Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bergverzet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bergverzet

Daar zeg jij trouwens iets belangrijks Travelmaster, een bergverzet hangt natuurlijk voor een groot gedeelte af van de kilo's, bagage die iemand mee neemt.
Travelmaster schreef:Vervolgens kun je je gaan afvragen of het voor jou voldoende is, als je veel zware bepakking meeneemt, een kar trekt, offroad gaat, etc. In die gevallen kan een kleinste verzet van 24-32 érg prettig zijn, ben ik achter gekomen, in Frankrijk deze zomer.
+1
En in grote lijnen is Frankrijk nog heel gemakkelijk in vergelijking met veel heuveltjes in Toscane :shock:
Voor 99% van het jaar gebruik ik die 24-36 combi niet. Maar ik moest toch stevig aan de bak toen ik langs Tarn en Lot fietste, en de Gorges du Tarn uit moest. 9 km met een gemiddeld percentage van 8% als ik me niet vergis, met een kinderkar en 4 volle tassen plus heel veel water, bij 35 graden Celsius.

Whoeha, ik had lol!!
Bennie schreef:Dank voor al jullie antwoorden en suggesties.

Ook wordt door enkelen extra info gevraagd, ik ben even wezen tellen. Op mijn fiets zitten voor 3 tandwielen en achter 9.

voor is het kleinste tandwiel 26 tandjes. achter de grootste 25 en de kleinste 12.

misschien dat deze info meer duidelijkheid schept.

Groeten Bennie
Op basis van die info kun je hier hier een vergelijk zien als je in plaats van 12-25 achter een 12-36 monteert. Je kunt dan in bijna wandeltempo omhoog fietsen. De stappen tussen de versnellingen zijn dan wel groter, maar met bagage heb ik liever een zo klein mogelijk verzet. Beter voor moraal en knieen.

De kosten zijn dan een nieuwe cassette (tandwielset achter), ketting en waarschijnlijk een langere derailleur. Materiaal waarschijnlijk minder dan € 100..

De vraag blijft wel staan hoe je op vakantie gaat. Ga je met een volledige kampeeruitrusting dan zou ik sowieso een 36 achter willen, ga je op de racefiets, goed afgetraind, met alleen een setje schone kleren en een pinpas van hotel naar hotel dan is de huidige cassette misschien ook goed...

Mvg
Eric