Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schönes Wochenende Ticket. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schönes Wochenende Ticket.

Hallo Martin,

Ik denk altijd, nog steeds, dat je in buitenland met je NL bankpas, vooral alleen maar kunt pinnen, bij banken, voor een groot geldbedrag en dat je niet kunt pinnen in bv. winkels, maar dat is, inmiddels idd., niet meer van toepassing.

Tof om te weten dat je inmiddels op de meeste of veel plaatsen gewoon met je NL bankpas kunt pinnen en dus ook op treinstations etc.
leuk om de foto te zien :)
In Europa is Duitsland jammer genoeg de grote uitzondering op de regel. Het is me meerdere malen gebeurd dat ik toch "bar" moest betalen omdat de bankpas niet werd geaccepteerd bij de winkel. Bij de bankautomaat vervolgens geen probleem, bij DB automaten gelukkig ook niet. Als je er op gaat letten zul je zien dat heel veel Duitsers nog gewoon met echt geld betalen, ik heb nog niet gevraagd wat daar de achterliggende reden van is.
Volgens mij is het achterlijke bankensysteem in Duitsland daarvan deels de oorzaak. Als Duitsers bij een andere bank dan hun eigen bank geld uit de automaat halen, kost dat minstens € 4 tot € 5. Daarom nemen ze liever bij hun eigen bank een groot bedrag op en betalen dan alles contant. Het wordt overigens wel iets beter, bij vrijwel alle supermarkten kun je inmiddels met je Nederlandse pinpas betalen en ook op steeds meer campings lukt het. Bij benzinestations is het nooit een probleem om met maestro te betalen.
Dit jaar nog was het toch elke keer weer een lot uit de loterij (zo voelde het bijna) als het weer eens lukte met mijn ABN-pas. Van tankstations maak ik geen gebruik. Meer van bakkers, die voorzien mij van de juiste brandstof. :wink:
peter de rijk schreef:Volgens mij is het achterlijke bankensysteem in Duitsland daarvan deels de oorzaak. Als Duitsers bij een andere bank dan hun eigen bank geld uit de automaat halen, kost dat minstens € 4 tot € 5. Daarom nemen ze liever bij hun eigen bank een groot bedrag op en betalen dan alles contant. Het wordt overigens wel iets beter, bij vrijwel alle supermarkten kun je inmiddels met je Nederlandse pinpas betalen en ook op steeds meer campings lukt het. Bij benzinestations is het nooit een probleem om met maestro te betalen.
Maar bij nog veel Duitse winkels is er geen PIN aanwezig, zodat je daar contant moet betalen. Zo ook ca. een half jaar geleden bij een warme bakker in Leer. Kocht ik een nieuwe elektrische grasmaaier bij Bauhaus in Bremen, ook contant.... :roll:
Los van het kopen van kaartjes, nog het volgende v.w.b. het meenemen van fietsen in Duitsland:
Regionale treinen (RB en RE) zijn geen probleem; meestal aardig wat ruimte en geen reservering nodig;
IC: voor de fiets moet een reservering worden gemaakt!
ICE: neemt GEEN fietsen mee!
De reservering voor fietstransport in de IC moet ruim van te voren worden gemaakt. De conducteur weet vervolgens precies welke fiets er waar in of en uitgaat en is ook erg directief over de plaats waar je je fiets hebt te plaatsen.
bwvo schreef:Los van het kopen van kaartjes, nog het volgende v.w.b. het meenemen van fietsen in Duitsland:
Regionale treinen (RB en RE) zijn geen probleem; meestal aardig wat ruimte en geen reservering nodig;
IC: voor de fiets moet een reservering worden gemaakt!
ICE: neemt GEEN fietsen mee!
Er bestaat ook een EC-trein zoals deze hier: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 27&t=27798
Door de vermelde vertraging heb ik gisteren bericht van de ÖBB ontvangen, dat een deel van m'n geld gerestitueerd zal worden! Ik heb namelijk een Fahrgastrechte-Formular opgestuurd.
EC is EuroCity, en is de opvolger van de TEE, voornamelijk treinen tussen grote europese steden. Wat me destijds opviel is dat de EC in Oostenrijk als een boemeltje in elk stadje leek te stoppen.
Voorbeeld van mogelijke reis van Bazel naar Arnhem met Schöneswochende Ticket € 40,- (dagticket voor: za of zo de hele dag van 0.00 tot 03.00 uur) met Tagesfahrradkarte: € 5,50.
Rechtstreeks te koop bij DB automaat: pinnen met NL bankpas of contant betalen met papier en muntgeld.

