door
Johnh » wo 19 aug, 2015 18:11
Ik fiets inmiddels bijna 2 jaar met een Alfine 11 versnellingsnaaf en ben er zeer tevreden over.
We nemen de fietsen vaak mee in de trein, achterop auto's en moeten ze ook de trap op tillen, ik ben erg blij dat het geen derailleur op zit waar ik me zorgen om moet maken.
De fietsen kwamen van de fabrikant met 32 tanden voor, en 18 tanden achter met 28" wielen met 60 mm banden (oftewel een 29er). Dat ligt buiten wat Shimano aanbeveelt. De banden heb ik vervangen waardoor de wielomtrek iets kleiner is geworden. Mijn fiets heeft nu 50 mm banden, en die van mijn vriendin 40 mm.
Voor Nederlandse landschap en door de stad fietsen is het bereik meer dan genoeg, en gebruik ik vaak de functie om een versnelling over te slaan door verder door te drukken op de shifter.
Als de fiets volledig bepakt is dan is het fijn dat je een paar versnellingen lager kan bij het op gang komen. Op de Veluwe, Limburgse heuvels en in wandelpaden in de duinen (dus niet het fietspad) zijn er steile helling waar ik de lagere versnellingen gebruik.
Twee weken geleden zijn we volledig bepakt, na reeds die dag 70 kilometer te hebben gefietst, de Posbank opgeklommen. Mijn vriendin moest één keer stoppen, dus dan doe ik ook mee, maar we hebben niet hoeven lopen.
De fietsen hebben de Belgische Ardennen en de heuvels van het Zweedse Halland goed doorstaan. Daarbij gebruikten we wel regelmatig in het laagste verzet, maar het was altijd toereikend. Enkel de extreem stijle klimmen in het Engelse Devon en Cornwall hebben we moeten lopen. De routebeschrijving gaf aan dat dit ook met 27 versnellingen onvermijdelijk was.
Met wind mee op vlak terrein gebruik ik soms het hoogste verzet, maar dat is zeldzaam. Als ik de bergen (zoals de Alpen) in zou gaan dan zou ik het achterkransje vervangen door een grotere, of een electromotor inbouwen.