Het bijzondere van Duitsland is dat er überhaupt fietspaden liggen. Zo glad als in NL zijn fietspaden nergens. Ik vond het op de R1 wel meevallen, de stukken die ik wel negeerde waren die typisch Duitse stukken 'fietspad' op de stoep. En dan laten Duitse automobilisten zien hoe ze gesteld zijn aan discipline tov de verkeersregels want alternatief op de weg fietsen waar een slecht stuk fietspad is dat kan natuurlijk niet.
Voor mij blijft Frankrijk het fietsland bij uitstek, ook al zijn er helemaal geen fietspaden; die zijn ook niet nodig want het is heerlijk fietsen op de kleine stille D-wegen door het land. Over het algemeen zijnfietspaden buiten NL altijd inferieur en rijdt de gewone weg beter.
Een prachtig stuk van de R1 trouwens was niet de naargeestige Harz maar de Hohen Fläming onder Berlijn. Een soort super-Veluwe, heel fraai en alleen maar zandweggetjes.
Wat hoffelijkheid in het verkeer betreft valt mij op dat vrijwel alleen Nederlandse automobilisten zich van een slechte kant laten zien. Misschien iets voor de rijopleiding om aandacht aan te besteden. Fransen halen pas in als er een volledige baan vrij is aan de linkerkant van de weg en niet eerder. Heel prettig. Hetzelfde geldt voor Duitsers.
Voor mij blijft Frankrijk het fietsland bij uitstek, ook al zijn er helemaal geen fietspaden; die zijn ook niet nodig want het is heerlijk fietsen op de kleine stille D-wegen door het land. Over het algemeen zijnfietspaden buiten NL altijd inferieur en rijdt de gewone weg beter.
Een prachtig stuk van de R1 trouwens was niet de naargeestige Harz maar de Hohen Fläming onder Berlijn. Een soort super-Veluwe, heel fraai en alleen maar zandweggetjes.
Wat hoffelijkheid in het verkeer betreft valt mij op dat vrijwel alleen Nederlandse automobilisten zich van een slechte kant laten zien. Misschien iets voor de rijopleiding om aandacht aan te besteden. Fransen halen pas in als er een volledige baan vrij is aan de linkerkant van de weg en niet eerder. Heel prettig. Hetzelfde geldt voor Duitsers.