door
loknor » za 05 sep, 2015 13:41
Ave Gone schreef:Inderdaad, ik vroeg me ook af waarom de fietsremmen die hooguit een paar kW dissiperen er last van schijnen te hebben en remmen aan auto's die ook per gewichtseenheid waarschijnlijk veel meer te verduren hebben nauwelijks.
Dat schijnen kan je weglaten, fietsen hebben er zeer zeker last van. In ieder geval is het zeker niet zo dat elke schijfrem geschikt is voor een vakantiefiets (en ik ben een groot fan van schijfremmen!). Je hebt een forse schijf nodig om met volle bagage van een steile col te geraken.
Een gokje
1. Veel dikkere platen
2. Veel zwaardere materialen (ipv gesandwicht alu)
3. Veel grotere radius van de plaat
4. Je kan veel meer kracht leveren om te remmen (je voet+bekrachtiging)
De logische oplossing is volgens mij eigenlijk grotere schijven (20cm+?). Ik denk dat dat met de huidige remmen ook mogelijk is, al moet je vermoedelijk dan wel frames anders opleveren (rem nokken wat hoger op de vork)?
Dikker is ook fijn, maar dat zal wel problematisch zijn, al gebruikt Idworkx dus dikkere (20cm) schijven.
Maar hiervoor weet ik net even te weinig over de precieze montage van schijfremmen, daar kan een FM/framebouwer meer over zeggen.