Nogmaals ik ben niet tegen vooruitgang, ik beweer dat het GEEN vooruitgang is om een versnellingsnaaf op een Wereldfiets te zetten en hetzelfde geld voor Magura remmen of wat voor hydroliek systeem dan ook. Enkel bij Son vs Shimano gaat het puur om geld besparen. er zijn zat nieuwe dingen die wel bijdragen aan het fietsgemak, GPS bijvoorbeeld. En ja ik snap dat je als je jezelf dure onzinnige spullen hebt laten aanpraten je het niet wil horen, het is handel meer niet, gaat niet over jou of over het fietsplezier het gaat om geld verdienen dus kun je net zo goed bij bikester iets goedkoops kopen want met een Koga of een Santos wordt je een nog veel grotere poot uitgedraaid. Ik las ook een argument over een bepaald onderdeel dat er op die fiets niet deugde, dat klopt, er zitten een paar onderdeeltjes op die onder de maat zijn maar de belangrijkste dingen zijn in dik in orde en als je dat vergelijk met de afmontage van de Koga Randonneur van 2299 Euro moet ik concluderen dat bij de fiets van 799 Euro de aandrijving beter in orde is, en die Koga is bijna 3 keer zo duur!
#Koga is voorzien van 10 versnelling de Kona heeft er 9 betekend dikkere dus sterkere ketting.
#Koga heeft XT crankstel wat minder geschikt is dan de goedkopere crankstellen om dat het hol van binnen is in plaats van massief, voorzien van alluminium. tantwielen in plaats van stalen, gevolg Crankstel van de Koga gaat eerder kapot.
#Koga heeft een holle trapas de Kona heeft vierkant, hol gaat kraken vierkant gaat langer mee en kan makkelijker worden vervangen.
#Koga heeft rapidfire shifters waar je niets meer mee kunt zodra je derralieur van slag is de Kona heeft Bar-end shifters die kun je trapsgewijs of traploos bedienen en zal dus altijd werken.
Verder;
#Remmen Koga heeft XT hadden ze beter Deore kunnen doen wederom iets zwaarder maar massief en de remblokjes gaan langer mee, Kona remmen bevallen me ook niet maar in de VS zweren ze bij schijfremmen.
Verder wint qua afwerking Koga het natuurlijk, maar heb je verlichting nodig als je je eerste vakantiefiets koopt? Bovendien gaan je wielen zoals gezegd een jaar of 5 mee en kun je dan nog altijd een nieuw wiel met versnellingsnaaf op je veel goedkopere fiets zetten.
Dat Koga XT gebruikt in plaats van Deore of LX is overigens puur marketing want zij weten zelf ook dat Deore en LX beter zijn voor dit soort fietsen, maar je kunt onmogelijk een fiets voor 2299 Euro verkopen als er niet overal XT op staat, bij andere onderdelen waar niets op staat gebruikt Koga geen XT, cassette is LX, Ketting is KMC en dat doen ze niet per ongeluk. Ik heb het nu over een Koga van 2299 Euro en daar gaat het dus al fout,het zelfde geld voor Santos of IdWorks enzo, er worden geen fietsen verkocht voor een geslaagde wereldreis er wordt een geloof verkocht.
Geloof is hardnekkig helaas