Kwam zojuist deze tegen op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=35
Vergeet Rohloff en koop iets moois
Vergeet Rohloff en koop iets moois
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik rijd rohloff met ketting, en de enige olie waar ik vieze handen en kleding van krijg is de olie die uit de Rohloff zweet/lekt en dat probleem zal je met een riem ook hebben. Als je zoveel mogelijk droge smering voor je ketting gebruikt en hem een beetje schoon houdt is een ketting nauwelijks viezer dan een riem.Ronald van der Perk schreef: Rohloff met riem. Nooit meer vet aan je kleding of handen. Makkelijk schakelen, ook vanuit stilstand.
In 1999 was een Rohloffnaaf nog geen optie en kocht ik een vakantiefiets voor (guldens omgerekend) 2000 euro. Dat was een smak geld, maar het was wel een fijne fiets. Toch merkte ik dat ik er erg voorzichtig mee en soms ongerust over was, met name op momenten dat hij getransporteerd of gestald moest worden.keesswart schreef:Heb je een beperkt budget, dan is er niks mis met een goede derailleur.
Ik snap je verhaal niet. Afgelopen jaar volg je here - http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26796Ronald van der Perk schreef:Ik heb 20 jaar met derailleur gereden en de afgelopen 6 jaar met Rohloff waarvan sinds verleden jaar een Avaghon met Rohlof en riem. Voor mij nooit meer die smerige derailleur.
Met derailleur ben je veroordeeld tot iedere maand schoonmaken van het hele aandrijfsysteem. Thuis nog wel te doen maar in de vakantie heel vervelend. Ieder jaar alles vervangen. Vieze kleding en smeer aan je handen als je iets moet repareren.
Rohloff met riem. Nooit meer vet aan je kleding of handen. Makkelijk schakelen, ook vanuit stilstand. Betrouwbaar en weinig onderhoud. Nadeel is natuurlijk dat de riem niet overal te koop is waardoor je op lange reizen een reserve mee moet nemen, maar hij is niet zwaar.
Andere Ronald?miro schreef:Ik snap je verhaal niet. Afgelopen jaar volg je here - http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26796
Ooo ja eene rij met Titanuim cassete, ovale voorblad elke dag door de regen/sneu en zout.Leon schreef:Andere Ronald?miro schreef:Ik snap je verhaal niet. Afgelopen jaar volg je here - http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26796
[/quote]miro schreef:
Carbon riem in je tas is niet goede idee. Een keer verkeerd buigen en hij moet naar de prullenbak en no claims bij Gates. Ze kunnen makkelijk detecteren wanneer een riem is afgebroken door verkeerd montage/buigen.
Na zoveel jaren met een derailleur, in zomer en winter, in weer en wind, 200km per week woon/werk verkeer en nog de nodige kilometers fietsvakantie is een Rohloff met riem een weldaad! En dat "lawaai" in versnelling 1 t/m 7 is inderdaad wel irritant maar die versnellingen gebruik je op jaarbasis niet zo heel veel.Georg schreef: Ik heb nooit met een Rohloff-naaf gefietst, maar ik heb er wel náást gefietst, en ik was maar al te blij dat mijn volkomen geruisloze derailleur niet klonk als een de Duitse koffiemolen die naast me fietste, in de lagere versnellingen.
Ronald ik krijg illusie dat je altijd met een verkeerd fiets rijdt.Ronald van der Perk schreef:Na zoveel jaren met een derailleur, in zomer en winter, in weer en wind, 200km per week woon/werk verkeer en nog de nodige kilometers fietsvakantie is een Rohloff met riem een weldaad! En dat "lawaai" in versnelling 1 t/m 7 is inderdaad wel irritant maar die versnellingen gebruik je op jaarbasis niet zo heel veel.Georg schreef: Ik heb nooit met een Rohloff-naaf gefietst, maar ik heb er wel náást gefietst, en ik was maar al te blij dat mijn volkomen geruisloze derailleur niet klonk als een de Duitse koffiemolen die naast me fietste, in de lagere versnellingen.
Ik ken echter aanzienlijk meer mensen die onderweg een kapotte Rohloffnaaf hebben gehad dan dat ik er ken die op reis een kapotte voorderailleur hebben gehad. Niet dat er veel mensen zijn met een kapotte Rohloffnaaf, maar je bent de eerste waarvan ik hoor met een kapotte voorderaileur.sjefke schreef:... terwijl het zwakke punt de voorderailleur is: aanlopen van de ketting, wel wat aan te doen i.t.t. het lawaai uit de Rohloff naaf. Conflict met het spatbord, speling in de draaipunten, verbuigen kooi enz. Indien je onderweg een nieuwe moet kopen, dan zit je met de afmetingen ...
Ik sluit me hierbij aan, Jaren wielerwedstrijden gereden en na een regenkoers als je dan moe thuis kwam moest je altijd weer die hele fiets schoonmaken en daar was je dan anderhalf uur zoet mee. Ik toer nu sinds 2 jaar met Rohloff en riem en heb er zo'n 15000 km mee gereden en ik vind het fantastisch en idd nooit geen vieze vette troep meer.peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?
Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
Mijn Avaghon frame met belt is net zo zwaar als hetzelfde frame zonder belt.PietV schreef:
In mijn Alleweder A2 (Flevobike) blijft de ketting schoon en is derailleur aandrijving efficienter en stiller dan een versnellingsnaaf, door minder weerstand en massa voertuig. Een riem is zelfs onmogelijk.
Met riem zit je vast aan een zwaarder frame en zwaardere transmissie systemen, als versnellingsnaven of Pinion. Die aandrijvingsystemen zijn ook minder effecient dan een derailleursysteem, door transmissie verliezen en hoger gewicht.
De verhouding van de riemwielen veranderen is ook een kostbare zaak. De riem past vaak niet meer en zal vervangen moeten worden. Een ketting is flexibeler.
Ja, een riem is schoner.
i.i.g.één, namelijk ikzelf en zonder spijt. Ik vond de bijgeluiden van de snaar en de juiste afstelling erg vervelend. Rij nu met Rohloff met ketting plús kettingspanner.peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?
Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving