Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquete: Handvatten en bijbehorende handklachten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Enquete: Handvatten en bijbehorende handklachten

Rongyos schreef:Ik kan je niet helemaal volgen,
Houd je arm eens voor je uitgestrekt alsof je op de fiets zit. Draai nu je denkbeeldige Ergon-handvat te ver omhoog. Je pols komt omhoog. Draai je handvat naar de andere kant, en je pols gaat omlaag, onder de rechtuitstand. Dat is de formulering de Fullyfietsert gebruikt.

Helpt dat?

Carl
Beste Fullyfietsert,

ondanks dat ik alles nu pas zie, en dus niet de enquete heb ingevuld, toch een reactie / vraag.

Zelf heb ik in het verleden wat problemen met de fietshouding gehad. Ik had toen dunne handvaten en vrij grote handen. Mijn polsen stonden daardoor in een knik naar beneden (lager dan de hand). Dit had nadelig effect op de toestand van het gehele zenuwstelsel, aangezien de ruggengraat (vooral bij de nek) ook meeknikte (als compensatie binnen het lichaam). Gevolg was vaak een stijve nek en dood gevoel in de ringvinger en pink, na het fietsen van grote afstanden.

Bij aankoop van een nieuwe fiets verbeterde dat al wel, mede door dit stuur:
http://www.sjscycles.co.uk/thorn-mk2-co ... tomsection
maar de klachten zijn pas echt vrijwel verdwenen na aanschaf van Ergon handvaten overigens zonder barends.
Met name het grote contactoppervlak met de handpalm is een grote verbetering.
Van elleboog tot knokkels loopt dankzij Ergon bij mij nu vrijwel in een rechte lijn, omdat met name de binnenkant (duimkant) van de handpalm zo goed ondersteund wordt. Rug, nek en hoofd blijven daarbij vrijer en ontspannener.

Je zegt dat er, vanuit het onderzoek, geen bewijs is voor de invloed van Ergon op klachten. Maar is er wellicht wel een vermoeden uit de resultaten te destilleren? Zelf heb ik als nog relatief jongere veel baat bij Ergon, maar welke groep mensen gebruikt over het algemeen dit type handvat?

Het lijkt me inderdaad wat lastig om echte conclusies te trekken. Immers, sportief fietsen is per definitie minder comfortabel dan in de luie stoel zitten, en dat op zichzelf is voor sommigen de directe aanleiding om aan te geven dat de houding klachten oplevert.

Goed bezig. Mij lijkt het belang van goede handvaten nogal onderschat door velen, ik had er zelf ook eerst ten onrechte op bezuinigd. Dus ik juich je onderzoek toe. Je hebt volgens mij al goed in de gaten dat je je niet door een paar negatieve reacties moet laten afschrikken. Deze reacties zijn in zoverre begrijpelijk, omdat er in het verleden heel vaak flut - enquetetjes op het forum zijn verschenen.

Hans
Houd je arm eens voor je uitgestrekt alsof je op de fiets zit. Draai nu je denkbeeldige Ergon-handvat te ver omhoog. Je pols komt omhoog. Draai je handvat naar de andere kant, en je pols gaat omlaag, onder de rechtuitstand. Dat is de formulering de Fullyfietsert
Ah, ok, zo snap ik m inderdaad.
De uitleg van Carl klopt inderdaad.
Het blijft een beetje lastig om dit met woorden uit te leggen, ik heb genoeg foto's en schema's die meteen duidelijk maken waar het om gaat maar ik krijg het niet ze snel voor elkaar om een foto te uploaden hier, is die optie uitgeschakeld?

Het gaat er bij dit specifieke geval om dat de "vleugel" van het handvat dusdanig omhooggericht staat dat de pols niet in zijn neutrale positie kan komen, vanaf opzij gezien. De pols buigt dus omhoog oftewel de pezen op de bovenkant van de hand worden uitgerekt.

Dan even specifiek voor javb2812
Goed om te horen dat de Ergons je polsen in een goede lijn gezet hebben.
Je zegt dat er, vanuit het onderzoek, geen bewijs is voor de invloed van Ergon op klachten. Maar is er wellicht wel een vermoeden uit de resultaten te destilleren?
Tsja de resultaten per persoon met Ergon zijn erg verschillend. Het vermoeden dat ik heb is dat er veel mensen zijn die wel Ergon handvatten hebben maar waar andere afmetingen of verhoudingen aan de fiets niet kloppen. Laten we het zo zeggen ik heb het in elk geval vaak genoeg gezien.
Wat bijvoorbeeld wel eens voorkomt;
- Een te smal stuur dat erg laag staat. Dit zet bij sommige mensen de ellebogen op slot waardoor deze niet goed meer de klappen op kunnen vangen.
- Een te breed stuur met deze handvatten. Daardoor komt de druk meer op het gebied tussen duim en wijsvinger waardoor de "vleugel" eigenlijk geen functie meer heeft. Sterker nog, de vleugel kan in dit geval het topje van de pink in de weg gaan zitten.

