Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff krakende ketting bij aanzetten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff krakende ketting bij aanzetten

Leon schreef:Je probeert ons met een mooi verhaal af te brengen van dit:
PietV schreef:Ik reed al maanden met een krakende aandrijving.
Wij zijn hier niet allemaal zo spartaans opgevoed als jij Piet.
Bij mijn fietsen vervang ik de ketting juist eerder om te voorkomen dat kransjes en voorbladen te snel slijten.
"n Kraakje bij het aanzetten op het pedaal stelt weinig voor. Hoogstens wat onzekerheid of irritatie bij bange fietsers. :lol:

Dat de kettingwielen extra slijten bij een "versleten" ketting blijft de vraag. Een ketting grijpt aan op één tand per kettingwiel en in de overgang 'n moment op twee tanden. 32.000 km op het grote stalen kettingwiel is een respectabele afstand. Vijf winters door sneeuw pekel en modder. Als een set technisch opraakt, is doorfietsen geen probleem.
Waar ik rekening mee moet houden, is dat de kettingzweep weinig grip zal krijgen op het verleten, gekeerde, Rohloff kransje. Zal het einde van de ketting vast moeten maken.

Nu de kettingwielen zijn gekeerd rij ik weer een jaar door. :D

Piet.
PietV schreef:32.000 km op het grote stalen kettingwiel is een respectabele afstand.
Dat is het zeker. Ik neem aan dat je een fiets hebt waarbij je de ketting spant met een excenter of met schuifpatten? Daarin zit de ketting klem.
Met zo'n derailleurachtige kettingspanner zou je denk ik niet zo ver komen, dan gaat de ketting elke omwenteling over de tandjes omhoogkruipen zodra je tijdens het fietsen iets meer dan geen kracht zet.
Leon schreef:
PietV schreef:32.000 km op het grote stalen kettingwiel is een respectabele afstand.
Dat is het zeker. Ik neem aan dat je een fiets hebt waarbij je de ketting spant met een excenter of met schuifpatten? Daarin zit de ketting klem.
Met zo'n derailleurachtige kettingspanner zou je denk ik niet zo ver komen, dan gaat de ketting elke omwenteling over de tandjes omhoogkruipen zodra je tijdens het fietsen iets meer dan geen kracht zet.
Is dat echt zo veel? Had er wel eens van gehoord, maar tis lastig kijken als je zelf fietst :P
Shadow schreef:
Leon schreef:
PietV schreef:32.000 km op het grote stalen kettingwiel is een respectabele afstand.
Dat is het zeker. Ik neem aan dat je een fiets hebt waarbij je de ketting spant met een excenter of met schuifpatten? Daarin zit de ketting klem.
Met zo'n derailleurachtige kettingspanner zou je denk ik niet zo ver komen, dan gaat de ketting elke omwenteling over de tandjes omhoogkruipen zodra je tijdens het fietsen iets meer dan geen kracht zet.
Is dat echt zo veel? Had er wel eens van gehoord, maar tis lastig kijken als je zelf fietst :P
Ik heb in het verleden wel eens kettingen opgefietst, maar kwam nooit verder dan 6500 km, dan werd schakelen steevast een drama en voelde het continu alsof ik zand in de ketting had, terwijl dat niet zo was.
Ik gebruik eigenlijk ook een beetje de Piet-methodiek: ik laat de hele overbrenging slijten en vervang dan alles in een keer (dit wil zeggen: nieuw voorblad, nieuwe ketting en kransje omdraaien of vernieuwen). De praktijk wijst uit dat dit bij mij gemiddeld om de 18.685km nodig is (n=4).
Aniphys schreef:... nieuw voorblad ...
Kun je het voorblad ook niet omdraaien? Ik ga er even van uit dat je enkelblads rijdt (met rohloff)?
Neen, dat lukt enkel met het achterkransje :-(
Aniphys schreef:Neen, dat lukt enkel met het achterkransje :-(
Het grote kettingwiel of voorblad is op mijn fiets, Avanghon S28, na 32.000 km gekeerd. Op naar de volgende 30.000 km.
Het 1e kleine kettingwiel kon ik niet keren, omdat de buitenrand was ingevreten en putroest bij het keren de oliekeerring sloopt. De 2e keer kon het na 15.000 km wel.
Ik leg elk jaar een nieuwe ketting op de fiets. Gemiddeld om de 6.000 km. De ketting wordt alleen gesteld, nooit gespannen. Spannen doet een kettingspanner. Het enige kettingonderhoud is schoonvegen of borstelen en de rollen smeren.

Piet.