Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aanschaf nieuwe fiets

Friso* schreef:Een M-gineering randonneur,
Een lichtgewicht randonneur is geen pakezel.
Leon schreef:* ze zijn comfortabel maar niet heel erg stijf. Op mijn T-400 gaat dat met 30 kilo bagage desondanks goed, maar als je heel groot bent en veel meeneemt is het mogelijk een beperking. Ben je klein dan is het alleen een voordeel.
headlight schreef:ohja ik ben ongeveer 1,94 meter en weeg rond de 85kg. Qua bagage kan ik nog niet oordelen, Ik denk dat later met kampeer spullen de 30kg wel gehaald word. En over vijf jaar mischien net iets meer met watervoorraad
Dan is een VSF misschien niet het beste idee.
headlight schreef:na wat nadenken, lezen en antwoorden van jullie begin ik toch te overwegen een duurdere fiets aan te schaffen, en dan over 5 jaar eventueel versleten onderdelen te vervangen zodat de fiets in uitstekende staat mee naar australie kan.

Als een Vsf met goede groep geschikt is voor zware bepakking dan is bespaar ik mijzelf natuurlijk een boel geld dan met een koga of santos
Je zou ook eens naar een Avaghon Series 28 inch Deore LX kunnen kijken. Voor 2.000 euro nieuw te koop, maar soms ook voor de helft tweedehands op de markt. Dat is een stevige fiets. Nog steeds aan de prijs, maar wel een stuk goedkoper dan Santos. En van staal. (Ik heb zelf sinds 2007 een Avahon Series 26 inch, maar zou nu denk ik voor een 28 inch gaan.)

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 8249b47f3a
wederom bedankt voor de reacties,

Een randonneur lijkt mij ook niet geschikt vanwege de erg gebogen houding waarin je dan zit, ik zit met mijn rug liever wat rechter op.

Als ik dan zo kijk dan concludeer ik het volgende:

Een fiets die geschikt is voor zwaarder gebruik, ook over 5 jaar zal rond de 2000 euro gaan kosten. Met over 5 jaar eventueel een kostenpost om de fiets dan in perfecte staat te krijgen.

De merken die dan overblijven zijn dan Koga (traveller), Avaghon (series 26 of 28), En ik zag ergens een Santos travelmaster met xt/lx mix.

De Santos lijkt mij overgens het meest aangekleed van de 3.
Ik lees nog steeds mee en ben ook nog aan het dubben

Waarom is nu de Fahrradmanufaktur afgevallen en blijven de Santos en andere 2 over? Ik dacht dat juist over de Koga werd gezegd dat het eigenlijk relatief te duur is qua afmontering?
Ik zou bij de aanschaf van een fiets nooit uitgaan van de plannen die je er over vijf jaar mee hebt. In de tussentijd kan er zoveel veranderen en de kans dat je over vijf jaar volledig andere keuzes zou maken dan nu is levensgroot aanwezig. Ik vind het een veel betere filosofie om spullen te kopen die je nu nodig hebt, over vijf jaar zie je dan wel of de uitrusting die je hebt voldoet en of er nog wat veranderd moet worden. Misschien heb je dan bijvoorbeeld gemerkt dat die fiets van € 800 eigenlijk prima voldoet of ben je tot de conclusie gekomen dat een wereldreis te veel voor je is en dat je alleen een paar maanden in Europa gaat toeren.
rundoggy schreef:Waarom is nu de Fahrradmanufaktur afgevallen
Omdat die fietsen wat lang zijn en OP graag rechtop zit en ze, zoals gezegd, bij erg grote maat en veel bagage te slap zijn.

Die opmerking van FransD is raak! +1
Bij de opmerking van FrankD sluit ik me graag aan.

Mijn eigen ervaring is bovendien dat voor heel veel producten eigen gebruikservaring nodig is om te leren wat men eigenlijk wil hebben/ nodig heeft. Dat gaat zowel op voor een vakantiefiets, buitensportregenjas, slaapzak, tent, scheerapparaat, ... Zelf als ik mij goed heb geïnformeerd blijkt de eerste keuze zelden de juiste en is die gebruikservaring nodig om de juiste keuze te maken.

Renaat
@ leon: dank voor de aanvulling. Is voor mij ook belangrijk want ik ben ook lang en zit graag ietsje recht op. Wat lastig allemaal :-(

@ revanho: dat is zeer zeker waar. Ik heb al heel wat spulletjes in bijna nieuwstaat weer verkocht omdat het toch net niet was wat ik zocht :-(

Maar al doende leert. Voorlopig fiets ik nog even op mijn oude Batavus tourfiets die qua specs nog niet eens zo gek is (als je bedenkt hoe oud de fiets is) en kijk verder om me heen
Bedankt voor de reacties,

Het geeft inderdaad stof tot goed nadenken. Ik ben an sich wel met jullie eens dat ik beter een goedkopere fiets kan nemen en dan de komende jaren goed na kan denken over wat ik wil, en het zou ik wel erg eigenwijs zijn als ik zeg alles al te weten komende jaren, want dit weet ik inderdaad niet.

Het voelt alleen een beetje als 800 euro weggooien omdat als de fiets niet geschikt is dat ik later alsnog een duurdere moet kopen. Maar als ik een nieuwe koop dan kan ik natuurlijk deze als nieuwe stadfiets gebruiken bijvoorbeeld. En de ervaring die je ermee opdoet is natuurlijk ook heel wat waard.

