Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling in trapas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Speling in trapas

draai je wel in de goede richting?
Aandrijfzijde is linkse draad, dus rechtsom losdraaien. Houd je daar rekening mee? En zo ja, heb je wellicht een Italiaanse bracketpot, waarbij de aandrijfzijde juist were réchtse draad heeft.

Edit: 8)
Dank voor de tip... Aan de linkerzijde draaide ik wel in de goede richting :roll:

Woensdag ga ik eens kijken of de kruipolie gewerkt heeft cq. of ik de sleutel wat kan verlengen zonder daarbij het frame te slopen.
Marjan schreef:Update: De as en lagers zijn vervangen, het blijkt dat de fiets is afgemonteerd met Deore, ( om prijs aantrekkelijk te houden? ) ( ik heb wel van begin af aan een XT groep er op zitten, dat was eigen keuze destijds)
Nu hebben we een XT as en lagers erop, een nog betere zou zijn een Chris King maar ik ga nu toch de XT proberen.
Corrie had 2 jaar terug hetzelfde probleem met de LX-lagers op haar Snel Sahara. Na 15 000 km kwam er speling in (gelukkig 2 dagen voor het eind van de vakantie, anders hadden we in de Pyreneeën een fietsenmaker moeten zoeken). Op aanraden van onze dealer zijn die LX-lagers toen vervangen door lagers van Sram (helaas wel weer van het buitenboordtype), die beter moeten zijn. Chris King (ook buitenboord) zou nog beter zijn, maar die zijn nog veel duurder. Ik hoop voor Marjan dat XT-lagers echt beter zijn dan haar oude lagers: XT is nl. wel duurder en vaak lichter, maar niet altijd beter.
Waarom Corries Snel Sahara met LX-lagers gebouwd was, is mij een raadsel bij een merk met zo'n lange traditie van goede vakantiefietsen. Als we destijds (2008) hadden geweten dat die buitenboordlagers hooguit 15 000 km mee zouden gaan, dan had ik Corrie afgeraden om die fiets te kopen.

Santos is inmiddels ook gezwicht voor Shimano. Hun nieuwsbrief meldde in 2014: Onze Travelmasters en toerfietsen zijn vanaf nu leverbaar met de 3x10 groepen van Shimano. Deore, LX of XT, wat je wilt. Hopelijk is de 3x10 groep net zo duurzaam als de 3x9. Voor de liefhebbers zijn er nog een paar 3x9 groepen LX/XT/HS33 leverbaar. Deze blijven we leveren tot ze echt op zijn. Bij de 3x10 groepen zijn geen vierkante assen meer te verkrijgen. Noodgedwongen gaan we dus over op externe lagers. Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.

Ik zou hieraan toe willen voegen: misschien kan iemand Santos, Snel en andere fabrikanten ervan overtuigen dat op goede vakantiefietsen geen onderdelen horen te zitten die 'hopelijk' net zo duurzaam zijn als de onderdelen die er vroeger opgezet zouden zijn. Als Shimano geen duurzame onderdelen meer kan leveren, wordt het dus tijd om die bij een andere fabrikant te gaan halen.
Ik ben blij dat mijn Santos uit 2008 nog een vierkante trapas heeft, maar voor mijn volgende fiets (die binnenkort klaar is) heb ik een ambachtelijke, eigenwijze fietsenbouwer gekozen die nog wel aan goede spullen weet te komen.
keesswart schreef:Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.[/i]
Zolang fietsconsumentenorganisaties als de Consumentenbond, de anwb en de Fietsersbond het kennelijk niks uitmaakt of er bakken met geld wordt uitgegeven aan baggeronderdelen die regelmatig ook onveilig zijn omdat deze organisaties zich liever druk maken om de nieuwste fiets-app voor op je mobieltje dan zie ik nog geen licht aan de horizon.
keesswart schreef:Misschien kunnen we Shimano er nog eens van overtuigen dat een vierkante as zo slecht niet is. De praktijk leert ons namelijk dat je lagers dan langer mee gaan.
Grappig, Santos wil dat Shimano zijn verdienmodel aanpast, maar is kennelijk niet bereid zelf water bij de wijn te doen.
Misschien kunnen we Santos er nog eens van overtuigen dat er meer is dan Shimano, als je een crank met vierkante as zoekt?
Shimano maakt nog altijd crankstellen voor vierkante trapassen, en ook OctaLink cranks. De bouwers kiezen er zelf voor deze niet te monteren.

