonteerd wordt. Dat maakt nogal uit.

Tot slot vind ik een fiets met dikke 622 banden voor iemand van jouw lengte op het randje. Een fiets met 26 inch wielen heeft dan een mooiere geometrie. Bij jouw lengte denk ik ook eerder aan cranks van 165 mm.

Over de hoge prijs hebben we het dan maar niet. Voor ongeveer dit geld kun je ook een veel mooiere maatfiets laten maken.
Wim schreef:Ik vind het niet zo'n geschikte fiets, want:
1Loei stijf en dus oncomfortabel frame, zeker in een kleine maat en voor een vrij lichte berijder.
Ik heb zelf geen ervaring met de Worldtraveller29
Afgaande op het testvslag is het frame niet super stijf
http://www.sintchristophorus.nl/test-ko ... aveller29/

Kritiekpuntje uit het testverslag dat kabels het balhoofd beschadigen, is niet meer van toepassing bij de huidige modellen. Kabelnokje is tegenwoordig aanwezig

Ik weet niet of een soortgelijke site in Belgie bestaat.
Wel gemakkelijk als je wilt weten welke framemaat een FM heeft staan
http://www.fietsenwijk.nl

De Koga 2017 modellen komen binnenkort in de winkels. Dit is vaak het juiste moment om een "overjarig" model te kopen. Bij Koga is bij een modeljaarwisseling vaak alleen het frame een ander kleurtje.
Het 2016 model is nieuw.
Als je hem koopt, denk dan goed over de banden na. De Trek banden die er onder zitten, zijn nogal allround en niet zo snel. Big Apple is bijvoorbeeld sneller. Als je de 29'er neemt voor het soepele rijden, wat ik lees, zitten er dus eigenlijk de verkeerde banden onder. De Trekbanden zijn trouwens ook geen 50 mm waardoor het ook niet een echte 29'er wordt.

Ik verdenk de Koga er van dat een iets dikkere band niet past. Koga heeft toch altijd de neiging te kiezen voor wat minder ruimte in de vork. Dunnere banden zijn commercieel nog altijd gewilder namelijk omdat men ten onrechte nog altijd denkt dat die sneller zijn.

Mijn keuze ging indertijd tussen de stalen Koga Randonneur en de Avaghon. Ik had namelijk een Koga en dan ga je toch als eerste weer opnieuw naar dat merk terug. Naast een aantal wel luxere/mooier uitziende, maar minder sterke keuzes die de Koga maakte (ik weeg 100 kg) speelde ook mee dat er geen 50mm banden onder konden. Onder mijn eerdere Koga had ik 42mm Little Big Bens gezet die maar net pasten...

Een laatste puntje is dat Koga een bekend duur merk is, en erg geliefd bij fietsdieven.
Nee, ik wil niet alleen maar bevestigiging horen. Ik kijk naar alle reacties.
Maar het is wel zo dat dit niet mijn eerste fiets is, en dat ik echt wel eens goed rondgekeken heb alvorens hier de vraag te stellen.
Alle Koga rijders die ik ken of tegenkom zijn erg te spreken over hun fiets. Vaak hebben ze hem al jaren en wordt hij flink gebruikt. Dus ja, dat spreekt mij aan.
King, een bekende naam hier in de buurt, verkocht alleen maar Koga. Nu niet meer, maar al hun fietsen kosten wel 4000+€.
Wat de Carbon voorvork aangaat, dat vind ik ook een vreemde keuze. Ik ga trachten uit te vissen waarom dit is.
Wat comfort betreft, hoop/denk ik dat dikke banden veel oplossen.
De groep XT vind ik prima. Niks dan goede dingen over gehoord bij mountainbikers om mij heen.
Wat sterke wielen aangaat, ik rij met max 15 kg bagage. Ook als het een maandje kamperen wordt. Ook geen lowriders, heel kleine stuurtas.
Ik ga hem deze voormiddag eens bekijken int echt. Waarschijnlijk zal ik er ook wel eens mogen op rijden.
Naar de bandruimte ga ik dadelijk kijken dan.
Ik denk er ook over een diefstalverzekering af te sluiten, voor mijn gemoedsrust. Maar das bij Santos, Idworx,... zeker ook.
Ik las dat de vakantiefietser in Amsterdam hem niet meer vrkoopt vanwege de XT naaf.

