Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met een op maat gemaakte fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met een op maat gemaakte fiets

Er zijn heel goede kant en klaar fietsen, maar een maatfiets is meer dan de juiste lengte van de buizen. Het gaat dan ook over allerlei details, over de voor jou met jouw (bagage) gewicht en kracht ideale balans tussen souplesse en stijfheid (en dus de keuze voor specifieke buizen en buisdiktes), en over de stuurgeometrie die jou aanstaat. En als je een eigenwijze smaak hebt is het de enige optie: een fiets als die van mij wordt door geen enkele fabrikant geleverd. Fietsen als van Marten zijn bovendien ruwweg even duur als het vergelijkbare aanbod van dure confectie merken als Santos, Koga, Idworx etc. Het grootste nadeel is de lange levertijd. Maar zelf vind ik dat een nieuwe superfiets iets is waar je lang naar toe moet leven, veel over na moet denken (wat voor fietser ben ik?), totdat je precies weet wat bij jou past. Het is niet zoiets als even snel een nieuwe wasdroger uitzoeken. Voor wat oudere fietsers als Kees en ik is het veelal ook een keus voor het leven.
Leon schreef:Dat er hier en daar nog prachtige vakmensen rondlopen is mooi, maar ze hebben geen van alleen leerlingen in hun werkplaats rondlopen, dus uiteindelijk heeft onze natie er niet zoveel aan.
Iets zegt me dat die prachtige vakmensen het zelf ook nooit lang als leerling in een werkplaats zouden hebben uitgehouden :wink:
Sirocco racefiets, 1982, met silver gesoldeerde stalen Columbus buizen.
  • hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
    Frame kostte 450 gulden, totale fiets 1200 gulden
  • is het budget tussentijds verhoogd?
    Nee
  • is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
    Ja
  • is het voor herhaling vatbaar?
    Ja, al maakt de bouwer geen frames meer.
Hang Lun racefiets, 2000, gelaste titanium buizen.
  • hoeveel tijd heeft alles gekost van eerste afspraak tot eindproduct?
    Frame kostte 1270 euro, totale fiets 2000 euro
  • is het budget tussentijds verhoogd?
    Nee
  • is het frame of de fiets binnen de afgesproken tijd geleverd?
    Ja
  • is het voor herhaling vatbaar?
    Ja
Mijn eerste fietsreizen met bagage maakte ik met opgetuigde convectie racefietsen (Union en Jan Janssen).
Tegenwoordig gebruik ik convectie MTB's (Rose en KTM).

Wellicht dat ik in de toekomst nog eens een maatframe voor fietsreizen neem, maar dat lijkt mij eerder een luxe dan noodzakelijk.
Ik heb geen vreemde lichaamsmaten, dus er is ook geen noodzaak toe.
Leon schreef:Taiwan is daarbij al vele jaren een toplocatie voor het maken van fietsframes.
Taiwan is of was ook een toplocatie voor de productie van geheugenchips. Na een zware aardbeving in 1999 was de schade aan Taiwanese fabrieken dermate groot, dat de prijs van RAM-geheugen verdrievoudigde. Ik herinner me nog dat ik toen net op tijd mijn eerste pc met internetaansluiting had gekocht. Stel dat bij een soortgelijke beving enkele grote Taiwanese framebouwers worden getroffen, dan kan dat gevolgen hebben voor de prijs van fietsen in Nederland; een aardbeving in Groningen zal daarentegen - ook als die flinke schade zou veroorzaken bij een daar gevestigde framebouwer - geen effect hebben op de prijs van vakantiefietsen in bijvoorbeeld Amsterdam :wink:
De meeste frames komen tegenwoordig van het vasteland van China. Taiwan is hoge kwaliteit en duurder.
keesswart schreef:Afbeelding
UPDATE: hij is nu bijna klaar. Is het geen beauty?

