door
August » vr 01 jan, 2016 20:33
Ik vind dit een interessant forum met veel informatie waar mede-enthousiastelingen, ervaringsdeskundigen, techneuten en wat dies meer zij hun kennis en ervaringen delen. In die zin een schat aan informatie en ook een sociale ontmoetingsplaats. Zo ken ik meer fora en ik ben ook lid van een aardig verschillende. Dat krijg je als je veel interesses hebt. Zelf probeer ik ook actief bij te dragen en op een positieve manier mijn eigen kennis en ervaringen te delen vanuit een gezamenlijke liefde voor het fietsreizen.
Dat gezegd hebbende, de regels in verkooptopics zijn duidelijk. Diezelfde regels zie je op vrijwel alle fora zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en er geen discussie over de meest eenvoudige zaken komt. Dat leidt namelijk tot irritatie en dat verpest de sfeer op het verder zo leuke forum. De regels zorgen voor een ordelijke en prettige manier om je fietsvakantiespecifieke spullen te kopen of verkopen. De verkoper zorgt ervoor dat hij voldoende en duidelijke informatie verstrekt over het te verkopen goed, inclusief vraagprijs en zo mogelijk foto. De geïnteresseerde partij -dus niet zomaar elk willekeurig lid met een mening- kan daarop reageren via prive bericht. Is er iets niet duidelijk waarbij je vraag ter verduidelijking voor meer mensen nuttig kan zijn dan stel je hem publiekelijk. Prijs te hoog? Stuur een bericht. Bod doen? Stuur een bericht, enzovoorts.
Ik heb nu geloof ik drie keer iets op het forum te koop gezet (in twee, drie jaar?!) en alle drie de keren kwam er commentaar op. Te goedkoop of klopt dat zaakje wel (VSF fiets), te duur of te positief omschreven (Philips LED bike light), verwijzing naar internetprijzen (een buitenband nota bene), altijd voelde iemand zich geroepen om een opmerking te plaatsen die voor mij overkomt als achterdochtig, wantrouwend. Steeds beroept men zich dan op de gemeenschap en dat men daarvoor opkomt als ware ik een of andere oplichter. Ik begrijp dat niet. Ik heb die ervaring op deze manier ook nog nergens anders gehad, eerlijk waar. Ik houd mij aan de regels bij het verkopen van mijn spullen. Ik ben een fietsenthousiast die ook inhoudelijke bijdragen aan het forum levert en zeker geen commerciële bijbedoelingen heeft. Nochtans worden mijn advertenties nu tot drie keer toe gekaapt. Ik begin te denken dat het iets persoonlijks is, of dat ik als indringer, buitenstaander wordt gezien.
Het is zo simpel. Ik bijt niet, ik ben geen oplichter. Jullie hoeven geen Robin Hood te zijn die de gemeenschap moet redden van mij. Misschien kennen jullie me nog niet, is dat een reden om direct van het ergste uit te gaan? Iedereen staat het vrij om contact met mij op te nemen over iets dat ik in de verkoop heb. Ik ben een sympathieke vent (denk ik toch) die prijs stelt op persoonlijk contact en het leuk vind om een praatje te maken als hij iets koopt of verkoopt. Je kunt de spullen inspecteren, noem het maar op. Ik ben de redelijkheid zelve. Je moet alleen wel gewoon de regels respecteren en mij in dit geval als verkoper ook. Het is gewoon niet kies om (prijs-)discussies te gaan voeren in een verkooptopic, dat ondermijnt de verkoop. Als je kritiek uit op de prijs, de kwaliteit of de eerlijkheid van de verkoper dan ben je gewoon iemand zijn advertentie aan het verpesten. Mijn geloofwaardigheid wordt aangetast en dat vind ik behoorlijk vervelend. En waar hebben we het hier over, een lamp, een band?
Ik wil die paar spulletjes die ik zo af en toe over heb best op marktplaats gooien, geen enkel probleem. Als hier echter een verkoophoekje is, dan staat het mij toch vrij om dat als forumlid te gebruiken op de manier zoals dat bedoelt is? Dat wil zeggen voor privé verkopen, zonder commerciële bijbedoelingen en op een nette, open en eerlijke manier? We moeten er toch vanuit kunnen gaan dat de dames en heren moderators waken over de gang van zaken hier? Daar hoeft dan toch verder niemand anders zich mee te bemoeien?
Ik koop zelf zeer frequent via fora, marktplaats en ook internationaal. En dat gaat soms over best hoge bedragen. Dat is in al die jaren nog altijd zeer goed verlopen. Ik denk dat ik de negatieve ervaringen op een hand kan tellen bij honderden aankopen en verkopen. Als ik iets zie dat ik wil hebben, doe ik mijn huiswerk en neem ik contact op. Eventueel een beetje onderhandelen over de prijs en dan betalen en gaan. Ik merk aan de manier van communicatie of iemand te goeder trouw is, dat ontwikkel je met de jaren. Beetje logisch nadenken helpt ook. Als iets te goedkoop is, dan klopt het wellicht niet. Vraag eventueel na, etc. Een beetje gezond verstand, research via google, goed taalgebruik en prettige manieren helpen om de boel goed te laten verlopen. Die manieren zou ik hier graag ook een beetje terugzien opdat we prettig met elkaar om kunnen gaan. Een beetje tact, niet te fel, dat soort dingen.
Na mijn frustratie geventileerd te hebben nog een praktische tip, misschien vinden jullie het iets? Wat jullie ook kunnen doen is een feedback systeem implementeren. Heeft bijvoorbeeld Tweakers.net, Fiets.nl of HTforum.nl (niet de kleinste fora) Als je dan een positieve ervaring met iemand hebt gehad, heb je de mogelijkheid dit op te schrijven. Zo kan iedereen zien na een tijdje dat iemand prettig en betrouwbaar is. Werkt bij Ebay ook en zouden ze eigenlijk bij Marktplaats ook moeten hebben.