door
stef.l » di 17 nov, 2015 21:56
PietV schreef:Het voordeel op een minder stijl frame is, dat met meer souplesse kan worden gefietst. Een sportief frame kun je vertalen in een sportieve houding. Goed voor je imago en beperking van de luchtweerstand, door verkleining van je frontale oppervlak.
Mensen met een diepe zit, kun ook vertalen naar angst voor tegenwind, gehaast of op snelheid gericht. Zij gaan vaak gebukt onder prestatiedwang. Ik vind ligfietsers daarom ook slimmer. Het merk M5 staat niet voor niets voor Meer Meters Met Minder Moeite.
Dat eerste herken ik mijzelf totaal niet in terug. Een meer recht op zit brengt voor mij geen souplesse tijdens het fietsen, maar brengt voor mij veel lage rugklachten bij grotere afstand.
Veel prettiger fiets ik met een vlakke rug, geen neerwaartse druk op de wervels. En daarbij op de fiets dan of een diepe zit, of eventueel een ligfiets. Netto effect bij beide daarin ongeveer gelijk. Op de trekking fiets heeft dat weinig met snelheid te maken. Fiets vaak in een slakkengangetje, stop zo'n beetje iedere 100m omdat ik weer eens afgeleid ben om het volgende op de foto te willen zetten.
De prestratiedrang en snelheid laat ik liggen voor de momenten dat ik op de racefiets zit

.
Moos_1980 schreef:Op een echte oma fiets heeft ze geen problemen. Dus met rechte zit bedoel ik dus ook (bijna) kaarsrecht. Ook bij schokken (kasseien) heeft ze last. Dus een vering in zadelpen kan misschien ook helpen.
Indien een lange rit op een omafiets goed gaat, zonder klachten elders in de rug, zou ik zoals al gesuggereerd in dit topic contact opnemen met een frame bouwer, en er voor kiezen om een frame naar wens te laten maken.