(Dichtsbijzijnde station van Bazel (Zwitserland) in Duitsland met DB automaat (check): https://www.bahn.de/bin/automaten3.pl is Weil am Rhein: 7km ten noorden van Bazel.

(2 km van Weil am Rhein is overigens een camping: 'Au petit port'.

Weil am Rhein to Arnhem (met 5-7x overstappen met IRE, RE, RB S-bahn regionale treinen:ook traject Düsseldorf-Arhem)

vroegst mogelijke 5.49 op za

Overstaptijden zijn ruim, behalve in Mainz (4 min) trein later geeft iig een uur meer reistijd)

dep 06:38 Weil am Rhein (RE 17012) volgende : (7.52) en 8.52 uur
arr 08:51 Offenburg
dep 09:02 Offenburg (RE 4708)
arr 09:49 Karlsruhe Hbf
dep 10:08 Karlsruhe Hbf (RE 4472)
arr 11:47 Mainz Hbf
dep 11:51 Mainz Hbf (RE 4256)
arr 12:54 Koblenz Hbf
dep 13:16 Koblenz Hbf (RE 10520)
arr 15:01 Düsseldorf Hbf
dep 15:26 Düsseldorf Hbf (ABR20026)
arr 17:15 Arnhem Centraal - platform 6b

of doordeweeks met Quer-durchs-Land-Ticket” (dagticket van 9.00 uur tot 03.00) € 44,- en € 5,50 : Tagesfahrradkarte

Precies om 9.00 uur vertrekken kan vanaf Efringen-Kircen (15 km ten noorden van Bazel) dan bv. deze verbinding:

Efringen-Kirchen to Arnhem

dep 09:00 Efringen-Kirchen (RE 5332)
arr 10:53 Offenburg
dep 11:02 Offenburg (RE 4712)
arr 11:49 Karlsruhe Hbf
dep 12:08 Karlsruhe Hbf (RE 4474)
arr 13:47 Mainz Hbf
dep 13:51 Mainz Hbf (RE 4258)
arr 14:54 Koblenz Hbf
dep 15:16 Koblenz Hbf (RE 10524)
arr 17:01 Düsseldorf Hbf
dep 17:26 Düsseldorf Hbf (ABR20030)
arr 19:15 Arnhem Centraal - platform 6b

Dit was een voorbeeld om een idee te krijgen. In sommige deelstaten is de fiets gratis mee te nemen, maar in Nordrhein Westfalen iig niet, dus is de Tagesfahradkarte nodig.
Voor actuele reistijden:

https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... crollDir=1

(Als je Arnhem intikt geeft hij een veel duurdere mogelijkheid/ticket aan plus geen schöneswochende ticket-optie, terwijl die optie, dus, wel bestaat, maar niet zo op de website vermeld wordt (nog). Als je in plaats van Arnhem bv. Düsseldorf intikt, komt er, vanzelf het schönes dagticket uit als mogelijke aanbieding/best mogelijke ticket, je mag iig gewoon naar Arnhem vanaf Düsseldorf met Schönes wochen-ende en Quer durchs land ticket)

Je kunt ook tickets voor deelstaten apart kopen, daarmee mag je, volgens mij, in elke trein stappen; ook ICE, maar dan loop je wellicht het risico dat er geen plek is voor de fiets; ik heb het verder niet uitgezocht of het rendabel is, maar zo'n regio ticket is geldig de hele dag en kost vaak niet meer dan 25 euro.

