Ik ben zelf erg inconsequent als het gaat om wel of geen nickname. Als ik mij aanmeld bij een voor mij nieuw forum gebruik ik vrijwel altijd een nickname, dat heb ik hier indertijd ook gedaan. Op een gegeven moment heb ik in een opwelling mijn nick in mijn echte naam veranderd. Laten we zeggen dat het een uiting was van 'me thuis voelen'.
Op Facebook en Twitter ben ik ook onder mijn eigen naam te vinden, en ik heb door tot nu toe nog nooit nadelen van ondervonden.
Op het hardloopforum
Chat'n'Run ben ik al sinds 2003 SiteAdmin en moderator (een functie waar ik daar over het algemeen niet erg overspannen van word, de enkele trol daargelaten komen er hoofdzakelijk mensen die zich op een forum netjes weten te gedragen), en daar ben ik ooit begonnen onder de nickname dijkloper, en dat heb ik, om het niet te verwarrend te maken, maar zo gehouden. Ik onderteken mijn bijdragen daar echter wel meestal met mijn eigen (voor-)naam. En via het WWW-linkje onder mijn bijdragen komen mensen op mijn blog waar mijn identiteit ook gemakkelijk is vast te stellen.
Op dat forum melden de meeste mensen zich ook met een nickname aan, maar zeker de oudgedienden, en mensen die elkaar wel eens bij een hardloopwedstrijd zijn tegengekomen, kennen elkaars echte naam toch wel. Bovendien, als je aan een wedstrijd hebt meegedaan, en je hebt op de site gemeld wat je eindtijd was, is het erg eenvoudig om de naam te vinden onder welke men aan de wedstrijd heeft deelgenomen, meestal iemands echte naam.
Dat mensen om uiteenlopende redenen een nickname gebruiken kan ik begrijpen. Voor zover ik mezelf ken geloof ik niet dat ik anoniem anders reageer dan wanneer ik wel onder eigen naam post. Zo afwijkend ben ik toch niet dat ik aanneem dat dat voor de meeste andere mensen anders is.
Als mensen een nickname gebruiken om op die manier meer ongezouten hun waarheid te kunnen verkondigen vind ik dat wel ongewenst, maar daar is helaas niet veel aan te doen. (Tenzij iemand het erg bont maakt, dan is blokkeren een optie).