Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
Ik heb twee Trangia spiritus kooksets. De éénpersoons mini, en een grotere. Tegen de tijd dat ik langer buiten Europa weg ben kijk ik misschien wel naar een allesbrander alternatief. Tot die tijd blijf ik wel aan de spiritus.
Travelmaster schreef:Is dat kou-issue van gasbrandertjes nog steeds een issue, nu je steeds meer brandertjes ziet waarbij het tankje ondersteboven op een houdertje naast de brander wordt geplaatst? Dan zit het gas toch meteen al dicht bij het ventiel?
Of sla ik nu de plank mis? Ik heb een DragonFly herrieschopper, dus van gas geen last.
Bij traditionele "camping-"gasbranders moet het gas in het tankje verdampen en daalt de temperqatuur van de vloeistof in het tankje tijdens het gebruik. Bij lage buitentemperatuur en afhankelijk van de propaan/butaanmengselverhouding kan de dampdruk dan zo ver teruglopen dat de vlam erg klein wordt. Al bij een omgevingstemperatuur van 10 graden kan koken op campinggaz® lastig worden.
Bij branders waarbij het gastankje ondersteboven zit weet ik niet hoe het preceis werkt, maar kan het zijn dat het gas in vloeistofvorm tot vlakbij de brander komt; dan zou dit punt niet spelen, of pas als het héél koud wordt.
PietV gaf al eens een uitgebreid in/overzicht waarin Leon's vraag wordt beantwoord:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... de#p160446
Leon schreef:
peter de rijk schreef:gas is probleemloze brandstof die niet kan lekken, verstoppen, niet stinkt etc.
Helaas heb ik toch al een stuk of vier bijna-verschikkelijke ongevallen met branders zien gebeuren, allemaal met gas, inclusief het geval waarbij betrokkene op me af komt lopen met de vraag waarom er toch vloeistof lekt uit het tankje dat ze in haar hand heeft.
Daarnaast heb ik tweemaal van dichtbij gezien hoe een pannetje van de hoge gasbrander afgevallen was en een verbranding veroorzaakte. Ook heb ik gezien dat iemand een spiritusbrander probeerde uit te blazen en daarna maar de dokter ging. Met benzinebranders heb ik geen incident gezien.
Zelf heb ik lang geleden bijna een Vietnamees hotel in de fik gestoken met een onwillige benzinebrander, dat was nog zo'n mooi ding met een koperen tankje.
Verder heb ik net als jij nooit een incident gezien met benzinebranders, maar dat komt omdat ik iedereen altijd op gas zie koken op campings (ben nog nooit op een WF-campingbijeenkomst geweest, daar zal het aantal benzinebranders onder de kampeerpopulatie ongetwijfeld exceptioneel hoog zijn).
En dat je met je pan moet oppassen met zo'n hoog prikblikgasbrandertje, is natuurlijk waar. Een goede waarschuwing, was ik vergeten.
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Is dat kou-issue van gasbrandertjes nog steeds een issue, nu je steeds meer brandertjes ziet waarbij het tankje ondersteboven op een houdertje naast de brander wordt geplaatst? Dan zit het gas toch meteen al dicht bij het ventiel?
Bij branders waarbij het gastankje ondersteboven zit weet ik niet hoe het preceis werkt, maar kan het zijn dat het gas in vloeistofvorm tot vlakbij de brander komt; dan zou dit punt niet spelen, of pas als het héél koud wordt.
Ja, zo werkt het precies. Het wél verdampende gasdeel (propaan) wordt dan gebruikt om druk te leveren, die het vloeibare butaan naar de brander perst. Daar wordt dit (net als bij een benzinebrander) vergast door de hitte van de vlam en vervolgens verband. In plaats van de propaandamp te verstoken tot je alleen (bij lage temperatuur onbruikbaar) vloeibaar butaan in je tank overhoudt. Overigens betekent dit wel dat je bij foutief gebruik vloeibare butaan uit je branderkop kan laten stromen, met alle desastreuze gevolgen van dien.
campinggaz®
Het is toch echt "Campingaz®", hoor. "Campinggaz" is géén geregistreerde merknaam.
Een gasbrander met tankje ernaast is dan een goed plan, maar... dan moet de brander wel een voorverwarmingsbuis hebben, en dat hebben ze niet allemaal. Zonder is echt heel gevaarlijk, dus let op. Verder ben je natuurlijk een deel van het gewichtsvoordeel kwijt. Ze zijn wel weer stabieler dan een brander bovenop een tankje. Dus met grotere pannen voor twee personen is dit een voordeel en is het nadeel van het gewicht minder relevant.
Zelf kook ik al weer tijden vooral op spiritus (met een Trangia), vanwege het gemak en de in Europa meestal goede verkrijgbaarheid van de brandstof (beter dan gas). Met een Trangia kun je ook echte verse maaltijden maken omdat je goed vlees of vis kunt bakken.
Samengevat:
multifuel/benzine: verre reizen en koude streken
gas: ultralight en gemak
spiritus ultralight: Europa/VS en ultralight
spiritus Trangia: Europa/VS kookgemak
Kortom, iedere brander is een compromis, waarbij je het voor jou meest passende compromis moet zien te kiezen.
Binnen Europa: Gasbrander
Buiten Europa: Benzine
Middle of nowhere: Multifuel benzinebranders
Ultralicht: Alcohol of Esbit