https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/reg ... kets.shtml
De regionale tickets gelden niet voor de IC/ICE, in de regel dezelfde treinen als het Schönes W. Ticket, alleen de regionale treinen dus.
Oh ja idd. het staat er overduidelijk, alleen regionale treinen te gebruiken voor de deelstaat dagkaarten, maar toch misschien ook interessant voor sommigen en kom je een heel eind ook voor weinig en hoef je geen dagticket te kopen, kun je ook een heel eind overbruggen voor bijna de helft 23 euro van een normaal dagticket 40-44 euro. :) bovendien mag in sommige deelstaten de fiets gratis mee.
fud0 schreef:Oh ja idd. het staat er overduidelijk, alleen regionale treinen te gebruiken voor de deelstaat dagkaarten, maar toch misschien ook interessant voor sommigen en kom je een heel eind ook voor weinig en hoef je geen dagticket te kopen, kun je ook een heel eind overbruggen voor bijna de helft 23 euro van een normaal dagticket 40-44 euro. :) bovendien mag in sommige deelstaten de fiets gratis mee.
Bij lange trajecten door heel Duitsland is het comfortabeler om er twee dagen over te doen en twee deelstaattickets te combineren, bv Niedersachsen is erg groot en niet ver van Beieren in het zuiden en grenst aan Sachsen/Sachsen-Anhalt/Thuringen in het oosten. Het Sachsen ticket is geldig in alle drie deelstaten en de fiets kan je er gratis meenemen op de regionale treinen.
Let wel op dat je je naam en die van mede reizenden op het ticket schrijft, overijverige Schaffner (conducteurs) willen wel eens moeilijk doen. Uit de automaat kun je meteen ook een reisplan halen met aankomst en vertrektijden.
fud0 schreef:Voorbeeld van mogelijke reis van Bazel naar Arnhem met Schöneswochende Ticket € 40,- (dagticket voor: za of zo de hele dag van 0.00 tot 03.00 uur) met Tagesfahrradkarte: € 5,50.
Rechtstreeks te koop bij DB automaat: pinnen met NL bankpas of contant betalen met papier en muntgeld.

(Dichtsbijzijnde station van Bazel (Zwitserland) in Duitsland met DB automaat (check): https://www.bahn.de/bin/automaten3.pl is Weil am Rhein: 7km ten noorden van Bazel.
Een DB-kaartje kopen kan ook in Bazel zelf al: In het Duitse station op Zwitsers grondgebied Basel Badischer Bahnhof vind je ook DB-automaten, en zelfs op Basel SBB.
Ok :roll: :?: , ik had nog gebeld met treinreiswinkel. Die jongen zei, op Bazel zijn geen DB automaten.. maar goed om te weten, maar ik kies dan toch maar liever voor zekerheid, bovendien is er een camping net boven Bazel, hoef je, indien eindbestemming Bazel is en je de 'grote stad' wilt vermijden, Bazel zelf niet in en ook niet op het treinstation te zijn, kun je gewoon via een klein station hopelijk makkelijk opstappen.
Als je veel moet overstappen, kan er veel mis gaan. Ook de Duitse treinen rijden lang niet altijd op tijd en tegenstelling tot de Nederlandse treinen niet zo regelmatig. Dus je moet vooral flexibel blijven.
Bazel heeft 2 stations, op zwitsers grondgebied en paar km verderop op duits grondgebied.
Vorig jaar op beide stations geinformeerd over reis met fiets naar Amsterdam; zwitsers kaartje bijna 2 keer zo duur als het duitse, zelfde nachttrein, ene kaartje plm € 180, andere iets van € 90, slaapcabine en fiets mee.
Wel jaar geleden...
Voornoemde camping is in Huningue, frans grondgebied, maar plm. 15 min. fietsen van 'duitse' station
Rickie
Bert van Sprang schreef:Als je veel moet overstappen, kan er veel mis gaan. Ook de Duitse treinen rijden lang niet altijd op tijd en tegenstelling tot de Nederlandse treinen niet zo regelmatig. Dus je moet vooral flexibel blijven.
Inderdaad, en reken niet op behulpzaam spoorwegpersoneel of zo. Dat is er niet, ook niet op de grote stations, als het DB-Reisezentrum eenmaal gesloten is (al vroeg in de avond). Je mobieltje met DB-Reiseinfo is dan de enige hoop.
rickie schreef:Bazel heeft 2 stations, op zwitsers grondgebied en paar km verderop op duits grondgebied.
De grap is dat dat Duitse station op Zwitsers grondgebied ligt, in de stad Bazel (ten noorden van Basel SBB). Je koopt je treinkaartje in euro's, maar voor een Duitse krant betaal je in de stationskiosk de Zwitserse prijs, lees ik op Wikipedia.
Volgens deze DB-link staan er Duitse automaten op de twee stations in Bazel (voer in: Basel).