Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vrouw alleen naar Santiago fietsen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vrouw alleen naar Santiago fietsen?

@ Leon: geweldig dit soort dorpen. Moest onze burgermeester eens doen :wink:
Anja
Tamara fiets schreef:Mijn idee is om een lichtgewicht fietskar mee te nemen van Burley Travoy met circa 15 kg bagage
Ik denk dat ik zelf een wagentje met één wiel zou nemen (een BOB of iets dergelijks): die kan meehangen in de bocht. Ik zie dit ding al omkieperen tijdens een afdaling.
Tamara fiets schreef:Uiteraard is mijn omgeving helemaal niet enthousiast dat ik dit in mijn eentje wil gaan doen en de meeste zeggen dat dit vragen om problemen is.
Niet echt een avontuurlijke omgeving dan. Het traject is ongeveer even veilig als Nederland. Volgens onze toch vrij conservatieve overheid zijn er geen bijzondere veiligheidsrisico’s in België, Frankrijk en Spanje.
Tamara fiets schreef:...mijn fiets is van Carbon...
Is het een super lichtgewicht frame? Dan zou ik controleren of die wel geschikt voor is voor een karretje.
Ave Gone schreef:Hij deed de camping er gewoon bij.
In Frankrijk is het burgemeester zijn iets wat je er bij doet. Iedere loodgieter (of dus ook campingbaas) kan het zijn.
Tamara, 'k heb je een Pesoonlijk Bericht gestuurd.
Eeen beetje off topic dus vandaar.
Loes
Mirjam wouters van cyclingduchtgirl fiets nu al 10 jaar door de wereld. Naar Santiago ben je nooit alleen want er zijn heel veel mensen die je tegen komt. Ik fiets zelf graag langere tijd alleen. Het leuks is op de camping, Je hebt altijd wel een praatje. Daarnaast worden vrouwen beter onderweg geholpen dan mannen. dat is het voordeel als je vrouw bent.

Mario
Enige alertheid is gewenst:
http://inspanje.nl/algemeen/8246/waarsc ... ewandelen/
Veel plezier met de voorbereidingen. wij gaan hem strakjes doen, Haarlem Santiago in 4 weken, kamperend.
Handig linkje over lichte fietsen en bagage http://www.100cols.nl/bagage.html
Ik, vrouw van 45 jaar, fiets jaarlijks een week of twee, drie, soms langer, door Frankrijk, Duitsland en/of België. Altijd alleen, met bepakking en tent, ongeveer 100 km per dag. Ik doe dit al zo'n 15 jaar en heb me nooit onveilig gevoeld. Ik heb een paar afspraken moeten maken met het thuisfront: altijd op een camping (of indien niet aanwezig een hotelletje) overnachten en niet te eenzame paadjes fietsen. Het eerste hou ik me altijd aan, wildkamperen is niet mijn ding. Het laatste lukt eerlijk gezegd niet altijd, ook omdat mijn definitie van 'eenzaam' niet altijd overeen komt met die van mijn partner :).
In ieder geval, ga lekker genieten en doe het op de manier die bij je past!
peter de rijk schreef:In drie weken? Vanuit Nederland is het zo'n 2500-3000 km, afhankelijk van de route en je startpunt, dan heb je wel een heel strak schema. De meeste fietsers trekken er vijf tot zes weken voor uit,
Dat zijn dan ook zojuist gepensioneerde mannen die thuis amper fietsen, 80 km per dag rijden en om 14:00 aan het bier voor een hotel zitten. Ik (man overigens) reed vier jaar geleden in 57 dagen heen en terug zonder het gevoel te hebben aan alles voorbij te jagen. Ik rijd wel altijd lange dagen, (soms veel) langer dan tot 17:00 wat de vraagsteller van plan is, maar ik lig dan weer voor ieder bloemetje in de berm met mijn fototoestel. Ik ben geen bijzonder snelle fietser, had opgeteld ongeveer drie dagen bergervaring en reed op een (zwaarbeladen) trekkingfiets. Drie weken zou ik zelf eveneens krap vinden, maar vijf tot zes is ook weer niet nodig, zeker niet als je Compostela als einddoel kiest omdat er een goed beschreven route (of gpx-file ofzo) van is en het je niet om de pelgrimage te doen is.
supermario schreef:Naar Santiago ben je nooit alleen want er zijn heel veel mensen die je tegen komt.
Dat hangt o.a. nogal van het seizoen af. Ik reed grofweg in mei heen, in juni terug, en ik ben heel veel alleen geweest. Niet op de Camino Francés, maar wel overal elders. Gelukkig. :wink:

