Leon schreef:Er zijn veel verschillende gasbranders. Waar je op moet letten is welk type gasblik erbij hoort. Je hebt priktankjes die in Europa redelijk gangbaar zijn maar niet helemaal ongevaarlijk. De ventieltankjes zijn veel veiliger, maar er zijn helaas twee standaarden: het internationale schroefventiel systeem (Lindall valve), en het eigen Franse klik systeem van Camping Gaz dat je buiten Frankrijk en Nederland niet veel zult zien. In Frankrijk zelf is helaas nauwelijks iets anders dan Camping Gaz te krijgen, en Frankrijk is wel een belangrijk land voor de fietskampeerder. Er zijn adapters te koop (ook om prikblikjes te gebruiken).
Wij gebruiken al enkele jaren de
Express Stove Duo van Primus. Hierop passen niet alleen tankjes met het internationale schroefventiel, maar ook de ventieltankjes van Campingaz. Daarnaast hebben we meestal ook de
Pocket Rocket van MSR, die alleen met 'internationale' ventieltankjes werkt. Met z'n tweeën passen deze tankjes in ons kleinste pannetje (dat weer in een tweede - iets grotere - pannetje past). Bij het koken gebruiken we ze meestal gelijktijdig: een brander met het meest volle tankje om snel water te koken, een brander met het minst volle tankje voor het 'wokken' van groente.
Daarnaast hebben we nog een multifuel-brander, die we al 15 jaar niet meer gebruikt hebben omdat Corrie een hekel aan dit 'ronkende monster' heeft (zoals zij ook een hekel heeft aan het opblazen van matjes, het plakken van banden, het smeren van kettingen en het afstellen van remmen en derailleurs, zodat deze werkzaamheden tot mijn takenpakket behoren; ze houdt weer wel van andere 'prutsklusjes', zoals het met een twijgje verwijderen van vastgekoekte brokken vuil en vet tussen de tandwielen, zodat we uiteindelijk wel een evenwichtige verdeling van taken hebben).
Wit schreef:In Spanje op zoek naar benzine of wasbenzine was er een probleem in de vertaling en kochten we terpentine - maar dit brandde ook goed in vele kleuren.
Ook wij wisten destijds niet hoe we in Spanje aan wasbenzine moesten komen. Een aardige Spanjaard deed wel erg zijn best om ons te helpen en spoedde zich op zijn scooter naar een drogist. Uiteindelijk kregen we iets dat verdacht veel naar petroleum riekte, waarmee ons 'ronkende monster' wel zijn werk bleef doen maar niet schoner of stiller werd.
Hier is een handige meertalige woordenlijst van diverse brandstoffen.
Marko schreef:Die prikgaskonteeners schijnen niet langer onveilig wegens smurfensnot voor prikgaskonteeners waardoor ze niet meer leeglopen als de prik eruit is dus dat ventielverhaal lijkt achtergehaald.
Ik wist niet wat smurfensnot was, maar na enig googelen ging er een wereld voor me open...
Marko schreef:Ze zijn in alle merken te koop en veels goedkoper dan de ventielvariant; ook in la douche frans.
... en googelend op 'douche frans' deed me terechtkomen bij een
filmpje met Frans Bauer, die Emile Roemer kennis laat maken met een zigeunerdouche