De enige uitzondering is winterkamperen, want dan moet je iets beter voor je gastank zorgen, maar zelfs met -20C kan je nog prima met een gasbrander werken zolang je weet wat je doet en een brander gebruikt met reactorbuis. (bijv. Kovea Spider)

Ben je daar niet mee bekend of kun je het gastankje niet wat houden dan is benzine vaak de veiligere keuze omdat de kans dat je brander het nog doet groter is.
Maar zelfs benzine bevriest tussen de -30C en -50C.
De laatste keer in de VS viel mij op dat veel pomphouders niet toestaan de brandstoffles te vullen. De reden is vaak nogal vaag maar het heeft iets te maken met "safety".
jefi schreef:wat is beter of handiger
gasbrander of benzine brander
Zoals de meeste mensen aangeven zou ik het lekker houden bij een gasbrandertje, over het algemeen veel gemakkelijker en veiliger in het gebruik dan benzinebranders! Zolang je maar geschikte gasblikjes kan vinden natuurlijk...

Koken op spiritus is ook een mooie optie; veilig en oerdegelijk aangezien er weinig aan kapot kan gaan.

Mijn MSR XGK brander ligt dan ook al jaren werkeloos in de kast.
Niall schreef:
jefi schreef:wat is beter of handiger
gasbrander of benzine brander
Zoals de meeste mensen aangeven zou ik het lekker houden bij een gasbrandertje
Is dat geen vreemde samenvatting van de voorgaande reacties?

Renaat
Sluit me bij Renaat aan.

Ik zelf zou bijvoorbeeld juist zeker uit bovenstaande reacties kiezen voor een benzinebrander en die dan op Coleman fuel laten branden. Maar ja wie ben ik.... :wink:
Jefi gaat naar Frankrijk en België. Dus ik begrijp de samenvatting van Niall wel, maar gelukkig maakt Jeffi zelf wel haar/zijn conclusies.

Ikzelf heb de keuze uit benzinebrander, trangia met spiritus of gas (prikblikadaptor) en de trangia met bijpassende gasbrander zou voor deze reis zeker mijn keuze zijn.

Mvg,

Marc
Tja ik ben destijds ook begonnen met een benzine / multifuel brander maar zoals gezegd gebruik ik 'm de laatste jaren niet veel meer, het is een beetje "overkill" voor de meeste fiets / wandelvakanties binnen (West-) Europa naar mijn idee? Gewoon nodeloos duur (in aanschaf, niet in gebruik want voor de prijs van 1l benzine kan je een week koken) / zwaar / complex etc.

