Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noord-Duitsland: veel fietspaden van belabberde kwaliteit - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noord-Duitsland: veel fietspaden van belabberde kwaliteit

Het bijzondere van Duitsland is dat er überhaupt fietspaden liggen. Zo glad als in NL zijn fietspaden nergens. Ik vond het op de R1 wel meevallen, de stukken die ik wel negeerde waren die typisch Duitse stukken 'fietspad' op de stoep. En dan laten Duitse automobilisten zien hoe ze gesteld zijn aan discipline tov de verkeersregels want alternatief op de weg fietsen waar een slecht stuk fietspad is dat kan natuurlijk niet.

Voor mij blijft Frankrijk het fietsland bij uitstek, ook al zijn er helemaal geen fietspaden; die zijn ook niet nodig want het is heerlijk fietsen op de kleine stille D-wegen door het land. Over het algemeen zijnfietspaden buiten NL altijd inferieur en rijdt de gewone weg beter.
Een prachtig stuk van de R1 trouwens was niet de naargeestige Harz maar de Hohen Fläming onder Berlijn. Een soort super-Veluwe, heel fraai en alleen maar zandweggetjes.

Wat hoffelijkheid in het verkeer betreft valt mij op dat vrijwel alleen Nederlandse automobilisten zich van een slechte kant laten zien. Misschien iets voor de rijopleiding om aandacht aan te besteden. Fransen halen pas in als er een volledige baan vrij is aan de linkerkant van de weg en niet eerder. Heel prettig. Hetzelfde geldt voor Duitsers.
Georg schreef:Voor mij blijft Frankrijk het fietsland bij uitstek, ook al zijn er helemaal geen fietspaden; die zijn ook niet nodig want het is heerlijk fietsen op de kleine stille D-wegen door het land. Over het algemeen zijnfietspaden buiten NL altijd inferieur en rijdt de gewone weg beter.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Duitse fietspaden boven de Franse wegen. Met regelmaat kwam ik D-wegen tegen die uitmonden op een N-weg met pas na een kilometer verder de afslag naar een volgende D-weg. En dan bevindt je je weer tussen het verkeer dat met ruim 90km/u voorbij komt razen.

Nee, geef mij dan maar de Duitse fietspaden. Ideaal nee? Maar beduidend beter dan het Franse systeem naar mijn idee. Waar ik in het buitenland wel erg te spreken ben over fietsen is Luxemburg. Zogenaamde pyste cyclable's van veelal uitmuntende kwaliteit.

De korte segmenten in Frankrijk waar ze wel daadwerkelijk aangelegde fietspaden hebben zijn echter dan doorgaans wel weer uitstekend. Het is dan ook te hopen dat Frankrijk het voor elkaar krijgt wat betreft hun plannen om de komende jaren hun fietsnetwerk sterk uit te breiden. Dit zal het fietstoerisme in het land goed doen.
Georg schreef:Wat hoffelijkheid in het verkeer betreft valt mij op dat vrijwel alleen Nederlandse automobilisten zich van een slechte kant laten zien. Misschien iets voor de rijopleiding om aandacht aan te besteden. Fransen halen pas in als er een volledige baan vrij is aan de linkerkant van de weg en niet eerder. Heel prettig. Hetzelfde geldt voor Duitsers.
Fransen halen in op geruime afstand ja. Maar hoffelijkheid in het verkeer van Fransen? Nee, ik dacht het toch echt niet. Oversteken van een weg, veiligheidshalve dan maar proberen vanaf een zebrapad, is en blijft in Frankrijk een ramp. Nagenoeg niemand die het ook maar overweegt om te stoppen.

Rotondes zonder fietspad of stoep zijn ook een fraaie, waarbij als je aan de rand rijdt je gesneden wordt en als je je op de baan zelf begeeft men nogaal eens begint te toeteren achter je.

Nee, hoffelijkheid van de Franse automobilist was naar mijn ervaring in ieder geval ver te zoeken. In dat opzicht dan ook zeker geen haar beter dan de Nederlandse automobilist.

