Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano 11 speed naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

shimano 11 speed naaf

Shimano zal dan officieel geen limieten stellen aan de overbrengingen; als je buiten de grenzen van wat zij leveren voor een naaf als deze (dus Shimano bladen die op een Alfine (130BCD; dus 38T) crank passen, en merkeigen kransjes zoals ze op deze naaf passen (23T)) gaat spelen, dunkt me dat ze behoorlijk gaan sputteren als je verhaal komt halen.

Met wat creativiteit kun je een 20T granny op een compact MTB crank vóór en een Sturmey-Archer 25T kransje áchter monteren, maar ik betwijfel of je dan nog wat van je garantie (en je naaf) heel laat.
Alien schreef:Shimano zal dan officieel geen limieten stellen aan de overbrengingen; als je buiten de grenzen van wat zij leveren voor een naaf als deze (dus Shimano bladen die op een Alfine (130BCD; dus 38T) crank passen, en merkeigen kransjes zoals ze op deze naaf passen (23T)) gaat spelen, dunkt me dat ze behoorlijk gaan sputteren als je verhaal komt halen.

Met wat creativiteit kun je een 20T granny op een compact MTB crank vóór en een Sturmey-Archer 25T kransje áchter monteren, maar ik betwijfel of je dan nog wat van je garantie (en je naaf) heel laat.
Nexus 33T is standard crank en overaal te vinden.
https://www.internet-bikes.com/83866-sh ... tAodkQgLFw
23T achter is ook standart shimano nexus
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p12404/
miro schreef:Nexus 33T is standard crank en overaal te vinden.
Maar dat is een andere serie. Alfine crank is 130BCD.
23T achter is ook standart shimano nexus
Ja, en dat is het maximum, binnen het Shimano-assortiment. Andere merken gaan tot 25T, en die passen ook. De kern van mijn betoog blijft overeind.
waarom zou je al die waanzinnige tandwielverhoudingen gaan proberen? wat is het nut? alfine is perfekt voor nederland. en als je voldoende ballen hebt, kun je er ook mee de bergen in.
Ik fiets inmiddels bijna 2 jaar met een Alfine 11 versnellingsnaaf en ben er zeer tevreden over.

We nemen de fietsen vaak mee in de trein, achterop auto's en moeten ze ook de trap op tillen, ik ben erg blij dat het geen derailleur op zit waar ik me zorgen om moet maken.

De fietsen kwamen van de fabrikant met 32 tanden voor, en 18 tanden achter met 28" wielen met 60 mm banden (oftewel een 29er). Dat ligt buiten wat Shimano aanbeveelt. De banden heb ik vervangen waardoor de wielomtrek iets kleiner is geworden. Mijn fiets heeft nu 50 mm banden, en die van mijn vriendin 40 mm.

Voor Nederlandse landschap en door de stad fietsen is het bereik meer dan genoeg, en gebruik ik vaak de functie om een versnelling over te slaan door verder door te drukken op de shifter.

Als de fiets volledig bepakt is dan is het fijn dat je een paar versnellingen lager kan bij het op gang komen. Op de Veluwe, Limburgse heuvels en in wandelpaden in de duinen (dus niet het fietspad) zijn er steile helling waar ik de lagere versnellingen gebruik.

Twee weken geleden zijn we volledig bepakt, na reeds die dag 70 kilometer te hebben gefietst, de Posbank opgeklommen. Mijn vriendin moest één keer stoppen, dus dan doe ik ook mee, maar we hebben niet hoeven lopen.

De fietsen hebben de Belgische Ardennen en de heuvels van het Zweedse Halland goed doorstaan. Daarbij gebruikten we wel regelmatig in het laagste verzet, maar het was altijd toereikend. Enkel de extreem stijle klimmen in het Engelse Devon en Cornwall hebben we moeten lopen. De routebeschrijving gaf aan dat dit ook met 27 versnellingen onvermijdelijk was.

Met wind mee op vlak terrein gebruik ik soms het hoogste verzet, maar dat is zeldzaam. Als ik de bergen (zoals de Alpen) in zou gaan dan zou ik het achterkransje vervangen door een grotere, of een electromotor inbouwen.
Bedankt voor de omschrijving Johnh. :)
Recente ervaringen van mensen die er wel tevreden mee zijn, zijn een zeldzaamheid. Het zijn voornamelijk reacties uit 2012-2013 toen mensen nog veel problemen hadden met deze naaf.

Desondanks zie je dat verschillende fabrikanten luxere modellen leveren en dat blijkbaar ook alweer jaren doen in sommige gevallen. Dat doet men niet als het prut zou zijn.