Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Christophorus schreef:Versnellingsnaven zijn niet mogelijk, want de motor zit in het achterwiel.
Dat had ik me even niet gerealiseerd.

Misschien dat er nog eens een gecombineerde motor-versnellingsnaaf komt. (Bij dezen heb ik dit uitgevonden, gelieve dit bericht niet te wissen... :D )

Maar wat weegt de fiets?
Ave Gone schreef:
Christophorus schreef:Versnellingsnaven zijn niet mogelijk, want de motor zit in het achterwiel.
Dat had ik me even niet gerealiseerd.

Misschien dat er nog eens een gecombineerde motor-versnellingsnaaf komt.
Daar heb ik ook regelmatig over nagedacht, maar ik ben bang dat dat een hele zware naaf wordt. En mogelijk technisch te complex en/of kwetsbaar. En dan kan je het qua aantal versnellingen ook nooit goed doen, want iedereen wil iets anders.

Er is in principe niets mis met een derailleur met achterwielmotor, maar als je een bijna onderhoudsvrij systeem wilt, dan kom je voorlopig dus op dergelijke ingewikkelde en prijzige systemen als Pinion uit. Ik zie wel iets in goedkopere varianten van de bracket-transmissie. Die zijn er in een grijs verleden al wel geweest.

Zie: http://www.rijwiel.net/phoenixn.htm

Afbeelding
Georg schreef:8 mille...

Dat is wel erg veel geld voor een fiets zo langzamerhand, maar je kunt als fabrikant natuurlijk niet 'achterblijven' in dit segment.
Sja, kennelijk loont het om zulke fietsen te maken, anders zouden de fabrikanten het niet doen.

Toen ik laatst een Power Rohler in het fietsenrek van een niet nader te noemen onderwijsinstelling in het midden van het land zag staan vroeg ik me ook af of Hope V2's met 203mm schijven niet een beetje overkill zijn voor een forensenfiets :lol:
Maar ieder z'n ding. Natuurlijk is zo'n fiets een prachtig stuk techniek en ik heb 10x liever dat mensen op een Power Rohler naar hun werk komen dan met de auto. En als jet het kunt en wilt betalen, waarom niet?

Als ik zelf een commute van bv 15 km zou hebben zou ik eerder zoiets bouwen trouwens 8)
Ik heb een enkele reis van net geen 18 km. Soms, en vanochtend was zo'n ochtend, ben ik wel jaloers op de speed-pedeleccers. Tegenwind, donker, regen... ik moet weer even aan het seizoen wennen denk ik, en de racer omruilen voor mijn 20 jaar oude MTB met Big Apples.

Dan komt alles vast wel goed.
Van zo'n (40 km/u) speed pedelec zie ik het nut nog wel, dat is in mijn ogen een serieuze concurrent voor auto en OV op afstanden tussen pakweg 15 en 40 km.

Maar 25 km/u ebikes zijn zo bulky en zwaar... als je dan zo graag licht wilt trappen, maak dat een lichte singlespeed, zoals in het verhaaltje van TestKees.
Ave Gone schreef:
Christophorus schreef:Versnellingsnaven zijn niet mogelijk, want de motor zit in het achterwiel.
Dat had ik me even niet gerealiseerd.

Misschien dat er nog eens een gecombineerde motor-versnellingsnaaf komt. (Bij dezen heb ik dit uitgevonden, gelieve dit bericht niet te wissen... :D )
Waarom zo moeilijk doen? Neem een midden motor (Bosch of Yamaha) met Rohloff of Alfine! Of met een derailleur als je dat fijner vindt.

Sowieso heb je dan standaard achterwiel, veel handiger.
Shrek schreef:Toen ik laatst een Power Rohler in het fietsenrek van een niet nader te noemen onderwijsinstelling in het midden van het land zag staan vroeg ik me ook af of Hope V2's met 203mm schijven niet een beetje overkill zijn voor een forensenfiets :lol:
Ik zou nou niet zo snel met een Idworkx rond gaan crossen als Forens, maar ikzelf gebruik een Batavus Razer als forensfiets, sterker nog de Razers hebben dit jaar onze Santossen vervangen atoen we volbeladen op pad gingen(we hadden aanhangkarren met kinderen en bagage erachter, dus dat was wel welkom)

Afbeelding

ik kan je zeggen dat GROTE schijfremmen me heel, heel erg zouden bekoren. 27kmpu is heel snel en je wil met name als het regent snel stil staan. Zeker in de stad waar soms toch dingen plotseling gebeuren zijn goede remmen best fijn.

