Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Schwalbe Energizer Plus Tour - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met Schwalbe Energizer Plus Tour

math schreef:Als je moeite genomen had om de resultaten van de rolweerstand-metingen bij Continental en Schwalbe te vergelijken, had je gezien dat de correlatie-coefficient 0.97 is. Het zijn professionele metingen met zeer goede apparatuur! Er is weinig reden om hier de verdenking van 'slager keurt eigen vlees' op te plakken. Lof voor de test van de Fietsersbond!
Oké, ze zijn niet alleen bij Schwalbe, maar op twee plaatsen gemeten. Maar als ze op beide adressen op eenzelfde rol zijn gemeten zijn beide metingen niet realistisch als het gaat om oneffen wegdek. Die correlatie zegt dan niet meer dan dat men hetzelfde heeft gemeten.

P.s. Dat je met zeer professionele apparatuur gedurende jaren onzin kunt meten is sinds Volkswagengate algemeen bekend geworden. :lol:
math schreef: Het zijn professionele metingen met zeer goede apparatuur!
Wat niet betekent dat de juist zaak gemeten wordt.
Maar als ze niet op een gladde stalen rol meten, geef dan gewoon eventjes een url welke dat aantoont en dan kan de discussie gesloten worden.

Misschien testen ze niet op een volledig gladde rol maar op zo iets: http://www.bicyclerollingresistance.com ... ugano-2015 . Dat lijkt me nog steeds ongeschikt als realistische test.

Renaat
Tussen alle gekrakeel over testmethodieken heeft nog nooit iemand beargumenteerd waaróm rolweerstand beter niet op deze manier getest kan worden.
Alien schreef:Tussen alle gekrakeel over testmethodieken heeft nog nooit iemand beargumenteerd waaróm rolweerstand beter niet op deze manier getest kan worden.
Tja, dat gekrakeel over testmethodieken is blijkbaar belangrijker dan antwoord geven op de vraag van de TS ("Heeft iemand dus ervaringen met deze band?"). In elk geval is de TS al lang en breed afgehaakt.

Is het niet beter om over testmethodieken een apart draadje te starten? Het lijkt me een generieke discussie die je dan eindeloos in dat draadje kunt voeren. Nu wordt er regelmatig een topic gekaapt.
Alien schreef:Tussen alle gekrakeel over testmethodieken heeft nog nooit iemand beargumenteerd waaróm rolweerstand beter niet op deze manier getest kan worden.
Leon schreef:Ik ben zelf nu de huidige standaard Marathons aan het testen op mijn stadsfiets. Voorlopig oordeel is dat hij veel last heeft van extra weerstand op kasseitjes e.d. ten opzichten van op glad asfalt.
Veel banden met een stug loopvlak - grosso modo de niet lek te krijgen banden - hebben de neiging om op een heel vlakke weg (en de testrol) best aardig te rollen, maar in de praktijk waar wel hobbels zijn valt dat dan tegen.
Banden met een soepel loopvlak rollen in het meetapparaat soms niet eens indrukwekkend soepel, maar over de kasseitjes wel beter dan de banden met een stug loopvlak.
Daarom geeft een meting op een apparaat met een gladde / vlakke rol geen erg representatieve resultaten maar bevoordeelt sommige typen banden. (Wat niet in het nadeel is van de al genoemde fabrikanten, maar dat is een vervelende suggestie natuurlijk)

Dat ik toch op de stugge banden fiets is omdat ik een flinke hekel heb aan lekke banden op mijn stadsfiets. Die antilekbanden doen hun werk prima en zijn goed voor mijn conditie.
Leon schreef:P.s. Dat je met zeer professionele apparatuur gedurende jaren onzin kunt meten is sinds Volkswagengate algemeen bekend geworden. :lol:
Volkswagengate: achterdochtig aangelegd? Het gaat hier om rolweerstandsmetingen waarin vooral de onderlinge verschillen iets betekenen.
Revanho schreef: Misschien testen ze niet op een volledig gladde rol maar op zo iets: http://www.bicyclerollingresistance.com ... ugano-2015 . Dat lijkt me nog steeds ongeschikt als realistische test.
Voor jou moeten ze waarschijnlijk op Vlaamse kasseien testen. Kun je specificeren wat een realistische test is?

