Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de t400 van fahrradmanufaktur maar dan rohloff... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

de t400 van fahrradmanufaktur maar dan rohloff...

Maar met alleen een naaf van 2 kilo ben je er nog niet. Het ding moet ook geschakeld kunnen worden, er is een kettingspanner nodig, de ketting zelf is zwaarder, hij moet op een speciale (met extra materiaal) manier bevestigd worden enz. Alles bij elkaar opgeteld kom je wel aan wat kilo's. Natuurlijk valt daar een groot gedeelte weer van weg, vergeleken met een derailleur systeem, maar het kan dus zeker wel oplopen tot een verschil van enkele kilo's. En dat is een groot verschil. Drie kilo is inderdaad wel erg veel, maar het is dus wel mogelijk. En ik denk niet dat Piet Mooren erbij gebaat is om drie kilo verschil te noemen terwijl dat helemaal niet zo zal zijn.
Josr doet net alsof we maar op een paar gram jagen, maar dat is hier (met een niet speciaal voor de Rohloff gebouwde fiets) niet het geval.
Als je alles uit de kast haalt en een fiets speciaal voor de Rohloff geschikt maakt, dan zal het verschil inderdaad maar klein zijn (paar honderd gram misschien), maar dat geld voor de meeste fietsen niet, want die zijn nu eenmaal voorbereid op derailleurs. Dus uitgaan van een kilo verschil lijkt me realistischer, dan van een paar honderd gram, wat alleen met een speciale fiets haalbaar is.
Beste Willem (en anderen natuurlijk),

De t400rohloff oogt nogal suf (overigens is 'sufheid' "in the eye of the beholder", net als 'heel mooi') maar de belangrijkste onderdelen zijn top. Ik zal de fiets voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruiken (200km/w 8000km/j) en ik heb als belangrijkste criteria alle voordelen die de rohloffnaaf biedt. De keus voor de rohloffnaaf is dan snel gemaakt.

Eigenlijk heb ik gewoon een rohloffnaaf gekocht met daaromheen een fiets, haha. En na het lezen van het testrapport van Marco vind ik deze invalshoek niet al te stupide temeer omdat ik mijn fiets natuurlijk niet alleen maar voor woon-werkverkeer zal gebruiken.

Wim, je had het over kiezen voor een topfiets? Welnu, keuzes moeten nu eenmaal gemaakt worden en ik kies voor confectie en eventuele aanpassing van makkelijk aan te passen onderdelen achteraf. Voorlopig houd ik het op twee aanpassingen. Allereerst andere banden ivm de rolweerstand, de marathon xr bewaar ik wel voor als ik naar timtam-boekiewoekie-tokkietokkie-flipflapfloepie fiets. Ten tweede een ander stuur. Over de banden heb ik een vraag.

Wie weet het volgende rijtje banden in volgorde van rolweerstand te zetten:
Mijn gok is de volgende volgorde:

schwalbe marathon slick
schwalbe big apple
continental sportcontact
schwalbe marathon
continental travelcontact
schwalbe marathon plus
schwalbe marathon xr

Al deze banden zijn leverbaar in 26*1,75 (49-559), behalve dan de big apple 26*2,0 (50-559).

Bij voorbaat dank.
Mart73n schreef:Wie weet het volgende rijtje banden in volgorde van rolweerstand te zetten:
Mijn gok is de volgende volgorde:
schwalbe marathon slick
schwalbe big apple
continental sportcontact
schwalbe marathon
continental travelcontact
schwalbe marathon plus
schwalbe marathon xr
De slick loopt wel erg licht, maar het is toch een trage band, als je de lekke banden meetelt. :cry:
Leon

Mart,

puur op rolweerstand (en dus niet op slijtvastheid, brekerlaag. gewicht en stevigheid van de wangen), klopt jouw rijtje wel. Al heb ik nog nooit met de Conti Sportcontact gefietst.

Maar op de eerste plek zou de Schwalbe Super Moto moeten staan! Maar deze slijt zo snel :cry: dat dit voor een vakantiefietser geen goede band is.

Wat ik een beetje vreemd vind bij al die Rolhoffnaaf fietsen is dat er geen enkele een kettingkast of iets dergelijks heeft.
??n van de usp's van de Rohloff zou zijn minder kettingslijtage en weerstand door een afgeschermde ketting.
Een slecht gesmeerde ketting neemt immers al snel meerdere procenten energieverlies voor zijn rekening.
Een verlies dat door Rohoffnaaf juist voorkomen zou worden door de kettingkast, en daardoor dus het extragewicht t.o.v. derailleurfietsen goed zou maken.