Als je buitenboordlagers als een slijtageonderdeel beschouwt (wat het tegenwoordig ook is), vind ik vijftienduizend kilometer helemaal niet zo'n beroerde score. Lijkt me eerder een kwestie van verwachtingsmanagement.
Om een fiets voor een aantrekkelijke prijs te verkopen en zelf ook nog wat te verdienen moet een fabrikant, Santos in dit geval, aangeven wat hij dat jaar denkt te gaan verkopen aan fietsen, op basis daarvan krijgt hij korting. Aangezien de meeste fietsen gekocht worden (ook de santos en koga's) door mensen zonder kennis van zaken en voor wie alleen het nieuwste van het nieuwste goed genoeg is wordt er dus meer "rommel" verkocht dan nodig is. Gelukkig kun je bij Santos en andere fabrikanten ook zelf kiezen wat je wel en niet op je fiets wilt hebben. Je kan er zelfs voor kiezen alleen een frame en voorvork te kopen en het ding verder zelf (of door een fietsenmaker) op te bouwen met de onderdelen die voor jou goed zijn.
Alien schreef:Als je buitenboordlagers als een slijtageonderdeel beschouwt (wat het tegenwoordig ook is), vind ik vijftienduizend kilometer helemaal niet zo'n beroerde score. Lijkt me eerder een kwestie van verwachtingsmanagement.
Fabrikanten en dealers zijn daar in de praktijk niet niet zo duidelijk over. En zoals eerder in dit forum is aangegeven, hangt de slijtagesnelheid ook erg af van rijgedrag, weersomstandigheden en het soort wegen waarop gefietst wordt. Aan kettingen en tandwielen kun je goed zien wanneer ze vervangen moeten worden. Banden gedragen zich minder voorspelbaar, maar daar kun je een reserveset van meenemen; dit zijn ook klussen die ik zelf altijd doe. Omspaken van wielen en vervangen van trapassen laat ik liever door een ervaren vakman/vrouw doen, buiten het fietsseizoen, wanneer ik de fiets wel even kan missen en de dealer er ook tijd voor heeft. Dus wil ik weten na hoeveel kilometer het tijd voor zo'n grote beurt is.
Velgen hebben tegenwoordig een slijtage-indicator die nare verrassingen moet voorkomen. Vierkante assen gaan vaak net zo lang mee als velgen, en je kunt er nog een tijdje mee doorfietsen als de eerste signalen van slijtage merkbaar worden. Ik ging ervan uit dat Corries Snel Sahara, net als mijn Santos, pas na zo'n 20 000 km een grote beurt nodig zou hebben waarbij de trapas en velgen aan vervanging toe zouden zijn. Dat bleek dus niet zo te zijn. Maar die buitenboordlagers hadden inderdaad al veel eerder kapot kunnen gaan.
_Peter_ schreef:Aangezien de meeste fietsen gekocht worden (ook de santos en koga's) door mensen zonder kennis van zaken en voor wie alleen het nieuwste van het nieuwste goed genoeg is wordt er dus meer "rommel" verkocht dan nodig is. Gelukkig kun je bij Santos en andere fabrikanten ook zelf kiezen wat je wel en niet op je fiets wilt hebben.
Helemaal zonder kennis van zaken was ik in 2008 niet, maar ik wist toen nog niet dat de trapas op Corries Snel veel minder lang mee zou gaan dan die op mijn Santos. (Als die buitenboordlagers op mijn fiets hadden gezeten, zouden ze het al in 2011 hebben begeven, toen we in IJsland aan het fietsen waren!) Het was fijn geweest als we daar op waren gewezen. Nu liet de dealer ons in de waan dat alle fietsen in zijn mooie winkel heel erg goed waren en dat de eerste 20 000 km alleen banden, ketting en tandwielen af en toe vervangen zouden moeten worden.
Ik ben blij dat mijn Santos uit 2008 nog een vierkante trapas heeft, maar voor mijn volgende fiets (die binnenkort klaar is) heb ik een ambachtelijke, eigenwijze fietsenbouwer gekozen die nog wel aan goede spullen weet te komen.
Hier sluit ik me volledig bij aan :D :wink:
keesswart schreef:
Alien schreef:Lijkt me eerder een kwestie van verwachtingsmanagement.
Fabrikanten en dealers zijn daar in de praktijk niet niet zo duidelijk over.
Dan schort het dus inderdaad aan het verwachtingsmanagement. Zelfde geldt overigens voor kettingen en cassettes. (En accu's voor E-bikes, maar daarmee dwalen we wel erg ver af.)
Alien schreef:Dan schort het dus inderdaad aan het verwachtingsmanagement. Zelfde geldt overigens voor kettingen en cassettes. (En accu's voor E-bikes, maar daarmee dwalen we wel erg ver af.)
Een beter verwachtingsmanagement kan frustraties verminderen, maar blijft toch een vorm van capituleren voor de manipulatie van een dominante onderdelenfabrikant (Shimano), die meer kan verdienen aan buitenboordlagers dan aan vierkante assen.

