door
Peter_K » vr 24 jul, 2015 14:17
Pedalero schreef:Peter_K schreef:In de racewereld is het voor sommigen een schande met een triple te fietsen, de profs rijden er immers ook niet mee.
Ik vind het vooral onzin om het grootste deel van het jaar een granny mee te slepen terwijl ik die alleen zou gebruiken in de bergen. Maakt voor het gewicht geen drol uit, maar voor mijn fietsen hanteer ik de stelregel 'less is more'. Wat er niet op hoeft te zitten, hoeft er niet op te zitten.
Ieder heeft zijn eigen manier van fietsen. Ikzelf heb er bijvoorbeeld een hekel aan om beperkt te worden door mijn watervoorraad, en ik neem bijvoorbeeld liever 2 liter water extra mee (of nog meer) opdat ik wat meer ontspannen kan fietsen.
Ook mijn materiaal heb ik liever wat zwaarder en sterker. Op mijn laatste reis had ik bijvoorbeeld buitenbanden van 1,1 kg per stuk bij, maar niet één lekke band gehad, terwijl op de wiki gewaarschuwd was om op tenminste een lekke band per dag te rekenen.
Mijn racefiets is met 10 kg vrij zwaar, maar ik kan met een gerust hart ook over slechte of onverharde wegen rijden.
Voor mij is 'less' dus helemaal niet 'more'.
Verder heb je van extra gewicht vooral bergop last, dus die granny kan buiten die bergen nauwelijks in de weg zitten.