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Dank voor jullie berichten. Er zitten echt handige tips bij!
Ik heb behalve mijn vakantiefiets een oude racefiets met 30 mm banden en een veldrijfiets met 35 mm banden. Met die 30 mm bandjes kom ik op bospaadjes toch al snel in de problemen (maar ik ben vast wat zwaarder). 35 mm lukt hier wel. Afgelopen zomer ben ik met iets van 13 kg bagage via de Reitsmaroute terug gefietst uit Noord Italie naar Nederland en was maar wat blij met de 42 mm banden van mijn vakantiefiets. Dat was soms nog aan de smalle kant. Ik herinner me een fietspad door het bos in Duitsland: het pad was net van een nieuwe dikke laag gravel voorzien. Dat was dus waden door de losse gravel - 42 mm was echt heel smal hiervoor. Met de racefiets was dat dus 5 km lopen geweest. Heel uitzonderlijk zijn zulke situaties niet.
Heb je geen oude stalen racefiets met hoge remmen in de schuur staan waar nog net als vroeger 32-35 mm banden op passen? Dat is een heel fijn soort fietsen voor dit doel, zeker omdat ze vaak ook nog oogjes voor een dragertje als de Tubus Fly hebben (en anders is er bij zo'n stalen frame makkelijk wat te knutselen). Zulke fietsen hadden ook gewoon 36 normale spaken, en dat is evenmin verkeerd.
Ik ging vroeger (ik wordt oud!) altijd cyclecrossen door de bossen bij Breda, ook over de blubberige (paarden)paden. En dat ging goed. Kwestie van stug doortrappen.

Ik weet nog goed dat toen ik een mountainbike kocht dat toen tegen viel: die dikke twee inch banden gingen helemaal niet veel beter over die paden. Het is een heel andere techniek: de 2" banden gingen "floaten" op de plaatsen waar de 23 mm banden doorheen sneden.

Er zijn natuurlijk wel omstandigheden waarbij dikke banden voordeel leveren: ze geven sowieso meer vering, en je er zijn voor zwaar werk banden met hele dikke noppen verkrijgbaar.
Afbeelding
Is het een optie om de tocht over 2 jaar te verdelen?
Doen Veel wandelaars ook.
Dan kan je het bij 3 weken houden en heb je toch tijd om al het moois te bekijken en ontmoeten.
gr Anja
Als je eenmaal weg bent, blijken de zorgen om veiligheid meestal voor niks te zijn geweest. Het is een hele leuke route, inderdaad erg sociaal veilig.
Een geoefende fietser op een racefiets kan hem voltooien in 3 weken.
Ik reed er totaal ongetraind en onvoorbereid met een hybride fiets van 16kg en 16kg bagage 26 dagen over, en ik heb eindeloos veel verkeerd gereden zonder GPS. Moet dus aanzienlijk sneller kunnen als je fit bent.
Op een Carbon fietsje zou ik me nog het meest zorgen maken over de toch wel stevige stukken onverhard in de route. Maar die zijn uiteraard te vervangen door stukken autoweg als je dat wilt.
Alien schreef:Afbeelding
Dat ziet er goed uit!! Kun je mij wat informatie over die tas sturen en waar die te bestellen is?
Georg schreef:Als je eenmaal weg bent, blijken de zorgen om veiligheid meestal voor niks te zijn geweest. Het is een hele leuke route, inderdaad erg sociaal veilig.
Een geoefende fietser op een racefiets kan hem voltooien in 3 weken.
Ik reed er totaal ongetraind en onvoorbereid met een hybride fiets van 16kg en 16kg bagage 26 dagen over, en ik heb eindeloos veel verkeerd gereden zonder GPS. Moet dus aanzienlijk sneller kunnen als je fit bent.
Op een Carbon fietsje zou ik me nog het meest zorgen maken over de toch wel stevige stukken onverhard in de route. Maar die zijn uiteraard te vervangen door stukken autoweg als je dat wilt.
Dat is fijn om te lezen:-)
Er zijn hier eerder heel nuttige discussies geweest over bikepacking en ultralight kamperen. Ik denk dat als je het met je carbon fiets wilt doen zoiets nog de beste oplossing is. Beperkt de bagage tot een heel compacte bundel van 10 kg en niet meer. Dat gaat je misschien wel geld kosten, maar een aanhanger is ook niet goedkoop.
Verder: hoe sterk is je achterwiel, en hoe klein is je kleinste voorblad?
St_Jacobus schreef:Als je echt op de racefiets wilt moet je je bagage beperken. Kamperen is dan eigenlijk geen optie; dat wordt veel te zwaar (tent, slaapmat, slaapzak, kookgerei). Je zult dan gebruik moeten maken van B&B's en/of hotels.