Geen must, maar zeker een nice to have. Maar niet voor dat geld, dat is wel erg gortig als forens (al gun ik iedereen met een diepere beurs het van harte!) :wink:

@shrek: Er zijn zat mooie 25kmpu ebikes die hardstikke sportief rijden. Ik wil echt niet meer zonder, ondanks dat ik een meer dan goede conditie heb. Als ik echt grote vracht mee moet nemen of onbezweet aan moet komen op mijn werk ben ik maar wat blij met mijn Razer. En met mijn Roland Carrie M en de Chariot kinderdrager zijn we eigenlijk grotendeels auto-vrij (eens in de zoveel jaar zal ik een vriend moeten vragen iets voor me te vervoeren).
Gelukkig staat dit onderwerp in "commercieel nieuws", want ik krijg niet de indruk dat dit een serieuze test is. Het lijkt meer op kritiekloze Santos-propaganda.

Een voorbeeldje: "Het gehele elektrische systeem is zeer degelijk uitgevoerd. De kabelboom heeft een stevig omhulsel en de stekker in de accu is de mooiste die ik ooit gezien heb. "

De stekker is dus de mooiste die de auteur ooit gezien heeft. Nou, nou, dat zegt natuurlijk helemaal niets over de degelijkheid van het electrische systeem, maar het is wel lekker positief.

Je zou bij een "Test" een kritische houding kunnen verwachten, maar het lijkt er hier op dat de tester verliefd is op het merk. Niet vreemd gezien de gratis producten die de auteur heeft mogen ontvangen van "het merk". Dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen en het schijnt dat de auteur naar eigen zeggen toch geheel "onafhankelijk" kan oordelen.

Nog een voorbeeldje van de tenenkrommende reclametaal: "Mocht er onverhoopt iets achter de stekker blijven haken, dan schiet hij zonder de contactpunten te beschadigen los. Grappig, hoe je van zoiets kleins zo blij kan worden! Hier kan de hele E-bike-industrie een voorbeeld aan nemen!"
of:
"Zo’n degelijke, goed uitgebalanceerde en spectaculair rijdende Santos"

Gelukkig zijn de waardeoordelen bij deze "test" allemaal zo overdreven dat de meeste mensen met een beetje gezond verstand wel zien wat er aan de hand is (hoop ik).
Even de foto's doorgenomen.
€ 8000 voor een gebruiksfiets voor de openbare weg, en dan moeten vaststellen dat er niet eens verlichting op zit...
den boete schreef:Even de foto's doorgenomen.
€ 8000 voor een gebruiksfiets voor de openbare weg, en dan moeten vaststellen dat er niet eens verlichting op zit...
Dat betreft alleen het testmodel. De consument kan zijn/haar eigen fiets samenstellen. Inclusief verlichting. En dan kom je dus rond de €8000,- uit.
guusnatuur schreef:Een voorbeeldje: "Het gehele elektrische systeem is zeer degelijk uitgevoerd. De kabelboom heeft een stevig omhulsel en de stekker in de accu is de mooiste die ik ooit gezien heb. "