Ik ken de meetopstellingen van Schwalbe en Continental niet. Ik weet dat sommige bandfabrikanten op apparatuur van Wheel Energy Oy testen, waarop je een loopvlak van aluminium traanplaat (toegepast op anti-slip traptreden) kunt bevestigen. Maar ook op een gladde rol moet de band aan de voorkant inveren en aan de achterkant uitveren. Visco-elastisch gedrag van de band, gekenmerkt door een hysterese-lus in het kracht-vervormingsdiagram, wordt ook op gladde-rol testopstellingen gemeten als rolweerstand. Stugge loopvlakken hebben hoge rolweerstand, ook op gladde rollen.
Alien schreef: Tussen alle gekrakeel over testmethodieken heeft nog nooit iemand beargumenteerd waaróm rolweerstand beter niet op deze manier getest kan worden.
Inderdaad, de meting op een gladde rol pakt m.i. de hoofdzaken. Er zal ongetwijfeld een andere band zijn die er op de kasseien beter uitkomt. Is dat dan representatief?

Degene die zoiets beargumenteerd heeft is Jan Heine. Hij is banden gaan testen op de 'rumble strips' van Amerikaanse wegen. Zijn meetresultaten worden hier als zoete koek geslikt.

Overigens komt de Grand Bois Cypres (uit de winkel van Jan Heine) zeer goed uit de rolweerstandsmetingen bij Schwalbe en Continental, die de Fietsersbond heeft laten doen. De veelgeroemde Panaracer Pasela is echter niet beter dan het gemiddelde.
Leon schreef: De Fietsersbond test de rolweerstand op een gladde stalen rol. Dat is heel iets anders dan de realiteit. Met name banden met een stug loopvlak komen op die manier gunstiger uit de test dan in werkelijkheid. Dat het niet weinig scheelt kan ik elke dag merken als ik van glad asfalt overga op kasseitjes en dan zomaar in snelheid terugga van 20 km/u naar 17. Dat verschil is zo groot dat het de meting van de fietsersbond wat mij betreft zinloos maakt omdat ze er een van de meest nadelinge effecten van moderne banden mee op de achtergrond verdrijven.
....
Ik ben zelf nu de huidige standaard Marathons aan het testen op mijn stadsfiets. Voorlopig oordeel is dat hij veel last heeft van extra weerstand op kasseitjes e.d. ten opzichten van op glad asfalt.
Heb je al een vermogensmeter besteld om relevante uitspraken te kunnen doen waar dat verschil tussen 20 km/h en 17 km/h aan ligt?
willem.m schreef: Tja, dat gekrakeel over testmethodieken is blijkbaar belangrijker dan antwoord geven op de vraag van de TS ("Heeft iemand dus ervaringen met deze band?"). In elk geval is de TS al lang en breed afgehaakt.
Op die vraag heeft nog niemand JA gezegd. Dan kun je moeilijk volhouden dat het onderwerp gekaapt is. Of de TS afgehaakt is weten jij en ik niet ; misschien leest hij wel geïnteresseerd mee. In ieder geval is het topic al minstens 1000 keer bekeken door andere geïnteresseerden. Het staat iedereen vrij om het over te slaan.
Visco-elastisch gedrag van de band, gekenmerkt door een hysterese-lus in het kracht-vervormingsdiagram...
Yeah baby! :lol:
Travelmaster schreef:
...
Yeah baby! lol:
Als fan van professoren die het ontstaan van het heelal in populaire tv-programma's uitleggen probeer ik vaktermen als deze in een forum waar deze vaktermen niet gebruikelijk zijn meestal te vermijden, maar toevallig weet ik wel wat dit betekent.: denk aan elastieken die minder energie teruggeven bij het terugspringen dan dat er aan energie nodig was bij het uitrekken.
Voor math: dit is precies de basis van het verschil tussen de 17 en 20 km/u. Bij elke straatsteen/hobbel/kassei wordt de band bovengemiddeld* ver ingedrukt en je krijg de energie niet terug als je de kassei weer verlaat.

*: en dit is weer wat op de gladde of vlakke rollen van de meetmachines niet gebeurt.
Zo ver kwam ik gelukkig ook nog wel :lol: . Ik vermaak me kostelijk en leer wellicht ook nog wat bij hier.