Er zijn heel goede kant en klaar fietsen, maar een maatfiets is meer dan de juiste lengte van de buizen. Het gaat dan ook over allerlei details, over de voor jou met jouw (bagage) gewicht en kracht ideale balans tussen souplesse en stijfheid (en dus de keuze voor specifieke buizen en buisdiktes), en over de stuurgeometrie die jou aanstaat. En als je een eigenwijze smaak hebt is het de enige optie: een fiets als die van mij wordt door geen enkele fabrikant geleverd. Fietsen als van Marten zijn bovendien ruwweg even duur als het vergelijkbare aanbod van dure confectie merken als Santos, Koga, Idworx etc. Het grootste nadeel is de lange levertijd. Maar zelf vind ik dat een nieuwe superfiets iets is waar je lang naar toe moet leven, veel over na moet denken (wat voor fietser ben ik?), totdat je precies weet wat bij jou past. Het is niet zoiets als even snel een nieuwe wasdroger uitzoeken. Voor wat oudere fietsers als Kees en ik is het veelal ook een keus voor het leven.
Iets zegt me dat die prachtige vakmensen het zelf ook nooit lang als leerling in een werkplaats zouden hebben uitgehoudenLeon schreef:Dat er hier en daar nog prachtige vakmensen rondlopen is mooi, maar ze hebben geen van alleen leerlingen in hun werkplaats rondlopen, dus uiteindelijk heeft onze natie er niet zoveel aan.