De stekker is dus de mooiste die de auteur ooit gezien heeft. Nou, nou, dat zegt natuurlijk helemaal niets over de degelijkheid van het electrische systeem, maar het is wel lekker positief.
...
Nog een voorbeeldje van de tenenkrommende reclametaal: "Mocht er onverhoopt iets achter de stekker blijven haken, dan schiet hij zonder de contactpunten te beschadigen los. Grappig, hoe je van zoiets kleins zo blij kan worden! Hier kan de hele E-bike-industrie een voorbeeld aan nemen!"
Als je bijna dagelijks in de winkel en werkplaats veel geklooi hebt gezien en vloeken hebt geuit en gehoord om zoiets simpels en vanzelfsprekends als een stekker, dan word je vanzelf wel een keer moedeloos van de ondoordachte uitvoering en de erbarmelijke kwaliteit van veel elektrische systemen. En ja, dan word ik weer blij van een fabrikant die het eindelijk wél goed doet. Dat is niet bedoeld om Santos in het bijzonder op te hemelen, maar wel als uiting van opluchting dat een merk als GO Swiss het blijkbaar wel goed kan en wil construeren.
guusnatuur schreef:Je zou bij een "Test" een kritische houding kunnen verwachten, maar het lijkt er hier op dat de tester verliefd is op het merk. Niet vreemd gezien de gratis producten die de auteur heeft mogen ontvangen van "het merk".
Niks gratis.
guusnatuur schreef:Gelukkig zijn de waardeoordelen bij deze "test" allemaal zo overdreven dat de meeste mensen met een beetje gezond verstand wel zien wat er aan de hand is (hoop ik).
Het zou je sieren om eerst eens zelf op die Santos te gaan rijden voordat je gaat mopperen en mijn geloofwaardigheid in twijfel trekt. Geloof me, dat ding reed in vergelijking tot talloze andere E-bikes die ik gereden heb, gewoon erg goed. Probeer het zelf maar eens, dan hoor ik je daarna graag weer.
Christophorus schreef: Niks gratis.
Op je website reageer jij op:
"ik heb wel een gezond wantrouwen jegens mensen die op (test) fietsen rijden met eigen graphics e.d welke door de ‘sponsor’ zijn gezet. "

met:

"Tsja, als Santos aanbiedt om de fiets naar mijn wens te stylen, dan zeg ik natuurlijk geen nee. Wel slim dat ze het aanbieden, want hiermee willen ze gewoon laten zien wat er bij hen allemaal mogelijk is. "

Dan gaat de discussie over partijdigheid nog even door en geef jij toe dat je die fiets met korting hebt kunnen kopen etc etc.

Dit bij de test van de VSF TX-400 die jij overigens op een vreselijke manier subjectief de grond in boort (het is natuurlijk ook geen Santos).

Iedereen die een beetje gevoel voor taal heeft kan zien wat jij doet in je testverslagen. Hierboven heb ik al wat voorbeelden gegeven hoe jij Santos met taal benaderd. Over VSF schrijf je:

"Algoed, na alle boutjes en moertjes voor de zekerheid nagedraaid te hebben, ging ik op pad. "

Dit getuigt op z'n minst van vooringenomenheid, maar ik vermoed eerlijk gezegd dat het gewoon vooropgezette marketing is. Als het ruikt naar... is het meestal...
gxxs schreef:Als het ruikt naar... is het meestal...
Je bovenlip. :evil:


Iedereen mag geloven wat men wil, maar ik zie liever dat men iets zelf uit gaat proberen en zijn/haar eigen oordeel velt. Ik kan het me niet veroorloven onzin te verkopen, want ik deel mijn ervaringen met naam en toenaam. En wie is guus die het nodig vindt om anoniem het één en ander aan de kaak te stellen?

Dit is het laatste wat ik hierover wil zeggen. Nu weer terug naar de Santos Travel E-lite graag.
Ik ga geen commentaar geven op de review want ik heb de fiets niet getest. Maar die connector is een RoPD connector die bij meerdere fabrikanten is terug te vinden.

En de geschiedenis:
How did it start?

In 2002, the German postal service began experimenting with E-bikes to deliver mail on certain routes where E-bikes would be appropriate. They soon had over 6,000 pedelecs delivering mail, but when competing companies wanted to bid on future E-bike component supplies, Deutche Post realized that the different companies all used unique connectors and different charging protocols.

The driving vision for the new interface was based on the success of the automobile industry using the 1983 CAN system from Bosch (Controller Area Network), and also the success of the USB interface for the computer industry (Universal Serial Bus). Something was needed that would be backwards adaptable to existing systems, and also future expandable to allow likely developments for Light-Electric-Vehicles (LEV’s) .

