Dunne banden en geen noppen ?
Dan ben je haast aan een andere fiets toe ..
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Zie http://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/ha ... sequence=1Alien schreef:Dan wil ik "de natuurkunde" weleens horen die zegt dat je "minimaal 25km/u" moet rijden om wat van de luchtweerstand van dikkere banden te merken.
Mijn vraag is een beetje offtopic - je hoeft dus niet te antwoorden - en misschien is het onderwerp al eerder aan bod gekomen, maar ...JaapG schreef:Samengevat en gesimplificeerd: bij snelheden tot ongeveer 25 km/u neem een zo dik mogelijke band, bij hogere snelheden neem een soepele band van ongeveer 28mm. Het laatste vooral als je over fatsoenlijk asfalt rijdt.
Omdat boven 25km/u de luchtweerstand de grootste weerstand is, die overwonnen moet worden op de fiets, zoals algemeen bekend.Alien schreef:Dan wil ik "de natuurkunde" weleens horen die zegt dat je "minimaal 25km/u" moet rijden om wat van de luchtweerstand van dikkere banden te merken.
Hm, tja… "zoals algemeen bekend" gaat niet gemakkelijk geaccepteerd worden als bewijsvoering. Dan liever zo'n paper als eerder aangehaald werd.sjefke schreef:[…] zoals algemeen bekend.
Inderdaad:Alien schreef:Maar houd je er wel even rekening mee dat die snelheid in geval van luchtweerstand de snelheid door de lucht is, en niet (alleen) die over de grond? En dat windkracht 2 à 3 al een windsnelheid van ruim 10km/u betekent? Dus dat je met windkracht 2 tot 3 tegen, een windje van niks voor een Nederlandse fietser, bij een snelheid (over de grond!) van 15km/u dus al boven die "magische" 25km/u zit?
Dank voor het impliciete compliment. je zou me natuurlijk ook gewoon van luiheid kunnen betichtenkeesswart schreef:... ik ben sowieso geen snelle fietser en lijd niet aan sportverdwazing), ...