Wassen van Icebreaker onderweg? Hoe lang duurt het dan voor dat het droog is...
?
Lijkt me niet fijn om in wat voor shirt dan ook meer dan een dag of 3 non-stop te fietsen... Ik bedoelde dus het drogen van een wollen shirt t.o.v. een kunststof shirt na het wassen... Bij mijn Patagonia LW-ondershirtje in de Boliviaanse jungle duurde het een half uurtje voor ik na het wassen weer wat transpiratie langs het shirt voelde trekken. (KLETSNAT ----> KURKDROOG = 30 min.)
Verder duurt het bij Helly Hansen Prowool (binnenin kunststof, buitenop wol) na het sporten (langlaufen op telemarkski´s) bij een graad of -20 een minuut of 10 voordat deze weer droog zijn. (TRANSPIRATIENAT ----> KURKDROOG = 10 min.)
Is er enige vergelijk met Icebreaker-ondergoed?
Overigens is mijn collega behoorlijk ervaren in de buitensport. Een verkeerd binnenklimaat in de tent is bij hem zeer onwaarschijnlijk (bijzondere factoren even niet meegerekend).
@Spironski: Gore Windstopper is inderdaad géén softshell, maar eigenlijk ook weer wel. Gore Windstopper Softshell (zoals in de Mammut Ultimate Pro) is al veel meer softshell.
Windstopper is niets meer dan dat laagje PTFE wat er tussenin zit, maar dat hoef ik jou denk ik niet meer uit te leggen
.
Voor Whiskey:
Jouw ideale lagensysteem komt overeen met wat we in de winkel waar ik werk alweer jarenlang adviseren, en wat nu ook Op Pad heeft bemerkt en ook adviseert. Overigens ook precies hetzelfde wat ik in dit topic eerder al probeerde uit te leggen en te propageren.
Wat zijn dan nu "softshells"?
Het is maar net hoe ruim je het definiëert.
Een
Windstopper an sich (met de fleece-buitenkant) is eigenlijk ook een softshell. Want zoals ik eerder al stelde v.w.b. softshells beschermt tegen wind, ademt beter dan een waterdicht jack, maar is minder beschermend tegen vocht (met name afhankelijk van de plaatsing van naden...).
Een
Windstopper Softshell kost echter ongeveer hetzelfde. Maar wat ze dan hebben gedaan is de fleece naar de binnenkant verhuisd, en de buitenkant glad gemaakt. Hierdoor blijft de windbescherming en het ademen gelijk, maar de vochtbescherming wordt hierdoor opgewaardeerd waardoor je 'm vaker aankunt i.p.v. je waterdicht jas! En dit allemaal "gratis" in prijs vergeleken met een "fleece-Windstopper"! Extra fijn is dat als de buitenkant minder vochtig wordt in milde neerslag, je eigen transpiratie ook beter wegkan en zo dus ook het ademend vermogen wordt opgekrikt t.o.v. de Windstoppers.
Een ander vaak gekozen materiaal is
PowerShield. Dit is geen continue membraan zoals Windstopper. Hierdoor beter ademend, bijna net zo vochtbeschermend, en ietsje minder windbeschermend, maar dat is slechts minimaal voelbaar.
Een derde categorie materialen is stretchmateriaal zoals vaak in alpiene klimbroeken gebruikt wordt, met als bekendste het
Schoeller-materiaal. Geen membraan van welke soort ook zit hier in, maar door het dichtweven van het materiaal wordt een behoorlijk windbeschermend materiaal bereikt, wat weer beduidend meer transpiratie doorlaat dan PowerShield.
Een laatste categorie, die je niet meer zoveel in dunne versie aantreft maar vaak juist dik, is de "originele" versie softshell van
P&P. Dit staat voor Pile&Pertex, oftewel een onbepaalde dikte zachte laag (van ondergoeddikte zoals Marmot DriClime tot dikke fleece zoals Patagonia Infurno) geconstrueerd met een dunne windbrekerlaag. In de USA groeit het aantal voorstanders van deze versie gestaag. Veel mensen combineren een 100-fleece op de huid (soms een LW-ondergoed eronder) met een losse windbreker voor wat meer variatiemogelijkheid.
Voor
mij werken de laatste 2 mogelijkheden het meeste, omdat ik veel transpireer. Ik kies dus bewust voor minder winddichtheid, zodat ik in meer omstandigheden droog van binnenuit blijf.
Andere mensen zijn
vaak dikker gekleed dan ik, en kiezen vaak voor een Windstopper Softshell. Iets winddichts lijkt hun ook vaak gewoon prettiger.
Gore, van het wellicht bekende Gore-Tex, heeft nu ook
Gore-Tex Softshell geïntroduceerd, wat met dit hele verhaal niets te maken heeft. Het is een waterdichte buitenlaag, maar dan gelamineerd met een zachte (ondergoed-)binnenlaag. Overigens moet je hieronder nog gewoon thermo-ondergoed aan, omdat de jas uiteraard niet op de huid aansluit.
Deze "Softshell" is wel als zodanig als je het gebruikte woord letterlijk gaat vertalen vanuit het Engels, maar niet als zodanig vanuit de "originele" behoefte die "natte" (van binnenuit) waterdichte jas minder aan te hoeven, want het is immers een waterdichte jas! (Waarschijnlijk verwarde Spironski mijn vorige reactie over deze Gore Softshell met de Windstopper Softshell, wat dus iets heel anders is!)
Sorry voor de waarschijnlijk overbodig lange posting...