Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Oops, had het inderdaad niet helemaal door. Een duidelijk geval van "Lepeltje-in-theekop-geeft-me-stekende-pijn-in-mijn-oog-als-ik-drink"-probleem.Shrek schreef: En dat 'probleem' wordt natuurlijk pas een probleem wanneer een debiele end user wil gaan fietsen met de snelspanner gemonteerd zoals op die foto.
Voor je mensen als debiel bestempeld is het nuttig om de feiten te kennen. En het feit is dat een snelspanner die bij velgremmen netjes toe blijft ook al staat hij niet staalhard aangetrokken, bij schijfremmen na een tijd kan loskomen. Bij schijfremmen moet je echt de snelspanner hard aandraaien om zeker te zijn dat ie blijft zitten, vandaar de opkomst van steekassen. Iedereen hier op het forum die de overstap naar schijfremmen maakt en nooit de gewoonte heeft gehad om zijn snelspanners erg hard vast te zetten zou dit probleem dus kunnen ervaren. (ik heb het zelf bv ook twee keer gehad toen ik pas een fiets had met schijfrem en snelspanner, en dat was heus niet mijn eerste fiets)Welke blunder? Pas door een extreem debiele gebruikersfout (gaan rijden met snelspanner open) kan het een probleem worden dat het hendeltje van de snelspanner zo ver 'open' kan staan dat die tegen de schijf aan kan komen.
Ik zou zeggen: hou op met die terugroepactie en just let Darwin sort it out.
Misschien niet dé, maar zeker wel éen reden voor steekassen. Schijfremmen kunnen voorwielen met "traditionele (QR9) assen uit de vork trekken, en ze kunnen ook snelspanners langzaam loswrikken.Travelmaster schreef:Overigens lijkt mij dit niet dé reden van opkomst van de steekas. De reden daarvan zou meer in de mate van stijfheid liggen.
Niet per se, want bij steekassen zit de as nog altijd door de vork bevestigd als de snelspanner losgaat. Bij een QR9 snelspanner, kan het wiel vrijelijk uit de vork vallen. We noemen die voorpatten immers niet voor niets "uitvaleinden".Voordeel ervan is wel dat je je wiel dwingt recht in de vork te zitten, en dat je wiel er niet zomaar uit kan vallen. Ik heb op mijn MTB twee steekassen, die beide met een QR-hendel worden verwijderd. Dus ook daar zou in principe dit probleem de kop op kunnen steken.
Ja. Zie eerder in dit draadje.Travelmaster schreef:Is dat ooit voorgekomen? Bij iemand, ergens?
Omdat een velgrem boven de as zit, en een schijfrem erachter.En waarom zou dat met velgremmen niet hebben gekund?