Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff ombouwen naar Gates tandwiel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff ombouwen naar Gates tandwiel

Lekker onderdelen aan het zoeken en bestellen, misschien wel de leukste fase op het fietsen zelf na.

Deore M595 schijfremmen erop. Ik denk dat ik voor en achter 180mm schijven ga nemen. Is meer dan genoeg. Naafdynamo de Shimano DH-3D37-QR, heb ik ook op mijn eigen fiets en is een budgettopper.

Nu weet ik dat er wel speciale singlespeed crankstellen bestaan, maar als ik nu een crankstel hergebruik dat ik hier nog heb, wat een triple was, kan ik daar dan gewoon een enkel tandwiel op zetten op de plek waar normaal de middelste zat (eventueel een soort bashring aan de buitenzijde)?

Ik zal waarschijnlijk 17 tands achter nemen, als afweging van kosten en duurzaamheid. Uitgaande van een maximum bandenmaat van 28"-2.0 nog even kijken wat ik dan voor moet nemen.
1. Op de middenpositie van een mtb triple crankstel heb je kettinglijn van 50mm, dat is 4mm te weinig voor Rohloff.
2. Of de kettinglijn wijzigt vanwege de riem moet je ook nog nagaan.
sjefke schreef:1. Op de middenpositie van een mtb crankstel heb je kettinglijn van 50mm, dat is 4mm te weinig voor Rohloff.
2. Of de kettinglijn wijzigt vanwege de riem moet je ook nog nagaan.
Zeg er dan ook meteen bij dat de buitenbladpositie van een MTB crank wel 54 mm is.
(Daar dus monteren)
De riem was volgens mij van de baan? (voorlopig)

Als je een 3 speed crank gebruikt heb je wel vulringetjes nodig (Rohloff verkoopt die ook) omdat je bladboutjes te lang zijn (omdat normaal je middenblad daar nog tussen zit) Of kortere boutjes kopen natuurlijk....
Berger schreef:
sjefke schreef:1. Op de middenpositie van een mtb crankstel heb je kettinglijn van 50mm, dat is 4mm te weinig voor Rohloff.
2. Of de kettinglijn wijzigt vanwege de riem moet je ook nog nagaan.
Zeg er dan ook meteen bij dat de buitenbladpositie van een MTB crank wel 54 mm is.
(Daar dus monteren)
De riem was volgens mij van de baan? (voorlopig)
Sorry, maar dat klopt niet. Buitenblad ligt op 57mm.
Ja riem is voorlopig van de baan, het wordt een budget diy Rohloff fiets met 28" en schijven op basis van een Intec T8 frame.

Ik heb nog een Icon crankstel liggen voor vierkante as van de oude Trek mtb van mijn vrouw. Daar heb ik het frame dit jaar van verkocht, dus mooi wat reserve-onderdelen over. Gewoon kijken welke diameter dus en bijbehorend tandwiel voor 8 of 9 speed kopen?
Bij mijn weten zit bij een crank met 50mm kettinglijn, het buitenblad op 54mm. Maar daar kan vast iemand uitsluitsel over geven?
Anders gaan we gewoon meten 8)
De meter weet alles! :lol: afstand tussen 2 kettingbladen is 7-8mm, afhankelijk van merk en generatie crankstel.
Dat hangt van een hoop dingen af. Beter dan zo stellig te poneren dat "de" kettinglijn van een MTB dit of dat is, of dat daarmee "het" buitenblad op zus of zo afstand komt te zitten, zoek je de specs van je crankset en/of de bijbehorende trapas op.
August schreef:Ja riem is voorlopig van de baan, het wordt een budget diy Rohloff fiets met 28" en schijven op basis van een Intec T8 frame.

Ik heb nog een Icon crankstel liggen voor vierkante as van de oude Trek mtb van mijn vrouw. Daar heb ik het frame dit jaar van verkocht, dus mooi wat reserve-onderdelen over. Gewoon kijken welke diameter dus en bijbehorend tandwiel voor 8 of 9 speed kopen?
Geen info over Icon. Dit betekent dat je zelf aan het meten komt. De gegevens over Shimano componenten heb je niets aan. Met vierkante JIS-as kun je zelf kettinglijn bepalen.
Ga wel eens kijken, ik meet net 57mm op het buitenblad zoals je al aangaf. Eerst maar even wachten tot ik de Intec hier heb.

Even iets over remmen. De Intec heeft zo te zien IS mount. Dan heb ik twee adapters nodig van IS naar Postmount van de klauwen neem ik aan. Postmount is wat ze bij motorfietsen radiale bevestiging noemen.
Loont het de moeite om meer geld uit te geven voor een Heggemann tandwiel voor? =Idworx Long Life. Bij De Vakantiefietser hebben ze die plus de bijbehorende 17t achtertandwielen te koop die ze van nieuwe idworxen afhalen bij ombouw naar riem.

Ik twijfel om voor de Intec een Intec Disc-only vork te kopen (€69). Er zit nu een cantilever carbon vork bij. Misschien iets meer geld uitgeven en alvast de tout-terrain vork kopen om hierop te gebruiken? (€169)

Dit is trouwens het frame, eerste kerstdag krijgen we het.
Afbeelding
Even vanuit Costa Rica. Rohloff wil dat het gebruik van de carrier bij hen geregistreerd wordt. Als er een garantiegeval is en je hebt hem niet geregistreerd, wissel dan even de carrier plus krans om naar het origineel. Dank krijg je geen gezeik.