Mijn advies is echter om in dit geval "gewoon" met de massa mee te doen en op een vakantiefiets te gaan. Dan kan je meenemen wat je wilt en de kans dat je veilig Santiago bereikt is een stuk groter. En tot slot een tip: doe rustig aan en geniet van alle moois onderweg. Domweg heel hard een eind fietsen kan overal; daar hoef je niet voor naar Spanje...
Huh?? Je kunt prima op een racefiets met kampeerspullen de wereld rond, beetje inlezen over bikepacking en investeren in lichte spullen kan hierbij helpen. En dat je alleen maar kunt genieten als je met een slakkegangetje vooruit kruipt is natuurlijk dikke onzin. Genieten op de fiets is voor elk persoon anders: de één geniet van max. 50km per dag en de ander wil minstens 150km wegtrappen .. Ik ga bv voor het fietsen en de omgeving (natuur), niet voor musea, kerken, monumenten, steden e.d. Daar heb ik niks mee, dat is meer een straf.

Tamara, ik heb geen ervaring met de SdC (is niks voor mij) maar maak als vrouw veel solotochten. Ook op een alu racefiets, met tentje en alles wat ik nodig hebt. Vnl in Scandinavie waar het weer nogal wispelturig is, de wegen geen glad biljartlaken zijn en waar afstanden tussen dorpen vaak >100km zijn (dus veel voedsel, kleding etc meenemen). Ook door de Noorse bergen met eenvoudige v-remblokjes en ik leef nog steeds. Zoek ff over bikepacking/ultralight kamperen, eenwielige aanhangertjes en hoe carbon zich gedraagt.
Ik heb een drybag aan het stuur, een frametasje, drybag aan zadel en een klein rugzakje (voor de belangrijke zaken zoals geld, camera, paspoort etc). Soms zet ik er een Tubus fly dragertje en Arkel zijtassen op, kan ik meer meenemen en dat is vooral fijn in afgelegen gebieden zoals hoog Lapland. Bagage weegt tussen 6 - 10kg, zelf weeg ik 58kg (niet onbelangrijk op een licht racertje) en maak dagafstanden tussen 80-200km. Ik heb er wel andere wielen (sterke Zonda's) en 28mm bandjes opgezet, rijdt veel fijner dan de 25mm. Op gravelwegen en nette bospaden is de snelheid eruit en word ik behoorlijk in elkaar gerammeld maar het gaat wel.

Wat betreft als vrouw een verkeerde gek tegenkomen, daarvoor zit ik op een vechtsport, ben ik hopelijk een wat minder makkelijk slachtoffer. En geen verdedigingsport, nadat ik een keer in een ziekenhuis wakker werd geef ik liever zelf de eerste klap. Dat was trouwens op fietsreis in het o zo veilige NL, mijn toenmalige vriendje had de verkeerde bril die van zijn neus geslagen moest worden en ik was zo dom om er tussenin te springen. Het bizarre was dat de omstanders (de o zo brave nederlanders met hun grote mond) niets deden, ja ze keken geschokt hoe ik door 4 gasten finaal in elkaar werd geschopt. Dus zorg dat je jezelf kunt verdedigen, hierdoor word je zekerder en straal je ook meer zelfvertrouwen uit. Ik heb iig geleerd dat ik mezelf moet kunnen redden, op hulp kun je niet altijd vertrouwen en dat maakt echt niets echt of je in Nederland, Spanje of waar dan ook bent. En ook niet of de burgemeester wel of niet campinghouder is, wat een onzinverhaal.
Tamara fiets schreef:
Alien schreef:Afbeelding
Dat ziet er goed uit!! Kun je mij wat informatie over die tas sturen en waar die te bestellen is?
Klik maar eens op de foto. 8)

En volg Yopie's raad op: zoek op "bikepacking" en er gaat een wereld voor je open.
En Yopie heeft wel vaker van die heftige gebeurtenissen geloof ik (valt van het dak en zo), dus hopelijk is zij de uitzondering die de regelt bevestigt... :wink:

Geintje Yopie!