Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CityNightLine eindigt in december 2016 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

CityNightLine eindigt in december 2016

Tsja, de CNL was al decennia lang een reis van Noord- naar Zuid-Europa via een ander tijdperk. Boemelende wagens, een half uur wachten aan de grens, norse beambten en steevast meer dan een dertig minuten vertraging. Ontzettend jammer dat hij verdwijnt, maar als een verrassing komt het voor mij niet.

Wat betreft het klimaat is sinds de Club van Rome wel gebleken dat mensen niet bereid zijn eenmaal verworven luxe in te leveren voor het milieu. Groene technologie is hip, maar mensen gaan niet aan low-tech oplossingen als dichter bij je werk wonen of soberder vakantie vieren. We zullen er maar aan moeten wennen dat het een paar graden warmer wordt, en hopen dat duurzame energiebronnen volwassen zijn voor het finaal uit de klauwen is gelopen.
@Kees Swart.

Met de uitkomsten is weinig af te dingen aan je betoog, maar ik vind wel dat je de managers hier verantwoordelijk maakt voor een situatie die zijzelf niet hebben veroorzaakt.

Niet dat ik nou een fan ben van deze figuren en ik het niet terecht vind dat ze publiekelijk worden geroosterd, maar ze zijn toch vooral een symptoom.

De NS en Onderwijs zijn niet door managers veranderd in bedrijven waar efficentie en verdienmodel tot doel zijn verheven, dat is de politiek. Feit is dat er een aantal sectoren zijn die ter algemeen nut zijn die door "verzelfstandiging" zijn verpest.

De managers zijn een gevolg van dit politieke wan-beleid, niet de oorzaak.

Als je onderwijs gaat straffen op het aantal niet in 4 jaar afgestudeerde leerlingen zijn er niet zoveel methodes om de boel draaiende te houden.

- Normen verlagen.
- Zwakke studenten aan de poort weigeren (maar dat kan ook niet zomaar!)
- Geld verdienen via nevenactiviteiten. => Vastgoed, Onderzoek etc.

Kwaliteit verhogen? Hoe ga je dat betalen? Sterker nog, als je opleiding in de problemen zit met veel niet snel afstuderende studenten kom je in een negatieve geld en dus kwaliteits spiraal. En dat speelt ook al bij lager en middelbaar onderwijs... waarom denk je dat er zo druk getest en getoetst wordt?

Wat is de "oplossing"? Zwaar sturen op kosten, fusies, nevenactiviteiten etc. Allemaal zaken waar je managers bij in gaat zetten.

Zo ook bij de NS. De Fyra moet winstgevend zijn voor de NS, anders houdt het gewoon op. En dan krijg je dus dit soort krankzinnige taferelen.

Verzelfstandiging van de Nuts bedrijven is een van de grootste fouten van onze vorige eeuw.
De CityNightLine moet worden opgeheven, omdat de DB helemaal gefixeerd is op de ICE.

Nadeel is dat de treinstellen van de ICE weliswaar hoge snelheden kunnen rijden, maar dat ze op veel trajecten veel langzamer over normaal spoor gaan, omdat HSL-spoor te duur is.

Ook NS was tot het Fyra-debacle in de ban van HSL.
NS-Internationaal kreeg de naam NS-Hispeed. Ook de binnenlandse Fyra van Amsterdam naar Breda viel onder NS-Hispeed. De gedachten van NS zijn nu duidelijk anders. Hispeed heet nu weer NS-International. De binnenlandse Fyra het nu Intercity Direct en valt nu onder de binnenlandse tak van de NS.

De enige hogesnelheidstrein die NS nu exploiteert is de ICE tussen Amsterdam en Frankfurt. Een keer per dag gaat deze zelfs door naar Bazel.
Die exploitatie doet NS samen met DB. Drie van de ICE-treinstellen op deze verbinding zijn eigendom van NS. Alle overige zijn van DB.
Die ICE rijdt tot Keulen echter op gewoon spoor en in Nederland niet sneller dan gewone Intercity-treinen. De ICE is vanaf Amsterdam slechts vijf minuten eerder in Arnhem dan de Intercity en dat komt voornamelijk door de mindere stops onderweg.
Deze ICE doet het slecht. NS gaf deze week op een congres in Frankfurt zelfs te kennen van deze ICE af te willen en deed de suggestie om deze treinen te vervangen door gewone Intercity-treinen. Zou voor fietsers natuurlijk gunstig zijn.
Opmerkelijk is dat de gewone Intercity van Amsterdam naar Berlijn (met veel ruimte voor fietsen)het wel goed doet! Tussen 2007 en 2014 een verdubbeling van het aantal passagiers. Dit succes komt mede doordat deze trein in Nederland én Duitsland is opgenomen in de binnenlandse dienstregeling en er geen toeslag hoeft worden betaald.