Overigens heb ik een aantal jaren terug een proef gedaan met goedkope Shimano onderdelen, deze werden alleen gesmeerd als het geregend had.
Niks ooit schoongemaakt !!
De fiets heeft het ruim 6000 km volgehouden over smerige bosfietspaden met veel stof en zand.
Dus doe mij maar een goedkope set tandwielen en een goedkoop cranckstel met stalen kettingbladen.
Dat is toch iets goedkoper dan die Rohloffnaaf, hoe mooi die Rohlofftechniek dan ook is.
Misschien moet ik hem maar eens op onze vakantiebakfiets schroeven, als ie daar tegen kan is tie goed. :wink:

Het rijtje in goede volgorde zetten kan ik niet, maar ik heb wel ervaring met de SportContact.
Het bandje is goed lekbestendig en ook nog redelijk snel, wat dat betreft een aanrader. Maar de wangen zijn zwak. Fietsen met vakantiebagage met deze bandjes zou ik afraden en off road is ook niet aan te raden.

Slimme keus, die T400 Rohloff voor dagelijks gebruik, en voor vakantie. Voor dagelijks gebruik zijn derailleur fietsen door de hoge slijtage van onderdelen knap duur. Een goede derailleur fiets en een gewone stadsfiets zijn samen net zo duur als een Rohloff fiets. Het enige risico lijkt me diefstal: er zijn delen van het land waa rik dit toch wel eng zou vinden.
Ik heb de Conti Sportcontact 1,6 op de 26 inch vakantiefiets van mijn dochter van bijna tien gezet. Dat is een imponerende band, en het fietst duidelijk veel lichter dan de gewone Marathon (wel goed hard oppompen, want met weinig druk fietst het heel wat stroever). Tegelijk heb ik het niet aangedurfd die band ook op andere zwaarder belaste vakantiefietsen in ons gezin te monteren (heeft iemand ervaring ermee op een gewone stadsfiets?). De gewone Marathon is dan voor niet al te wild gebruik veel geschikter.
Zelf heb ik een steeds grotere voorkeur voor zo breed mogelijke banden. Zolang het om woon-werk verkeer en niet al te ruig vakantiefietsen gaat zou ik dus aarzelen tussen de Big Apple 50 mm of de gewone Marathon in 50 mm breedte. Die Marathon 50 mm heb ik op onze mtb tandem zitten, en dat bevalt prima (merkbaar comfortabeler dan de Marathon 1,75 op de fiets van mijn vrouw). Een Big Apple fietst ongetwijfeld nog comfortabeler en lichter, maar Schwalbe had aarzelingen bij gebruik op een beladen tandem, en adviseerde de gewone Marathon. Voor het echt ruige werk heb je al wat, dus daar hoeven we het niet over te hebben.
Veel fietsplezier, we horen het wel...
Wim
Dat was ik nog vergeten te vragen. Zijn de big apple's wel op de t400 te monteren. Wie weet het antwoord.

De 60 mm Big Apples passen op weinig gewone fietsen. De belangrijkste hindernis is nog wel het horizontale kabeltje van de V Brake... Spatborden geven ook problemen, net als soms de ruimte rond de voor en achter vorken. Tot slot komt de trapas bij sommige fietsen wel erg hoog te liggen. De 50 mm zou op veel fietsen wel moeten passen. Ik heb de 50 mm Marathon vrij probleemloos op onze tandem gemonteerd, en ik zou hem duidelijk ook vrij eenvoudig passend kunnen krijgen op de Trek Navigator van mijn dochter of de Santos Travelmaster 2.6 van mijn vrouw (allemaal met 65 mm SKS spatborden). Of het ook op de T400 gaat lukken weet ik natuurlijk niet. Heb je nog veel ruimte over/kun je nog veel ruimte maken?
Wim
Ik geloof dat ik het antwoord heb gevonden. Naast de t400 en de t400 rohloff blijkt er nog een model. De t400 B.A. oftewel Big Apple. Zie de site fahrradmanufaktur.de

Op deze fiets zitten de 26*2.35 oftewel 60-559 banden. Wel andere velgen nl. rigida zac 21 ipv rigida explorer.

Overigens zitten op mijn fietsje magura hs33 remmen. (Was nog ??n van de andere redenen voor de keus van t400rohloff. Op de gewone t400 zitten wel v-brakes).