Geef mij dan maar de Duitse automobilist. Maar nog beter, de Luxemburgse automobilist. In Luxemburg ben ik er zelfs tegenliggers tegengekomen die stapvoets gingen rijden, bij rotondes voor de rotonde stopte tot ik mijn afslag genomen had of bij inhalen door de berm van de andere weghelft reden :lol:. Zodra er iemand voorbij kwam rijden die dit niet deed, dan liet de kentekenplaat al vaak een Nederlands, Belgisch of Frans kenteken zien, hehe.
Wat een gegeneraliseer allemaal.
Als je ergens op een dinsdagmorgen eind oktober in een industriegebied in Zuid-Holland fietst krijg je ook een ander idee van het fietsen in Nederland dan waneer je op een zomerzondagmiddag rondom het Lochumseveld wat knooppunten fietst.
De verschillen in andere landen zijn doorgaans nog wat groter. Op de ene plek is de enige voorrangsregel dat degene die er het eerste is voorrang heeft, op de andere plek ligt een hond op het dorpskruispunt te slapen die loom om zich kijkt heen als je langkomt.
Mijn ervaringen beperken zich fietsend slechts tot Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Luxemburg, België en Engeland.

Tja, slechtere en betere stukken weg / fietspad heb je overal. Nou ja, dan pas je je daar toch aan aan. Natuurlijk heb ik me weleens vertwijfeld afgevraagd of die routemaker nu echt geen ander weggetje had kunnen vinden als ik weer eens over een bandenkillend ''pad'' reed.

Onbehouwen, roekeloze, slapende (!) medeweggebruikers kom je overal wel tegen.
Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over de weggetjes / paden en galante medeweggebruikers.

Je moet attent blijven. O ja, en vooral genieten.

Jan
Net terug van een fantastisch mooie tocht door Duitsland. We hebben ook de R1 gefietst tot aan Berlijn (zoals velen met ons). Wat waren de verschillende landschappen, de dorpjes, stadjes, kastelen, rivieren, mensen, dieren etc. etc. etc. mooi!

Gelukkig veel onverhard gefietst, maakt zo'n vakantie nog meer als een avontuur. In de voormalige DDR gaven die Holperstrecken een extra vleug 'hang naar het verleden'! Bijkomend voordeel van die 'slechte' wegen is dat je niet continue in de berm moet vliegen om allerlei op tweewielers voortbewegende mensen te ontwijken. Dat was namelijk vandaag naar huis wel een ander geval ;)
_Peter_ schreef:
Aart Veldhuizen schreef: Ik vind Duitsland tot nog toe het plezierigste fietsland (met Italie als goede tweede): goede bewegwijzering en kaarten, mooie routes, veel winkels/terrasjes open, en vooral het soms zelfs extreem hoffelijke verkeer.
Aart, helemaal mee eens, echter zodra je een bebouwde kom infietst moet je (vaak) verplicht gebruik maken van in mijn ogen de meest gevaarlijke fietspaden die je je maar kan wensen. (voor diegenen die het niet weten je moet op de stoep fietsen) Daarnaast wordt door de constructie ervan je snelheid er behoorlijk uitgehaald.
Waar ze bij slechte fietspaden dan wel weer goed in zijn is het plaatsen van bordjes om je te waarschuwen.(en zichzelf daarmee juridisch indekken)
Dag Peter,
Die stoepfietspaden binnen bebouwde kom zijn inderdaad vaak een lachertje in Duitsland. Ik neem daar altijd gewoon de rijbaan, daar heeft nog nooit iemand naar mij toe moeilijk overgedaan en ik zie het racefietsduitsers ook vaak doen.
Ik fietste laatst een flinke tocht door het Roergebied, waarbij ik zelfs werd uitgescholden omdat ik met mijn fiets (randonneur; voor leken lijkt het op een racefiets) op het stoepfietspad fietste. Toen ben ik maar binnen de bebouwde kom op de rijbaan gaan fietsen.
alois schreef:Ik fietste laatst een flinke tocht door het Roergebied, waarbij ik zelfs werd uitgescholden omdat ik met mijn fiets (randonneur; voor leken lijkt het op een racefiets) op het stoepfietspad fietste. Toen ben ik maar binnen de bebouwde kom op de rijbaan gaan fietsen.
Mogelijk fietste je te hard, voor Duitse begrippen dan. Veel (oudere) Duitsers schrikken zich een rolberoerte als je ze met een hogere snelheid dan stapvoets passeert op de fiets. Ze zijn nogal van het Rücksicht nehmen, het rekening houden met de andere weggebruikers, een begrip dat in Nederland veel minder sterk ontwikkeld is.
Georg schreef:Het bijzondere van Duitsland is dat er überhaupt fietspaden liggen.
Mwa, met 69 miljoen fietsen (bron wikipedia.de) vind ik het toch niet verbazingwekkend dat er iemand op het idee is gekomen om fietspaden aan te leggen.
Het wachten is op een standaard WO-II grap nu...
Moet dit nu echt?
Wim schreef:Moet dit nu echt?
In mijn ervaring bestaat er niets zoals "de Belgische", "de Duitse" of "de Franse" automobilist. In Frankrijk op de D-wegen ben ik tot nu toe alleen hoffelijke autogebruikers tegengekomen. In Parijs daarentegen ...