Er gloeit hoop voor fietsvakantiegangers richting Keulen en verder. Even temperen, want volgens de lopende concessie kan dat pas na 2020.
bert sitters schreef:Opmerkelijk is dat de gewone Intercity van Amsterdam naar Berlijn (met veel ruimte voor fietsen)het wel goed doet! Tussen 2007 en 2014 een verdubbeling van het aantal passagiers. Dit succes komt mede doordat deze trein in Nederland én Duitsland is opgenomen in de binnenlandse dienstregeling en er geen toeslag hoeft worden betaald.
Grappig om te lezen. Ik heb het op treinreizen naar Berlijn (of tot Osnabrück of Hannover, om aldaar over te stappen voor verdere treinreis met fiets) altijd nogal vreemd (en tijdrovend) gevonden op een internationale verbinding van het kaliber Amsterdam - Berlijn te stoppen in plaatsen als Hilversum en Almelo (en vul ook nog maar wat Duitse provinciesteden van bescheiden omvang in). Had dan ook altijd de indruk dat die inpassing in de binnenlandse dienstregeling van een aantal jaar geleden een pure kostenbesparing was. Wellicht toch een verkeerde indruk.
Casartelli schreef: Ik heb het op treinreizen naar Berlijn (of tot Osnabrück of Hannover, om aldaar over te stappen voor verdere treinreis met fiets) altijd nogal vreemd (en tijdrovend) gevonden op een internationale verbinding van het kaliber Amsterdam - Berlijn te stoppen in plaatsen als Hilversum en Almelo (en vul ook nog maar wat Duitse provinciesteden van bescheiden omvang in).
Vreemd ja, zeker als je ziet dat de intercity die naar Brussel boemelt, niet eens stopt in een wereldstad als Leiden!
Geen idee of het al eerder op het forum heeft gestaan (kon het niet vinden tenminste) maar ik kwam nog een Duitse online petitie tegen tegen het verdwijnen van de CNL, misschien dat het nog wat uithaalt:

https://weact.campact.de/petitions/rett ... =wa-recpif
Ik heb zojuist bij Treinreiswinkel een reis met CNL naar München geboekt met een aansluiting naar Salzburg. Fiets mee. Spotgoedkoop! Alles voor € 61,– excl. administratiekosten van deze winkel.
Per vliegtuig terug vanuit Ljubljana, ook alles geregeld.
Enorm zenuwachtig maar kook ook van spanning.
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb zojuist bij Treinreiswinkel een reis met CNL naar München geboekt met een aansluiting naar Salzburg. Fiets mee. Spotgoedkoop! Alles voor € 61,– excl. administratiekosten van deze winkel.
Per vliegtuig terug vanuit Ljubljana, ook alles geregeld.
Enorm zenuwachtig maar kook ook van spanning.
Wanneer vertrek je Martin?
Heb ik zonet een mail ontvangen van de Treinreiswinkel dat het CNL-tarief (Arnhem-München-Salzburg) enkele reis per 9 april j.l. van € 61,– naar € 111,– is verhoogd! Om van te tandenknarsen.... :roll:
Heeft iemand van ons toevallig foto's van de CNL-trein naar München, zowel exterieur als interieur? Ik heb vandaag de tickets van de Treinreiswinkel ontvangen!
Dit was de samenstelling van de trein in 2013-14, volgens mij is daar niet zo veel aan veranderd, buiten dan dat ze nog ouder geworden zijn. Jammer genoeg wordt de site wat minder geupdate dan vroeger.

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... x&rok=2014

Als je op het foto-icoontje bij wagon 186 klikt zie je hoe je je fiets op kan hangen. Stap dus niet in 176 want dan kom je in Chur uit (ook heel mooi daar niet van)
Martin E. van Doornik schreef:Heeft iemand van ons toevallig foto's van de CNL-trein naar München, zowel exterieur als interieur? Ik heb vandaag de tickets van de Treinreiswinkel ontvangen!
Martin, veel foto's en andere informatie over de Citynightline-treinen kun je vinden op de uitstekende site van "The Man in Seat 61:"

http://www.seat61.com/international-tra ... terdam.htm
http://www.seat61.com/citynightline.htm
_Peter_ schreef: http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... x&rok=2014

Als je op het foto-icoontje bij wagon 186 klikt zie je hoe je je fiets op kan hangen. Stap dus niet in 176 want dan kom je in Chur uit (ook heel mooi daar niet van)
Op de ontvangen tickets staan wagon 185 voor mijn fiets en wagon 187 voor mijn plaats vermeld. Overstappen in München (daar wat rondkijken), dan verder naar Salzburg. Ik fiets dan over de Alpe-Adria Radweg tot de Italiaanse Tarvisio, daar linksaf naar Slovenië (ook over oude spoorbaan). Dan de Vršič-pas nemen tot Tolmin. Daar neem ik de trein (als je geluk heb, getrokken door een stoomloc) naar Kranj, vlakbij het vliegveld van Ljubljana voor de vlucht huiswaarts. Bij elkaar vijf dagen fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
_Peter_ schreef: http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... x&rok=2014