Ik zal eens goed kijken en bij twee goede fietsenmakers in de buurt wat er voor rond de 800 euro mogenlijk is, dan kan ik ook beter beoordelen wat het beste is.
Koop een barrel van een fiets. Wat versleten is of niet meer aan je wens voldoet vervang je zal zien dat je heel veel ervaring krijgt. Lijkt mij dat je veel meer ontspannen aan de reis kan beginnen.
WimB schreef:Koop een barrel van een fiets. Wat versleten is of niet meer aan je wens voldoet vervang je zal zien dat je heel veel ervaring krijgt. Lijkt mij dat je veel meer ontspannen aan de reis kan beginnen.
Dat is meer iets om te doen om te doen als ik al een goede fiets heb lijkt me
headlight schreef:
WimB schreef:Koop een barrel van een fiets. Wat versleten is of niet meer aan je wens voldoet vervang je zal zien dat je heel veel ervaring krijgt. Lijkt mij dat je veel meer ontspannen aan de reis kan beginnen.
Dat is meer iets om te doen om te doen als ik al een goede fiets heb lijkt me
Waarom dan pas? Die goede fiets heeft ook onderhoud nodig, zeker ook in de eerste 1000 km want dan moet er afgestend worden en ontstaat er nog speling en raken dingetjes los.
Ik ben bang dat als ik nu een barrel koop en deze opknap dat ik dan duurder uit ben, en minder fiets voor mijn geld heb. En zelfs met cursus denk ik niet dat ik in staat ben om de hele fiets in mijn eentje op te knappen


/edit


Ik zie overgens voor zeer weinig geld wel een paar mooie fietsen op marktplaats, dus om nou voor 150 euro een fiets te kopen bij wijze van en desnoods hier een nieuwe groep op te zetten dan zou ik alsnog goedkoper uit zijn.
headlight schreef:Ik zie overgens voor zeer weinig geld wel een paar mooie fietsen op marktplaats, dus om nou voor 150 euro een fiets te kopen bij wijze van en desnoods hier een nieuwe groep op te zetten dan zou ik alsnog goedkoper uit zijn.
Maar dat moet je wel echt leuk vinden. Als je dat allemaal moet laten doen betaal je fietsenmakersprijzen voor de onderdelen plus arbeidsloon. Dat wordt dan niet wat denk ik. Zelf knutselen alleen omdat het voordeliger is dat is volgens mij geen goede drijfveer. Ik persoonlijk vind prutsen aan mijn spullen bijna net zo leuk als het fietsen zelf. Mijn Snel Safari heeft me € 175,-- gekost plus een nieuwe ketting, cassette en middenblad om 'm weer in showroom (nou ja, bijna dan) staat te brengen. Al met al was ik voor ongeveer € 220,-- klaar, even afgezien van extra's waarmee ik mijn fietsje verwend heb.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_and_t ... aintenance
AndreM schreef:
headlight schreef:Ik persoonlijk vind prutsen aan mijn spullen bijna net zo leuk als het fietsen zelf.
Grappig. Ik vind prutsen aan mijn fiets niet echt leuk; ik ga echt veel liever fietsen. Maar dat prutsen is in mijn ervaring gelukkig beperkt als je een fiets met goede onderdelen hebt, er geen maandenlange vakanties per jaar mee rijdt, en tevreden bent over wat je hebt. Het is inderdaad een ander verhaal als het je hobby is om (oude) fietsen op te knappen en te optimaliseren (Help mijn man/vrouw is prutser!). Het grote aantal berichten in materiaaltopics - bijvoorbeeld over een oude Giant - spreekt boekdelen.
Mijn advies zou zijn kijk naar een goed tweedehandsje van Koga Miyata, Cannondale of Batavus mocht je binnen dat budget een tweedehands Idworx of een Gaastra vinden direct doen dat zijn altijd goede trekking fietsen maar niet te betalen voor de gewone man.
Als je doelstelling is om over 5 jaar naar Australie te fietsen, moet je toch zelf je fiets kunnen onderhouden? Met een oud barrel beginnen is dan helemaal niet zo verkeerd...fietsreparaties leer je niet uit een boekje. Zoals het spreekwoord zegt....
Westerwolder schreef:Als je doelstelling is om over 5 jaar naar Australie te fietsen, moet je toch zelf je fiets kunnen onderhouden? Met een oud barrel beginnen is dan helemaal niet zo verkeerd...fietsreparaties leer je niet uit een boekje. Zoals het spreekwoord zegt....

*in australie niet naar

Maar ik weet niet goed of ik het wel kan, ik heb altijd veel moeite met derailleurs qua afstellen. verder moeten de meeste reparaties wel lukken.

Maar ik ook een fiets kopen en als ik er dan niet uitkom dan kan ik alsnog iemand vragen even mee te helpen natuurlijk
En Rohlof is natuurljjk ook een optie - hoef je geen derailleur af te stellen :D :wink:
Inge1 schreef:En Rohlof is natuurljjk ook een optie - hoef je geen derailleur af te stellen :D :wink:

Klopt maar dan word het weer een dure fiets. Of ik moet goed tweede hands kijken. Ook even afwachten wat het budget toelaat komende tijd