In België, idem. Op mijn rit naar kantoor in Brussel is vrijwel iedereen voorkomend - ze stoppen vaak om je door te laten, zelfs al hebben ze voorrang. De busbestuurders zijn vriendelijk, wat me niet evident lijkt, je moet behoorlijk stressbestendig zijn om een bus door de nauwe straten van BXL te wringen. Zelfs op de Montgomery-rotonde komt het maar zelden voor dat iemand je probeert te vermoorden (wie de Montgomery-rotonde tijdens het spitsuur nooit gedaan heeft, is geen Wereldfietser die naam waardig - wat betekent een overtocht van de Gobi-woestijn in vergelijking met Montgomery om 08.30 u. op een maandag?)

Maar dat is het oosten van Brussel. In het westen - in vogelvlucht 2 km verderop - wordt een fietser beschouwd als een curieuze hinderpaal voor vlot autoverkeer. Men mag hem negeren, doodknijpen tegen de rand van het trottoir etc.

"De automobilist" bestaat niet.
Volgens mij heeft het te maken met drukte.

Ik heb in Duitsland lange tochten gemaakt waarbij de automobilisten extreem hoffelijk waren. Tot je aan de kust kwam en men ronduit horkerig werd. Zo ook bediening op terrasjes. Waar je in het rustige binnenland wordt gefeteerd werden we aan de kust weggekeken door norse kelners.'

En verrek... zo werkt het in Nederland, Frankrijk en Belgie ook! Sterker nog, ik ben zelf ook veel aardiger als het rustig is :wink:

Nederland is een druk bevolkt landje, dus is men vaker gestresst op de weg. Het hoort er helaas bij.
Inmiddels terug uit Duitsland en de R1 is in het Harz-gebergte inderdaad nogal hobbelig, zowel qua wegdek als tracé met veel venijnige klimmetjes, vaak onverhard. Ook de afdaling is dan onverhard en dat is misschien nog wel vervelender.

De route van de R1 is overigens wel prachtig en de fietspaden waren buiten de Harz meestal prima. Niet altijd verhard maar een goed gravel pad vind ik zeker ook prima en meestal rustiger dan de verharde wegen.
Ik open deze oude topic even :D

Over Italië lees ik dat de fietspaden vaak van slechte kwaliteit zijn. Kunnen jullie mij iets concreter aangeven wat we kunnen verwachten van fietsen in Noord Italie? Waarschijnlijk zal het vanaf Nice richting rome gaan en weer omhoog richting Oostenrijk.

Gelijkertijd nog een vraag over het fietsen nabij Nice. Als ik het goed begrijp fiets je daar voor een lang stuk over drukke wegen bij het touristische stuk. Zijn hier ook alternatieven voor? Of valt het wel mee? We fietsen met een kinderkar.

dankje!
luchtfietser schreef:Ik open deze oude topic even :D

Over Italië lees ik dat de fietspaden vaak van slechte kwaliteit zijn. Kunnen jullie mij iets concreter aangeven wat we kunnen verwachten van fietsen in Noord Italie? Waarschijnlijk zal het vanaf Nice richting rome gaan en weer omhoog richting Oostenrijk.

Gelijkertijd nog een vraag over het fietsen nabij Nice. Als ik het goed begrijp fiets je daar voor een lang stuk over drukke wegen bij het touristische stuk. Zijn hier ook alternatieven voor? Of valt het wel mee? We fietsen met een kinderkar.

dankje!
Tip: nieuw topic starten, met fietspaden in Noord-Italie en Nice, of iets dergelijks in de titel...
ja wellicht beter. inmiddels gedaan.