Maargoed ik kan hier hele verhalen over vertellen, dat ga ik dus niet doen. Ergons werken voor veel mensen mits goed afgesteld gewoon goed. Net als verglijkbare handvatten van andere merken trouwens.
Wat bijvoorbeeld wel eens voorkomt;
- Een te smal stuur dat erg laag staat. Dit zet bij sommige mensen de ellebogen op slot waardoor deze niet goed meer de klappen op kunnen vangen.
- Een te breed stuur met deze handvatten. Daardoor komt de druk meer op het gebied tussen duim en wijsvinger waardoor de "vleugel" eigenlijk geen functie meer heeft. Sterker nog, de vleugel kan in dit geval het topje van de pink in de weg gaan zitten.
Je conclusies gaan behoorlijk in detail, kan me niet voorstellen dat je dat alleen uit de enquete hebt weten te halen? Ik veronderstel dat je bijvoorbeeld ook nog aanvullend onderzoek hebt gedaan waarbij je proefpersonen daadwerkelijk op fietsen hebt geplaatst?
Fullyfietsert schreef:Bevindingen uit de enquête {knip}
Ook van mij complimenten dat je resultaten terugkoppelt. Dit zouden meer mensen moeten doen.

Ik heb nog een vraag. Heb je een inschatting gemaakt welke van je waarnemingen statistisch significant te noemen zijn?
Sowieso zit er wat onder de waterspiegel. Mensen die Ergons nemen zullen waarschijnlijk ook vaker eerder last hebben gehad van klachten, anders zouden ze niet zulke dure handvatten aanschaffen. En aan de andere kant zullen de gebruikers van ronde handvatten vaak geen klachten hebben, anders hadden ze ook wel naar ergonomische oplossingen gekeken.

Dat er dus onder de Ergon gebruiker relatief veel mensen zitten met tintelenede handen vind ik volkomen volgens de verwachting. Ik denk ook niet dat je iets over de effectiviteit van Ergons kan afleiden uit dit interresante onderzoekje.

Je kan nog steeds prima met deze data werken, maar je moet daar dus wel rekening mee houden als je bevindingen omzet naar conclusies.
Ik veronderstel dat je bijvoorbeeld ook nog aanvullend onderzoek hebt gedaan waarbij je proefpersonen daadwerkelijk op fietsen hebt geplaatst?
Jazeker, precies wat je daar zegt is een ander onderdeel van het onderzoek. Door uit elk onderzoek apart de bevindingen te noteren krijg ik een beeld van welke aspecten daarin overeenstemmen, die kan ik dan als conclusie opvatten.

Het is erg leuk om te doen moet ik zeggen want je helpt mensen om met meer plezier op de fiets te zitten (ik ben daar zelf 1 van:))
Ik heb nog een vraag. Heb je een inschatting gemaakt welke van je waarnemingen statistisch significant te noemen zijn?
Dat heb ik tot op zekere hoogte gedaan maar dat durf ik pas te zeggen als de overige onderzoeken ook afgerond zijn.
Met uitzondering van de cijfers over bar-ends en gripshift dan, deze verdeling ben ik al vaker tegengekomen in andere bronnen.

Leuk dat er zulke enthousiaste reacties zijn in elk geval!
Er zal ook wel een relatie zijn tussen klachten aan hand en pols ( twee heel verschillende klachten) en bijvoorbeeld de fysieke conditie van fietsers, en de intensiteit waarmee gefietst wordt; hoe krachtiger de pedalen worden ingetrapt met de benen, hoe minder druk op de handen; 'luie' fietsers of fietsers met minder snelheidsaspiraties zullen sneller last hebben van overbelasting van de handpalm.
(hetzelfde geldt voor zadel/zitvlakklachten)
Verder lijkt het me waarschijnlijk dat de bouw van mensen van belang is, brede, sterke polsen, verloop van handzenuwen, lichaamsgewicht, verhoudingen lichaam etc.
En hoe groot is de verticale afstand van het zadel tot het stuur; hoe lager het stuur hoe meer druk op de armen/handen.
En hoe lang zitten de fietsers op hun fiets, per fietsdag? En hoeveel rust tussendoor?
Dat maakt ook heel veel uit.
Goede handschoenen met gelkussens helpen naar mijn idee minstens zo goed als speciale handvatten.
Georg schreef:Goede handschoenen met gelkussens helpen naar mijn idee minstens zo goed als speciale handvatten.
Vanwege het feit dat de handvaten vast aan de fiets bevestigd zijn denk ik dit niet.
Op een handvat kan je gewicht kwijt. Bij een handvat met groot en goed passend contactoppervlak is dit gewicht beter verdeeld, dus neemt de druk af.
Op gelhandschoenen (die ik ooit probeerde) kan je tijdens het fietsen niet zo goed steunen. Het kan wel iets schelen.
Let wel, dit is mijn ervaring geweest. Mogelijk is iemand anders juist geholpen met speciale handschoenen.

Hans
Hangt natuurlijk van de klacht af. Als er één oplossing was voor hand en bil problemen konden we de helft van alle berichten op fietsfora sluiten :lol:
Goede handschoenen met gelkussens helpen naar mijn idee minstens zo goed als speciale handvatten.
Of dit zo is durf ik geen uitspraken over te doen en dat is heel moeilijk te onderzoeken.

Ik heb wel een interessant onderzoek gevonden waarin duidelijk wordt dat handschoenen met foampadding de druk een stuk beter verdelen dan handschoenen met gelpadding.
Daarnaast hebben ze ook onderzoek gedaan naar de dikte van de foampadding waarin duidelijk wordt dat alle padding dikker 3/4 mm geen toegevoegde waarde heeft wat betreft drukverspreiding op de handpalm.

The influence of glove and hand position on pressure over the ulnar nerve
during cycling
Josh Slane, Mark Timmerman, Heidi-Lynn Ploeg, Darryl G. Thelen, 2010