Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe BB, cranks - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe BB, cranks

Volgens mij moet je even oppassen want er lijkt wat terminologische verwarring. Enerzijds heb je de breedte van de bracketpot, dat wil zeggen de ronde opening in je frame waar je de trapas in draait. Dat is 68 mm (meestal) of 73 mm. Als ik je eeerdere post begrijp heb je 68 mm maar verwijs je nu naar iets voor 73 mm. Daarnaast heb je de lengte van de trapas. Dat was als ik je begrijp 117.5 mm. Die lengte is niet standaard, en is afhankelijk van het ontwerp van de trapas (en de gewenste kettinglijn). Dus voor ieder crankontwerp is er weer een andere ideale trapas lengte om de kettinglijn go9ed te krijgen.
Ik zou tenzij ze erg slecht zijn deze cranks handhaven en alleen de trapas en de kettingbladen vervangen. Voor de trapas is een Shimano UN55 van de juiste lengte een betrouwbaar en betaalbaar plan. Voor de bladen zou ik kiezen uit mooie degelijke en lichte maar dure van TA, of goedkope stalen. Een slim compromis is een buitenblad van TA en stalen midden blad en kleinste blad, of eventueel ook het middenblad nog van alu. De buitenbladen zijn relatief het zwaarste en krijgen het minste te verduren.
Uiteindelijk een heerlijk fietsweekendje gehad, via de duinen en over de afsluitdijk naar Sneek. Hoe het met de fiets verliep:

Mijn broer bood aan om de onderdelen voor mij te halen bij Bike2Build in Vlaardingen, hij komt daar elke dag langs. Leek mij top! Echter presteerde de verkoper, ondanks een heel duidelijk lijstje dat ik mee had gegeven, het om me een MTB versie van de Acera FC-M361 te verkopen en er een te korte BB (118 ipv 122 mm) bij te doen. Dat laatste kwam ik pas achter toen ik hem al in mijn fiets had geschroefd :roll: Moest dus zelf nog eens heen en weer naar de zaak en kon gelukkig alles omwisselen voor de juiste onderdelen. Afijn, alles gemonteerd, en dan? Ja hoor, natuurlijk gaat de oude derailleur niet tot het grootste blad! De kettinglijn is toch een stuk breder dan voorheen. Kon nog net op tijd een nieuwe voorderailleur bestellen, waarna alles gelukkig naar behoren werkte.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen en ik ben weer wat fietstechnische kennis rijker!
118mm is/was niet te kort, maar nog te lang! Had 113mm kunnen zijn. Dat is het dished effect! Kortere trapas, zelfde kettinglijn. Dankzij moderne derailleur toch opgelost! Mooi toch! :D
wat zonde om het originele XT (FC-M730) cranksetje niet meer te gebruiken. De kettingbladen hiervoor zijn nog te krijgen. Voor drie kettingbladen betaal je iets meer dan voor een Acera setje maar gaan weer heel lang mee en zo'n tijdcorrect cranksetje staat ook nog eens veel mooier 8)
Achja, looks boeien me dus echt niks, als het maar werkt. 'T is een gebruiksvoorwerp. Had ook simpelweg geen tijd voor zoiets.

Nieuwe framestickers als aandenken aan deze renovatie :P

Afbeelding
Leuk gevonden.

Alleen: het is een jaren '90-barrel. (1991, om precies te zijn.)
Alien schreef:Leuk gevonden.

Alleen: het is een jaren '90-barrel. (1991, om precies te zijn.)
Photoshop is geduldig hoor.
Haal je dan meteen die apostrof weg en zo?
Volgens https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/80-jarig-80-jarig is het jaren-80-barrel, maar dat is uiteraard de correcte spelling en die is niet meer zo populair.