Afbeelding
Looking good!!! Me, likesa!! En een heel bekend kleurtje :D :D :D :D

Kees waarom geen disc brakes?
Inge1 schreef:Kees waarom geen disc brakes?
Ik hou het graag simpel. Op mijn ligfiets deden V-brakes het ook prima. De velgremmen van Magura, die ik op mijn huidige fiets heb, werken ook heel goed, maar daarvan vind ik wel de hendels nogal breekbaar. Tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar mocht zo'n hendel kapot gaan, dan is de dichtstbijzijnde Magura-dealer zelden om de hoek...
keesswart schreef: UPDATE: hij is nu bijna klaar. Is het geen beauty?
Zit al bijna alles op en aan, deze fiets zal weinig onderhoud vergen. Mooi fris kleurtje!
Zou haast jaloers worden Kees, ware het niet dat het net mijn fiets is. Alleen heeft die van jou een frisser kleurtje.
keesswart schreef:
Inge1 schreef:Kees waarom geen disc brakes?
Ik hou het graag simpel. Op mijn ligfiets deden V-brakes het ook prima. De velgremmen van Magura, die ik op mijn huidige fiets heb, werken ook heel goed, maar daarvan vind ik wel de hendels nogal breekbaar. Tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar mocht zo'n hendel kapot gaan, dan is de dichtstbijzijnde Magura-dealer zelden om de hoek...
De hendel zelf valt nog wel mee, het deel wat je op het stuur schuift en vervolgens vastdraait is van dermate bros aluminium gemaakt dat dat te makkelijk breekt. Je moet dan een complete remgreep kopen. Al zou je dat tijdelijk met een paar tie-wraps nog provisorisch kunnen vastmaken zodat je nog wel kan remmen.
Als je gewone Magura velgremmen hebt (en niet de firmtech) dan kun je die natuurlijk in geval van nood altijd vervangen door een stel v brakes plus grepen. Het helpt als er bruikbare kabelgeleiding is.
Bij een fiets met s&s koppelingen zijn hydraulische remmen wel een probleem. Gezien heb ik ze nooit, en of ze een beetje werken weet ik evenmin. Maar v brakes zijn prima.
Ah dat verklaart het Kees.

Enne, misschien dat we maar eens een (hemelsblauwe) blauwe M-Gineering moeten organiseren :D - zijn er inmiddels aardig wat als ik dat zo lees.

Wim, wat is het verschil in beidde Magura remmen? Gewoon uit leergierigheid.
_Peter_ schreef:De hendel zelf valt nog wel mee, het deel wat je op het stuur schuift en vervolgens vastdraait is van dermate bros aluminium gemaakt dat dat te makkelijk breekt. Je moet dan een complete remgreep kopen. Al zou je dat tijdelijk met een paar tie-wraps nog provisorisch kunnen vastmaken zodat je nog wel kan remmen.
Toen mijn fiets net nieuw was, wilde ik de remhendels in een andere hoek op het stuur zetten. Ik heb een van de hendels toen iets te goed aangedraaid, waardoor de bevestiging brak. Toen kon ik inderdaad een nieuwe remgreep kopen.
Een half jaar terug zat in een van de grepen het instelwieltje muurvast. De remgreep heb ik toen gedemonteerd, het instelwieltje eruit gehaald en vervolgens alles weer in elkaar gezet. Het wieltje werkt niet meer zo goed als dat op de andere remgreep, maar ik kan er mee leven. Wel vond ik ook het binnenwerk er nogal fragiel uitzien. Aan de andere kant: ik heb er inmiddels 37 000 km mee gefietst, dus voor normaal gebruik is het sterk genoeg.
Wim schreef:Als je gewone Magura velgremmen hebt (en niet de firmtech) dan kun je die natuurlijk in geval van nood altijd vervangen door een stel v brakes plus grepen.
Het is een oplossing, maar wel een hoop gedoe als er alleen maar een remgreep kapot is. Jaren geleden kwam Corries fiets flink beschadigd uit een vliegtuig (vermoedelijk was er mee gesmeten bij een tussenlanding in Frankfurt; de fiets had niet in een doos gezeten. Op de terugweg gebeurde het nog een keer!). Het stuur was krom, gripshift kapot en de remgrepen waren gebroken. Bij een lokale fietsenzaak kon alles vervangen worden. De beschadigde onderdelen lieten we achter. Binnen een uur konden we verder fietsen. Als we toen al magura's hadden gehad en het complete remsysteem vervangen had moeten worden, waren we veel langer bezig geweest.
Wim schreef:Bij een fiets met s&s koppelingen zijn hydraulische remmen wel een probleem. Gezien heb ik ze nooit, en of ze een beetje werken weet ik evenmin. Maar v brakes zijn prima.
Omdat ik al had besloten om v-brakes te nemen, heb ik Marten niet gevraagd of magura's überhaupt mogelijk zijn op een deelbaar frame.
Een bijkomend voordeel van V-brakes is een beetje gewichtsbesparing. Bovendien hoeft de magura reparatieset nu niet meer mee: die neemt veel meer ruimte in dan een reserve remkabel.
Inge1 schreef:Enne, misschien dat we maar eens een (hemelsblauwe) blauwe M-Gineering moeten organiseren :D - zijn er inmiddels aardig wat als ik dat zo lees.
Geweldig idee: een dag op pad met alle Groningse smurffietsen! :wink:
keesswart schreef: Omdat ik al had besloten om v-brakes te nemen, heb ik Marten niet gevraagd of magura's überhaupt mogelijk zijn op een deelbaar frame.
Hier een nieuwe foto van jouw fiets (neem ik gemakshalve aan..)

