Normaal ben ik alleen een lezer maar wil nu toch even reageren.
Ik heb diverse lange hikes gemaakt met mijn hond.
Ook de tocht naar santiago. Allereerst neem heel veel water mee voor de hond.
Zeker in een karretje of naast de fiets krijgen ze het bloedheet.
Verder zijn frankrijk en spanje streng met wetgeving als je een hond over de grens mee wilt nemen.
"In Frankrijk gelden bijzondere maatregelen voor zogenaamde “aanvals- en verdedigingshonden”
Honden zonder officiële stamboekpapieren en die qua uiterlijk lijken op de volgende rassen: American Staffordshire Terrier (“pit-bulls”), Mastiff (“boer-bull”) en Tosa. Het is verboden deze honden mee te nemen voor een verblijf in Frankrijk of ze mee te nemen op een doorreis door Frankrijk."
tevens is het heel belangrijk om het paspoort voor de hond in orde te hebben.
Dierenarts moet de ontworming doen en prik voor rabies moet van te voren gegeven zijn en in het paspoort staan.
Het probleem van mijn tocht was dat de tijd dat de ontworming geldig is ( geloof 2 weken) ik niet over de spaanse grens was. Dus moest in zuid frankrijk opzoek naar een dierenarts om opnieuw te laten ontwormen.(en weer opnieuw toen ik terug vloog)
Verder moet je medicatie halen voor zandvlooien, en hart/ring wormen.
Ook de wisseling van voer voor de hond is iets waar je rekening mee moet houden.
Al met al liep het bij mij aardig op om de hond mee tenemen.
Ook omdat veel campings extra rekenen hiervoor en wild kamperen echt niet elke dag mogelijk is.
400/500 euro heb je zeker nodig.
En vroeg mijzelf later af wie ik nu eigenlijk een plezier hier mee deed.
Ik denk dat mijn hond liever thuis was gebleven bij mijn ouders.
halsband van Scalibor én druppels van Advantix voor ziekte LEISHMANIOSE (zuid frankrijk) 100€
Dierenarts ( 35/40 euro)
Paspoort 5€
Vaccinatie weil nieuw + cocktail 40€
Rabbies vaccinatie 35€ (penning altijd omhouden van rabbies en een penning met jouw nummer internationaal 0031 anders heb je een groot probleem in spanje)
Honden Boots (70€ ) dit is echt nodig voor het warme asfalt
Bij directe zon, geen wind en lage luchtvochtigheid kun je uitgaan van onderstaande tabel. Als aanvulling: bij 51,6°C is de huid verschroeid binnen 60 seconden, bij 55°C kun je binnen 5 minuten een eitje bakken.
Buitentemperatuur: 25°C = temperatuur van het asfalt: 51,6°C
Buitentemperatuur: 30°C = temperatuur van het asfalt: 57,2°C
Buitentemperatuur: 30,5°C = temperatuur van het asfalt: 61,7°C
Goedgekeurde Muilkorf (spanje, frankrijk, duitsland verplicht) 20€
Denk dus goed na voor je je hond meenemend er komt namelijk nogal wat bij kijken. En low budget is oke voor ons maar kiest je hond er ook voor ??
meer informatie vind je oa hier.
http://www.hondenwelkom.com/regels-per-land
Ps 100km is nogal wat met een fietskar en vol beladen persoonlijk zou ik dit bij stellen naar 60 en alles wat je meer fiets kun je als rustdag terug pakken. Ook fijn voor je hond dagje niets.
Heel veel plezier gewenst alvast