Groeten,

Martijn

jpost0760 schreef:Het rijtje in goede volgorde zetten kan ik niet, maar ik heb wel ervaring met de SportContact.
Het bandje is goed lekbestendig en ook nog redelijk snel, wat dat betreft een aanrader. Maar de wangen zijn zwak. Fietsen met vakantiebagage met deze bandjes zou ik afraden en off road is ook niet aan te raden.
Ik heb dezelfde ervaring met de Conti SportContact. Na 3500km kreeg ik het gevoel dat mijn achterwiel begon te slingeren, een schop na, vooral merkbaar op gladde wegen en ik dacht eerst aan een slag in het wiel.Later bleek dat de wangen aan het slijten/inzakken waren. :( Ik heb toch nog 500 km erop kunnen fietsen goed op de spanning lettend.Met bagage van 35kg en ik zelf 70kg. De afhandeling door de bandenleverancier was van grote klasse.
Zelfs 2 nieuwe banden dus. :lol:

Wil

Een vriend van me heeft een Rohloff naaf en als we samen de berg opfietsen in een vredig dal met een zee van stilte dan fiets ik snel een stukje voor hem uit zodat ik dat geratel van die duitse koffiemolen niet hoef te horen. Ik vind het prachtige techniek, zou er onder omstandigheden zelf ook een willen, maar voor dit soort europese trips heb ik er echt geen nodig. Woestijn, off-road, verlaten gebieden: misschien toch een rohloff. Rondrit in frankrijk: derailleur

TechNiek schreef:Wat ik een beetje vreemd vind bij al die Rolhoffnaaf fietsen is dat er geen enkele een kettingkast of iets dergelijks heeft.
??n van de usp's van de Rohloff zou zijn minder kettingslijtage en weerstand door een afgeschermde ketting.
Een slecht gesmeerde ketting neemt immers al snel meerdere procenten energieverlies voor zijn rekening.
Een verlies dat door Rohoffnaaf juist voorkomen zou worden door de kettingkast, en daardoor dus het extragewicht t.o.v. derailleurfietsen goed zou maken.
Hier heb je gelijk in, en voor woon-werk verkeer fietsers monteer ik wel eens een gesloten kettingkast op een T400 Rohloff.
Maar voor vakantiefietsers heeft zo'n kast flinke nadelen:
- Gaat snel kapot met vervoer in bus/vliegtuig
- Achterwiel eruit halen wordt een stuk lastiger

En op fietsvakantie kies je meestal toch een droge periode? :D Dan is die kettingkast ook niet meer nodig.
(Een mooie oplossing is om voor de vakantie even de kast eraf te halen)

Groeten,

Marco

Op de T400 Rohloff zit volgens de website een kettingrand. Er zijn verder van Duitse aanbieders diverse slanke en slagbestendige oplossingen met randen en buizen om de ketting. Even googelen en je bent een eind verder.
Die T400 Big Apple is een fiets met een Shimano naafversnelling - dus meer een stadsfiets. Wel zitten er zo te zien V brakes op (het plaatje is wat onduidelijk). Hoe ze dat voor elkaar krijgen met de 60 mm Big Apple is me een raadsel. Met een Magura HS 33 evo 2 lukt het volgens mij evenmin, door de bevestigingsbeugel aan de bovenkant. Maar goed: hoe zit het nu met de 50 mm Big Apple op de T400 Rohloff? Heeft iemand het al geprobeerd? Ervaringen op andere fietsen zijn ook zeer welkom (maat en stevigheid).
Wim

Aangezien dit lijntje zo'n rommeltje (Rohloff, banden, Big Apple) wordt, heb ik voor mijn antwoord op je laatste vraag een apart lijntje gemaakt.
Gerd

:cry:

Na 1100 km met een rohloff naaf maakte dat ding van mij nog steeds een hels kabaal. meerdere malen keken lopende mensen om als ik een eindje achter hun een dorpje in fietste. Het fietst niet echt prettig zo'n motortje in je naaf.
Afgelopen week heb ik -eindelijk- een kettingskast van Gerrit Gaastra binnen gekregen. Deze is bedoeld voor idworx fietsen. Hij is nagenoeg geheel afgesloten, alleen de prijs is aan de hoge kant. Hij is bedoeld voor concentrische assen.
Marco de Wit zei:
En op fietsvakantie kies je meestal toch een droge periode? Dan is die kettingkast ook niet meer nodig.
Hmm, ware het niet dat het niet water (lees: regen/sneeuw) het lastigst te verwijderen en het slechtst is voor de ketting en tandwielen, maar zand e.d. Misschien t?ch een kettingkast monteren om het zand enzo weg te houden! (In de woestijn kon ik elke paar dagen de ketting onder handen nemen :cry: , terwijl ik op fietsvakantie ging om te gaan fietsen :wink: !
Marco de Wit zei:
En op fietsvakantie kies je meestal toch een droge periode? Dan is die kettingkast ook niet meer nodig.
Hmm, ware het niet dat het niet water (lees: regen/sneeuw) het lastigst te verwijderen en het slechtst is voor de ketting en tandwielen, maar zand e.d. Misschien t?ch verstandig een kettingkast om het zand enzo weg te houden! (In de woestijn kon ik elke paar dagen de ketting onder handen nemen :cry: , terwijl ik op fietsvakantie ging om te gaan fietsen :wink: !