Als je op het foto-icoontje bij wagon 186 klikt zie je hoe je je fiets op kan hangen. Stap dus niet in 176 want dan kom je in Chur uit (ook heel mooi daar niet van)
Op de ontvangen tickets staan wagon 185 voor mijn fiets en wagon 187 voor mijn plaats vermeld. Overstappen in München (daar wat rondkijken), dan verder naar Salzburg. Ik fiets dan over de Alpe-Adria Radweg tot de Italiaanse Tarvisio, daar linksaf naar Slovenië (ook over oude spoorbaan). Dan de Vršič-pas nemen tot Tolmin. Daar neem ik de trein (als je geluk heb, getrokken door een stoomloc) naar Kranj, vlakbij het vliegveld van Ljubljana voor de vlucht huiswaarts. Bij elkaar vijf dagen fietsen.
Martin, wees niet te beroerd om hulp bij de trein in Tolmin aan te nemen, het opstapje (was/is) nogal hoog. In München heb je misschien 2 uur de tijd, niet echt genoeg om even rond te kijken. Verder een prettige vakantie.
Martin E. van Doornik schreef:
_Peter_ schreef: http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... x&rok=2014

Als je op het foto-icoontje bij wagon 186 klikt zie je hoe je je fiets op kan hangen. Stap dus niet in 176 want dan kom je in Chur uit (ook heel mooi daar niet van)
Op de ontvangen tickets staan wagon 185 voor mijn fiets en wagon 187 voor mijn plaats vermeld. Overstappen in München (daar wat rondkijken), dan verder naar Salzburg. Ik fiets dan over de Alpe-Adria Radweg tot de Italiaanse Tarvisio, daar linksaf naar Slovenië (ook over oude spoorbaan). Dan de Vršič-pas nemen tot Tolmin. Daar neem ik de trein (als je geluk heb, getrokken door een stoomloc) naar Kranj, vlakbij het vliegveld van Ljubljana voor de vlucht huiswaarts. Bij elkaar vijf dagen fietsen.
Beste Martin,

Je hebt grote kans dat je met vertraging aankomt in München. De CityNightLine staat nu echt helemaal onderaan in de hierarchie van de DB. Ik kwam op 24 april met ruim 3 uur vertraging in München aan. Op de terugreis op 1 mei was dat 40 minuten. Gelukkig gaan er regelmatig treinen van München naar Salzburg.
bert sitters schreef: Beste Martin,

Je hebt grote kans dat je met vertraging aankomt in München. De CityNightLine staat nu echt helemaal onderaan in de hierarchie van de DB. Ik kwam op 24 april met ruim 3 uur vertraging in München aan. Op de terugreis op 1 mei was dat 40 minuten. Gelukkig gaan er regelmatig treinen van München naar Salzburg.
Bert, bedankt voor de waarschuwing! Gelukkig heb ik geen haast....
Als het maar goed gaat qua m'n gezondheid, ik ben al 65 jaar. De laatste week last van hyperventilatie gehad met wat pijn in m'n middenrif. Toch nog vandaag 58 km gefietst.
_Peter_ schreef: Martin, wees niet te beroerd om hulp bij de trein in Tolmin aan te nemen, het opstapje (was/is) nogal hoog. In München heb je misschien 2 uur de tijd, niet echt genoeg om even rond te kijken. Verder een prettige vakantie.
Eigenlijk staat het station in Most na Soči, niet ver van Tolmin (waar de jeugdherberg is). Zo'n hoge opstapje heb ik al eens meegemaakt in Italië, op het station van Chiusi Chianciano Terme. Mijn fiets weegt 12 kg, bagage 14 kg, dus samen 26 kg aan boord overzetten. Ik ben als molenaar wel wat meelzakken op m'n schouder gewend.... Zie foto hieronder tijdens m'n molenaarsopleiding in Spetzerfehn (Duitsland) in 1983. De zak weegt 50 kg.

Afbeelding
Martin, ik hoop dat er sprake is van een opstapje, destijds niet en moest de fiets zeker een meter omhoog. De tassen heb ik er voor het gemak toen toch maar even afgehaald. En ook hier geldt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :wink: Dat had je zelf ook al door geloof ik nav bovenstaand bericht.
Een en ander lijkt nu echt definitief:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ren-147618

Tja, aan een extra ICE hebben we als fietsers net niks natuurlijk.
Casartelli schreef:Een en ander lijkt nu echt definitief:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ren-147618

Tja, aan een extra ICE hebben we als fietsers net niks natuurlijk.
Zo word je het vliegtuig ingejaagd. Transavia vliegt nu vanaf Eindhoven op Munchen. (niet tot 15 juni, want tot die tijd Eindhoven-Airport gesloten).