Afbeelding
Nieuwe M-gineering splitter voor de Rohloff kabels, ontwikkeld om een frame met S&S koppelingen en interne schakelsturing te kunnen delen. De kabels worden zonder verder gereedschap of schroeven uit de houder geschoven en blijven bij het voorframe.
Bron: http://www.m-gineering.nl/m-ginpic.htm
Wie kan mij uitleggen hoe dat dan werkt met die splitters? Snap niet zo goed hoe die dan met de Rohlof in verbinding staan.

Kees - je bracket wordt een exentrisch? - foto's voor mij te onduidelijk om dat te zien?
Ja Inge, als het goed is, zit er een excentrische trapas op. Komende week ga ik de fiets ophalen en zal ik de details laten zien.
Die kabelsplitter ziet er inderdaad slim en netjes uit.
Inge1 schreef:Wie kan mij uitleggen hoe dat dan werkt met die splitters? Snap niet zo goed hoe die dan met de Rohlof in verbinding staan.
Eén van de splitters zie je onderaan (naast de zwarte bagagedragerbuis). Dat is een standaard Rohloff dingetje, ook wel bekend als bajonet sluiting, om de "dikke" schakelkabel aan het dunne kabeltje dat de naaf in gaat te koppelen. Zie hier hoe het er "gesplitst" uitziet. Dat splitsen kun je zonder gereedschap doen.

Standaard Rohloff is ook de lengteverstelling met schroef (dat zijn die verticale schroefdraad dingen waar je onder de staalkabel uit ziet gaan en boven de zwarte buitenkabel naar binnen).

Het gedeelte waar je die lengteverstelling inschroeft zit normaalgesproken vast aan je frame (meestal onder aan je chain stays). En als je dus je versnellingskabel wilt loshalen van je frame omdat je je frame splitst dan moet je normaalgesproken de bajonetsluiting helemaal van de kabel halen (met een hele kleine inbussleutel) en vervolgens de lengteverstelling helemaal los schroeven.

Met wat Marten nu heeft gemaakt wip je simpelweg het hele verstelmechaniek en daarmee de kabels los van het frame, 2 seconden werk :-)

Ik heb deze fiets vanochtend in het echt gezien, erg mooi. Stond ook een mooie kameleon-grijze randonneur (bijna?) klaar. Mijn fiets staat voor de volgende batch op de rol. Ook blauw, maar dan RAL 5019
Duidelijke post Peter. Is er al een (post je) M-gineering topic? Lijkt me leuk om ze bij elkaar te kunnen zien.