Interessant topic...de slooplijst.
Ik vind het toch een moeilijk begrip. Wat is slopen en wat is 'normale' slijtage. Ik heb het gevoel dat de meeste onderdelen plots gesloopt worden na voldoende slijtage. Er zit een groot grijs gebied tussen slopen en slijtage.
In al mijn getallenfetsjisme hou ik een lijstje bij van vervangen onderdelen en fietskilometers (dat geeft een goed idee hoe lang onderdelen meegaan). Dus het is voor mij niet echt moeilijk om een slooplijst (en bij uitbreiding slijtagelijst) te geven.
Hier gaan we:
Subject:
Koga Expression (licht gemodificeerd) uit 2005.
Gebruik: 95% woon-werkverkeer (alle seizoenen / alle weersomstandigheden / 6-7 dagen per week / 25 km per dag / 90% asfalt - 10% zand/grind/modder en wat meters kasseien) - de overige 5% dagtochtjes en 1 keer de Groene Weg naar de Middellandse Zee.
Vervanglijst (exclusief snelle slijtonderdelen zoals banden, remblokjes, kettingen):
- Voorblad: 4x (17.400 km / 35.300 km / 51.500 km / 74.700 km): slijtage
- achterkransje (Rohloff): 2 x (35.300 km / 74.700 km): slijtage
- Spatborden voor en achter: 1 x (51.500 km): opgevreten door strooizout
- Velgen voor en achter: 1 x (74.500 km): te diep ingesleten. Klein haarscheurtje achteraan.
- Trapas: 1 x (74.500 km): klein beetje speling. Slijtage dus.
- Balhoofd: 1x (51.500 km) versleten - gaf weerstand bij draaien.
- Spaken: 6x in de prille kilometers (wiel slecht gespaakt) Nadien nooit meer problemen gehad.
- Koplamp: 1 x (+/- 25.000km?) Halogeenlampjes gingen gewoon te snel stuk - vervangen door LED-licht in 2009. Is dat slopen / slijtage? Dit valt eerder onder de noemer technologieverbetering denk ik.
- Kettingscherm: 1 x (rond 50.000 km?) weet niet precies meer wat het probleem was, scheurtje denk ik.
Ziezo, ik denk dat deze lijst behoorlijk volledig is. Zoals je ziet zit er weinig sloop in en veel slijtage. Hopelijk kan ik nog veel kilometers fietsen op dit fietsje...na al die jaren hebben we een diepe emotionele band opgebouwd