En mocht je inderdaad temperaturen rond / onder het vriespunt verwachten kan je idd kiezen voor gasblikjes met een aangepaste samenstelling zoals "Primus Powergas", geschikt tot -15 graden!

Alleen moet je die dan wel van huis uit meenemen want om ze ter plekke aan te schaffen zal een lastige klus worden tenzij je een gespecialiseerde buitensportwinkel kan vinden :wink: (alhoewel de Decathlon ze ook heeft!)
Tja ik ben destijds ook enthousiast begonnen met een benzine / multifuel brander maar zoals gezegd gebruik ik 'm de laatste jaren niet veel meer, het is "overkill" voor de meeste fiets / wandelvakanties binnen (West-) Europa naar mijn idee? Gewoon nodeloos duur (in aanschaf, niet in gebruik want voor 1-2 euro voor een "volle tank" kan je misschien wel een week vooruit) / zwaar / complex etc.

En mocht je inderdaad temperaturen rond / onder het vriespunt verwachten kan je idd kiezen voor gasblikjes met een aangepaste samenstelling zoals "Primus Powergas", geschikt tot -15 graden!

Alleen moet je die dan wel van huis uit meenemen want om ze ter plekke aan te schaffen zal een lastige klus worden tenzij je onderweg een gespecialiseerde buitensportwinkel kan vinden :wink: (alhoewel de Decathlon ze ook heeft!)
€5,45 voor 100 gram spul wat eng veel lijkt op LPG wat ik hier net over de grens nu tank voor €0,275 per liter is (volume versus gewicht gecorrigeerd) meer dan 100 x zo duur.
Ik zou dan zo'n 7 euro per dag kwijt zijn aan brandstof met mijn kookgedrag (2 personen).
Ik ben zelden pricipieel maar dat vind ik duur genoeg om het pricipieel te weigeren.
Redenen voor mij om een multifuelbrander te gebruiken:

- brandstof is overal verkrijgbaar
- als het vloeibaar is en brandt, dan is de kans groot dat mijn brander er op werkt
- brandstof is goedkoop
- véél vermogen (ik zie mezelf nog geen biefstuk dichtschroeien op een Trangia)
- stabiel en laag bij de grond (i.v.m. risico van omvallen)

Er zijn natuurlijk ook nadelen die ik voor lief neem:

- een hoger gewicht
- een hogere aanschafprijs
- herrie (opgelost met een BernieDawg OmniDawg voor langere kooksessies)
Niall schreef:
jefi schreef:Koken op spiritus is ook een mooie optie; veilig en oerdegelijk aangezien er weinig aan kapot kan gaan.
Weinig aan toe te voegen. Belangrijkste nadeel van benzine is wat mij betreft het gedoe wat je hebt als onderweg de sproeier verstopt zit.

Trangia4me. :D
Leon schreef:Er zijn veel verschillende gasbranders. Waar je op moet letten is welk type gasblik erbij hoort. Je hebt priktankjes die in Europa redelijk gangbaar zijn maar niet helemaal ongevaarlijk. De ventieltankjes zijn veel veiliger, maar er zijn helaas twee standaarden: het internationale schroefventiel systeem (Lindall valve), en het eigen Franse klik systeem van Camping Gaz dat je buiten Frankrijk en Nederland niet veel zult zien. In Frankrijk zelf is helaas nauwelijks iets anders dan Camping Gaz te krijgen, en Frankrijk is wel een belangrijk land voor de fietskampeerder. Er zijn adapters te koop (ook om prikblikjes te gebruiken).
Wij gebruiken al enkele jaren de Express Stove Duo van Primus. Hierop passen niet alleen tankjes met het internationale schroefventiel, maar ook de ventieltankjes van Campingaz. Daarnaast hebben we meestal ook de Pocket Rocket van MSR, die alleen met 'internationale' ventieltankjes werkt. Met z'n tweeën passen deze tankjes in ons kleinste pannetje (dat weer in een tweede - iets grotere - pannetje past). Bij het koken gebruiken we ze meestal gelijktijdig: een brander met het meest volle tankje om snel water te koken, een brander met het minst volle tankje voor het 'wokken' van groente.