Ik heb jaren Koga gereden en vind het prima fietsen. Maar wat ik niet begrijp is dat ze zeggen alles met de hand te maken, maar dat het allemaal confectiefietsen met door hun gemaakte keuzes voor zadel, soort stuur, banden, verlichting, remmen en dergelijke zijn. Ik zou daarom liever mijn fiets zelf samen stellen naar de wensen die bij mij passen. Bij Santos, Vittorio, Avaghon en zelfs bij Jan Jansen (en dan vergeet ik er nog een heleboel) kan dat allemaal wel en die fietsen zijn echt niet duurder. Voor mijn vrouw hebben we zo een voor haar geweldige en solide fiets bij Jan Jansen laten samenstellen. Bij Koga kan dat allemaal niet, tenzij je voor de Signature gaat.
Meneer Zwijn schreef:Alle Koga rijders die ik ken of tegenkom zijn erg te spreken over hun fiets.
De groep XT vind ik prima. Niks dan goede dingen over gehoord bij mountainbikers om mij heen.
Deze groep is meer gericht op vakantiefietsers, wat inhoudt dat betrouwbaarheid op lange duur hoger gewaardeerd wordt dan bij veel mountainbikers die na de tocht hun fiets achter op de auto zetten. Daar komen de verschillen die Wim opsomt vandaan.
Meneer Zwijn schreef: King, een bekende naam hier in de buurt, verkocht alleen maar Koga. Nu niet meer, maar al hun fietsen kosten wel 4000+€.
Je pint je dan wel heel hard vast aan de Rohloff fietsen wat prijs betreft, zo ook bij Santos heb je perfect fietsen onder de €2000, weliswaar geen 29'er.

Wil je een goed doordachte fiets, dan kijk je best wat breder en is Avaghon zeker geen slechte optie of een custombuild Surly is ook altijd mogelijk. Maar dan zit je met een stalen kader wat je niet echt wenst. Wil je Alu, dan heb je een bijna identiek afgebouwde travelmaster 2.8 van santos maakt je ongeveer een €2800 armer. 42mm bandbreedte en zonder spatborden kan er meer op en die is net iets doordachter van materiaalkeuze dan de Koga.