En Rohloff wil tegenwoordig graag de aankoopnota (kopie) erbij hebben of een ingevulde garantiekaart. Er zijn inmiddels zoveel tigstehands Rohloff naven in omloop, dat ze ietsiepietsie terughoudender zijn. (en terecht vind ik)
De snubber zou ik weglaten als je nog voor een riem gaat. Toch ferrodrive? Dan is Heggeman wel heeel erg goed.
En Rohloff komt in 2016 met makkelijker kransjes op de markt. (zie ons filmpje met het beursbezoek)
Bedankt voor je reactie. Ik geloof best dat de Heggeman goed is, maar ik kan er 10 Deore stalen kettingbladen voor kopen, dus ik blijf even budgetvriendelijk denken. Ook zo met de kransjes achter, de naaf heb ik al, vandaar dat ik maar gewoon in eerste instantie met de oude typen kransjes ga werken, ik kan altijd later nog ombouwen. Jullie zijn wel scherp met die 17T kransjes en ook met de Ergon grips, dus die kom ik waarschijnlijk nog wel halen. Fiets ze nog daar!
Dank!

Maar fietsen? Kijk maar eens hier naar: http://carlaeneric.nl/201512/dit-is-ook-costa-rica/
Intec frame is binnen. Door de vorige eigenaar meegenomen in de trein en door mij op het perron opgepikt. Het is een T8, origineel een cantilever model, maar later door hem de losse achterpad voor schijfrem bijbesteld. Hij heeft het nog eens opnieuw laten spuiten, dus dat zit er goed op. Even losse wielen erin gezet en wat opbouwen met wat ik al heb. Ik heb al wat zitten meten voor de banden, maar hier past duidelijk niet alles op. Het worden 42-622 banden, dat moet nog net lukken (formaat little big ben).

Nu zo'n beetje overal alles vandaan gesprokkeld. Het Rohloff achterwiel dat morgen hier zal zijn heeft een Mavic XM319 velg. Mooiste was daarom ook dezelfde velg aan de voorkant te nemen, ware het niet dat deze bijna nergens meer verkrijgbaar is. Hij zal daarom komen via een Poolse webshop. Over de voorvork heb ik ook een tijdje zitten denken, er zit momenteel een carbon cantilever vork op. Moet schijf worden. Ik kon er via Ebay een fatsoenlijke 29'er alu vork voor schijf voor vinden voor weinig (Corratec). Mijn vrouw gaat op deze fiets toch geen bagage aan de voorkant gebruiken, dus het is fijner dat het wat lichter is en niet te duur.

Opbouw gaat er zo'n beetje als volg uitzien:
- Intec T8 frame met achterpat voor schijf
- Corratec alu voorvork voor schijf
- Wielen Mavic XM319 met zwarte 2mm spaken, Rohloff achter (zwart) en Shimano zwarte 3D37 naafdynamo voor
- Banden Corratec easy run 42-622 vouwbanden 122tpi zo goed als slick, binnenbanden Kenda met Autoventiel
- Schijven Shimano Centerlock 180mm voor en Hope mono 180mm voor Rohloff achter
- Remset Shimano Deore M595
- Crankset Icon MTB triple 170mm alu met voor Deore 44T blad
- Achterkransje 17T Rohloff
- Ketting Wipperman Connex 804 Nickelplated
- Spatborden SKS Bleumels 28" 53mm breed
- Zadel Selle Royal sportmodel
- Stuur MTB riser zwart alu
- Grepen waarschijnlijk Ergon GP3 voor Rohloff
- Voorbouw Kalloy alu 95mm zwart
- Zadelpen alu 27,2mm (ik zoek nog een zwarte)
- Voorlicht Axa Blueline 30 T-steady
- Achterlicht B&M Toplight view plus
- Achterdrager Racktime Sprint it, afhankelijk van compatibiliteit met de tassenset zet ik eventueel de huidige Tubus over.
- Standaard Tranz-x, hopelijk past dit met de kabels van de Rohloff, anders moet er toch een middenstandaard op

Ik twijfel nog over een vorm van kettingbescherming, een Hesling Delgado of Hebie Chainglider bv.

Als het goed is wordt het dan een redelijk snelle woon-werkbolide, afhankelijk van hoe die bevalt houden we al dan niet de VSF TX400 achter de hand. De optie om de hele fiets nog een keer luxer te maken met een Tout-terrain of MTB Cycletech frame en vork houden we nog open voor eventueel de volgende fietsvergoeding op het werk.
Zijstandaard aan de achterkant lijkt niet te passen met de Rohloff kabels en externe schakelbox daar. Hebie heeft wel een oplossing voor een middenstandaard met een extra plaat.

Iemand nog suggesties/ervaring met een chainglider of andere kettingbescherming? Ik zie wel een klein soort nokje aan het intec frame dat hiervoor zou kunnen dienen.
Voor is het nu 44T. Achterkransje zat er nieuw op, hoef ik dus niet meer apart te kopen, is een 16T.
Ik heb goede ervaringen met de Hebie. Hoor de ketting totaal niet. Klopt het dat de Hesling Delgado €150 kost? :shock:
De Hesling Delgado is een gewijzigde kopie van de idworx kettingkast. En die kost € 150,-.
De Hesling kost iets van € 80,- (uit mijn hoofd doe ik dit vanuit Nicaragua, dus vergeef mij als ik er iets naast zit)
Toch wonderlijk wat ze vragen voor een stukje spuitgietkunststof. Ik zou het eerst wel eens in handen willen hebben vooraleer daar een knoop over door te hakken. Eerst de fiets maar afmaken zodat hij rijdbaar is. Ik wacht nog op een tweetal leveranciers.