Daarnaast hebben we nog een multifuel-brander, die we al 15 jaar niet meer gebruikt hebben omdat Corrie een hekel aan dit 'ronkende monster' heeft (zoals zij ook een hekel heeft aan het opblazen van matjes, het plakken van banden, het smeren van kettingen en het afstellen van remmen en derailleurs, zodat deze werkzaamheden tot mijn takenpakket behoren; ze houdt weer wel van andere 'prutsklusjes', zoals het met een twijgje verwijderen van vastgekoekte brokken vuil en vet tussen de tandwielen, zodat we uiteindelijk wel een evenwichtige verdeling van taken hebben).
Wit schreef:In Spanje op zoek naar benzine of wasbenzine was er een probleem in de vertaling en kochten we terpentine - maar dit brandde ook goed in vele kleuren.
Ook wij wisten destijds niet hoe we in Spanje aan wasbenzine moesten komen. Een aardige Spanjaard deed wel erg zijn best om ons te helpen en spoedde zich op zijn scooter naar een drogist. Uiteindelijk kregen we iets dat verdacht veel naar petroleum riekte, waarmee ons 'ronkende monster' wel zijn werk bleef doen maar niet schoner of stiller werd. Hier is een handige meertalige woordenlijst van diverse brandstoffen.
Marko schreef:Die prikgaskonteeners schijnen niet langer onveilig wegens smurfensnot voor prikgaskonteeners waardoor ze niet meer leeglopen als de prik eruit is dus dat ventielverhaal lijkt achtergehaald.
Ik wist niet wat smurfensnot was, maar na enig googelen ging er een wereld voor me open...
Marko schreef:Ze zijn in alle merken te koop en veels goedkoper dan de ventielvariant; ook in la douche frans.
... en googelend op 'douche frans' deed me terechtkomen bij een filmpje met Frans Bauer, die Emile Roemer kennis laat maken met een zigeunerdouche ;-)

Afbeelding
Leon schreef:€5,45 voor 100 gram spul wat eng veel lijkt op LPG wat ik hier net over de grens nu tank voor €0,275 per liter is (volume versus gewicht gecorrigeerd) meer dan 100 x zo duur.
Ik zou dan zo'n 7 euro per dag kwijt zijn aan brandstof met mijn kookgedrag (2 personen).
Ik ben zelden pricipieel maar dat vind ik duur genoeg om het pricipieel te weigeren.
Met zijn tweeën zo'n 120 gram gas verstoken per dag... Sudderlappen met stoofpeertjes is je lievelingsgerecht op de camping? :shock:
Ik ben wel gecharmeerd van die Trangia, alsmede van de ghetto-oplossing van bier- of colablikjes. Maar mijn Dragonfly blijft toch wel favoriet hoor. En inmiddels ken ik 'm goed, nadat er op de eerste dag van een meerdagse wandeltrektocht door het Aostadal iets mis ging met de brander": hij wilde niet meer aan. Verbazend hoe makkelijk zo'n ding uit elkaar gaat! Uiteindelijk zal het vuile brandstof zijn geweest die iets blokkeerde ofzo, want eenmaal in elkaar ging-ie weer als een tierelier. En als je eenmaal door hebt dat je het touw onder de brander moet doordrenken met brandstof en dat door het juiste gaatje aan moet steken, werkt alles supersimpel:).

Ook op de camping waar ik meer dagen met auto en familietent sta, kook ik op wasbenzine. Zo'n supersimpele groene Colemankoffer. Ideaal.