These concerns were first presented at the 2004 LEV conference (in Taipei, Taiwan), and soon an international team of seven industry leaders began studying and discussing the potential issues to ensure a good first effort. In 2007 a protocol similar to CAN was adopted and soon after five more companies joined the association.

In 2011, the finished V1.0 standard was released, using the connector and communication protocol developed by Rosenberger. There are currently 58 members who have agreed to use the RoPD connectors and charger communication interface…including BMW, Bafang, Panasonic, and many other industry leaders. All new electric wheelchairs and mobility scooters in Europe have switched over to the RoPD connector, along with battery-operated mobile medical equipment.
Christophorus schreef:
gxxs schreef:Als het ruikt naar... is het meestal...
Je bovenlip. :evil:


Ik kan het me niet veroorloven onzin te verkopen, want ik deel mijn ervaringen met naam en toenaam. En wie is guus die het nodig vindt om anoniem het één en ander aan de kaak te stellen?
Ik ben gewoon een kritische amateur-fietser die het opviel dat jij altijd overdreven lyrisch bent over santos en geen mogelijkheid onbenut laat dit merk te promoten.

Dat je zegt dat je het niet kan veroorloven onzin te verkopen omdat je niet anoniem bent, is een nogal vreemde redenering. Waarom niet? Ik begrijp niet wat dat ermee te maken heeft. Ik ken heel veel verkopers met naam en toenaam, maar dat is volgens mij geen enkele garantie voor objectiviteit cq onafhankelijkheid.

Grappig overigens dat je deze test geplaatst hebt in "commercieel nieuws".

Ik ben overigens niet de eerste die dit soort dingen opvalt en er zijn eerder uitlatingen jou richting opgegaan dat je op z'n minst de schijn van partijdigheid zou moeten proberen te vermijden.
guusnatuur schreef:Grappig overigens dat je deze test geplaatst hebt in "commercieel nieuws".
Niks grappigs aan. Dat is gewoon de door de moderatoren toegewezen plek voor dergelijke onderwerpen.
Christophorus schreef:Nu weer terug naar de Santos Travel E-lite graag.
Ja, er stond nog een vraag open.
Hoeveel weegt het ding?
Nu weer terug naar de Santos Travel E-lite graag.
Ik gaf ook reeds aan dat ik deze test geschreven vond naar de voordelen die vooral voor Santos zelf belangrijk zijn. Maar gelukkig neemt Michiel de moeite om in te gaan op mijn punten en voor mij zijn ze daarmee goed afgehandeld.

De vraag is nu natuurlijk ook of guus de door hem vastgestelde vooringenomenheid niet zelf op tegenovergestelde wijze hanteert. "Deze test resulteert in een pluim voor Santos want werd geschreven door SintChristophorus." Zoiets?

Lees de test. Schat 'm op zijn waarde. Stel de vragen die je hebt. En stel je mening bij, of niet. Maar om er nu weer vanuit te gaan dat de test wel gekleurd zal zijn omdat het een Santos betreft, is wel erg, nou ja, gekleurd.
Travelmaster schreef:Ik gaf ook reeds aan dat ik deze test geschreven vond naar de voordelen die vooral voor Santos zelf belangrijk zijn. Maar gelukkig neemt Michiel de moeite om in te gaan op mijn punten en voor mij zijn ze daarmee goed afgehandeld.

De vraag is nu natuurlijk ook of guus de door hem vastgestelde vooringenomenheid niet zelf op tegenovergestelde wijze hanteert. "Deze test resulteert in een pluim voor Santos want werd geschreven door SintChristophorus." Zoiets?

Lees de test. Schat 'm op zijn waarde. Stel de vragen die je hebt. En stel je mening bij, of niet. Maar om er nu weer vanuit te gaan dat de test wel gekleurd zal zijn omdat het een Santos betreft, is wel erg, nou ja, gekleurd.
Ik heb de test gelezen en hem op zijn "waarde" geschat. Ik richtte me met name op het taalgebruik wat meer lijkt op reclamemateriaal dan op testmateriaal. Bovendien staat er gewoon helemaal niets kritisch in.

En jij heet "Travelmaster"? Dan heb je zeker een fiets van het merk....