door
Wim » di 06 sep, 2016 17:27
Special pleading is een verwijt waar ik niet van hou, en als mijn werk bezopen wordt genoemd word ik wat pissig.
Wat ik heb gedaan is een drietal in mijn ogen tamelijk representatieve uitrustingen vergelijken, op basis van niet de allerlaagste prijzen, maar van prijzen in echte winkels. Anders wordt het wel heel erg appels met peren vergelijken. Dan is 400 euro voor twee stel Ortlieb classic voor en achter tassen heel normaal (bij Bever zijn ze duurder). 165 euro voor een kunststof Ajungilak slaapzak is ook redelijk representatief voor een kunststof slaapzak van een A merk. Wat je over tenten zegt begrijp ik zelfs niet, want je verwijt me dat de goedkope lichtgewicht uitrusting nog goedkoper kan (vast).
Tot slot: elk jaar loop ik in het voorjaar deze lijst langs, om te zien of er nieuwe producten zijn en of de prijzen nog een beetje kloppen. Het zijn voorbeelden, maar in mijn ogen tamelijk representatieve voorbeelden, en naar eer en geweten gekozen, en niet om zo nodig een punt te scoren. Je hebt gelijk dat dit een markt in beweging is, maar dat geeft niet zo. Er zijn natuurlijk heel veel meer producten op de markt dan juist deze, en mensen moeten daaruit echt zelf hun keuze maken. De onderliggende logica van mijn opstelling verandert namelijk niet: als je je uitrusting, en dan vooral de slaapuitrusting, zo compact maakt dat je geen voortassen nodig hebt hoeft een flink lichtere uitrusting niet speciaal duurder te zijn. Let ook op op wat ik schreef: ik schreef niet zoals jij zegt dat die uitrusting goedkoper is, maar dat hij niet per se duurder hoeft te zijn. Dat laatste kun je ook van Bert van Sprang leren.
Van mij mag iedereen zelf weten wat absoluut mee moet, en hoeveel dat mag wegen. Het argument dat lichtgewicht alleen kan als je een volle beurs meeneemt is echter gewoon onzin.