Maar er zijn ongetwijfeld nog merken die een betrouwbare afwerking kunnen garanderen. Bv. Het tot nu toe nog niet zo gekende Campus. Wordt verkocht bij Velonaut in Brussel.
King was 2 jaar geleden nog mijn winkel. Klopt niet dat we vroeger enkel Koga verkochten (hebben we enkele jaren verkocht, maar nooit echt veel). Begin jaren '90 maakte ik veel 'op maat' en 'naar wens (en naar 'mijn advies')' wegens weinig keuze op de markt. Door de jaren werd dit minder noodzakelijk omdat er meer aanbod kwam. En toen kwam idworx, volgens mijn bescheiden (zo objectief mogelijk, maar niet geheel objectieve) mening nog steeds benchmark en inspiratiebron voor veel trekkingfietsen. Dat king enkel +4000euro in het gamma zou hebben klopt niet helemaal (of helemaal niet :-)).
Concreet: volgens mij heeft King op dit ogenblik een directiemodel van de OffRohler in jouw maat in de aanbieding staan (waarvan de prijs heel erg in de buurt van je budget komt). Als het licht mag zijn (14.5kg zonder pedalen, lichter dan de fiets uit de titel) en héél erg allround (een van mijn top-mechaniekers heeft lang een exemplaar voor woon-werkverkeer gebruikt (met SuperMoto banden). Misschien toch maar eens een flinke testrit overwegen? En bij Cadans zou ik zeker ook eens langsgaan. In Leuven ben je op het gebied van aanbod en goede fietsenmakers behoorlijk verwend (ik zou dan ook gebruik maken van dat aanbod van échte fietsenmakers). Zo, dat was genoeg reclame voor vandaag.
Ik ben er druk mee bezig. Net terug van Cadans. De vsf TX-800 heeft alvast na een half uurtje testen een fijne indruk nagelaten, ook de prijs van 1800€.
Nu naar Fiets! . Onder andere de Koga eens onder de loep nemen. Ik denk dat King dicht is, ze nemen vakantie.
Meneer Zwijn schreef:De vsf TX-800 heeft alvast na een half uurtje testen een fijne indruk nagelaten, ook de prijs van 1800€.
Voor wat het waard is: Erik van de Vakantiefietser is niet kapot van de TX-800.
Ik zie eigenlijk dat de velgen de kraaktest niet doorstaan hebben. Met mijn gewicht, gebruik en max lading van 15 kilo zal het wel meevallen.
De Koga Worldtraveller29 testen blijkt niet zo simpel. Drie winkels gebeld: uitverkocht, wachten op de 2017-modellen. Maar ik blijf nog even zoeken ( in maat 51 denk ik ) .
Wordt vervolgt.
Meneer Zwijn schreef:Ik ben er druk mee bezig. Net terug van Cadans. De vsf TX-800 heeft alvast na een half uurtje testen een fijne indruk nagelaten, ook de prijs van 1800€.
Nu naar Fiets! . Onder andere de Koga eens onder de loep nemen. Ik denk dat King dicht is, ze nemen vakantie.
Zo is het! een fiets kies je door er op te fietsen en niet uit glossy folders met kleurrijke plaatjes en marketing praatjes :D Bij voorkeur hang je er ook 15 kilo of meer bagage aan, dan kun je echt voelen wat de bagage doet met een "comfortfiets" die 'vakantiefiets' moet worden...succes met je keuze.
PeterVanRijn schreef:Erik van de Vakantiefietser is niet kapot van de TX-800.
Is dat een mening van anno 2016 of een verouderde (achterhaalde).
Eric op de Fiets schreef: Zo is het! een fiets kies je door er op te fietsen en niet uit glossy folders met kleurrijke plaatjes en marketing praatjes :D Bij voorkeur hang je er ook 15 kilo of meer bagage aan..succes met je keuze.
Dit.
Als je een betrouwbare fiets wilt hebben zou ik echt letten op degelijke onderdelen, en met een brede boog om geïntegreerde balhoofden, buitenboord lagers, xt naven, carbon vorken etc heenlopen.
Wat Wim schrijft sluit ik mij bij aan.
Die geintergreerde balhoofdstellen hebben vaker onderhoud nodig zou ik zeker niet doen.
Friso* schreef:
PeterVanRijn schreef:Erik van de Vakantiefietser is niet kapot van de TX-800.
Is dat een mening van anno 2016 of een verouderde (achterhaalde).
Eric komt niet zo snel op dit soort uitspraken terug. Wat iemand heeft uitgevreten met het wiel dat hij noemt weet ik niet want ik ben toch best tevreden met de wielen van mijn T-400 waarmee ik nu zo'n 5000 km met een totaalgewicht van 135 kilo heb gefietst. De T-100 van mijn vriendin houdt zich al een paar duizend kilometer langer heel goed.
Waarom Eric niet graag Fahrradmanufakturs verkoopt heeft hij me wel eens verteld. Ze schijnen af fabriek slecht in elkaar gezet te worden waardoor het voor hen veel werk is om de fiets rijklaar te maken. Daarna zouden ze voor een T-100 vervolgens maar 700 euro krijgen en - eerlijk is eerlijk - onderhoudsarm zijn die fietsen niet, dus ze komen vaak terug met klachten.
Ik snap best goed dat hij veel liever een Idworx of Gaastra verkoopt.

De stalen frames van Fahrradmanufaktur vind ik wel erg prettig rijden juist omdat ze niet zo stijf zijn.