Citaat uit dit draadje:
Hobbybouwer schreef:Klopt 9 speed crackdstellen werken ook op 10 speed cassettes, ook al wordt het er niet voor gemaakt, ik hou de hele drivetrain op 9 speed, het enige probleem is dat dan alle onderdelen los besteld moeten worden, want complete Deore 9 speed groepen (zonder of met cranckstel) zijn niet meer te krijgen. Losse onderdelen zijn duurder dan complete groepen maar ik ben al bezig met verschillende leveranciers waardoor het evengoed voor 1395 Euro kan. Remmen en derailleurs komen dan uit de nieuwe Alivio groep maar het vierkant crancstel blijft gehandhaafd
Shimano maakt het dus onaantrekkelijk om onderdelen uit verschillende groepen te mixen of te combineren met betere onderdelen van een ander merk. Uit een betrouwbare bron heb ik gehoord dat fietsenbouwers dan toch maar complete groepen bestellen bij Shimano, al hebben ze maar een deel daarvan nodig. Wat ze niet kunnen gebruiken, verkopen ze voor weinig geld door aan webwinkels, die daar dan weer mee kunnen stunten.
keesswart schreef:[...] maar blijft toch een vorm van capituleren voor de manipulatie van een dominante onderdelenfabrikant (Shimano), die meer kan verdienen aan buitenboordlagers dan aan vierkante assen.
Ik heb ook niet anders beweerd. Het is echter aan de fabrikanten (en de consumenten) om daar verandering in te brengen.
Alien schreef:
keesswart schreef:[...] maar blijft toch een vorm van capituleren voor de manipulatie van een dominante onderdelenfabrikant (Shimano), die meer kan verdienen aan buitenboordlagers dan aan vierkante assen.
Ik heb ook niet anders beweerd. Het is echter aan de fabrikanten (en de consumenten) om daar verandering in te brengen.
De meest fabrikanten (dwz de fabrikanten die van de onderdelen hele fietsen maken) varen wel bij het beleid van shimano. Het zijn dus de consumenten die het moeten doen, in de vorm van een consumentenorganisatie.
Lijkt me eerder dat consumenten moeten vragen om produkten die geschikt zijn voor het beoogde gebruik. En dat detailhandelaren die vervolgens moeten leveren. In het geval van vakantiefietsen zouden dat bijvoorbeeld vierkante trapassen en bijbehorende cranks kunnen zijn.

Ik zou niet één-twee-drie weten wat een consumentenorganisatie in deze zou moeten betekenen.
Alien schreef:Lijkt me eerder dat consumenten moeten vragen om produkten die geschikt zijn voor het beoogde gebruik. En dat detailhandelaren die vervolgens moeten leveren. In het geval van vakantiefietsen zouden dat bijvoorbeeld vierkante trapassen en bijbehorende cranks kunnen zijn.

Ik zou niet één-twee-drie weten wat een consumentenorganisatie in deze zou moeten betekenen.
Klopt wat je zegt, maar niet iedere Santos kopende consument is zo kritisch en goed ingelezen als een aantal forumleden hier. Vanuit commercieel oogpunt dus geen verkeerde keuze. Van een merk als Santos had ik wel meer verwacht.

Misschien tijd voor een onafhankelijk "WERELDFIETSER APPROVED" keurmerk?
Berger schreef:Misschien tijd voor een onafhankelijk "WERELDFIETSER APPROVED" keurmerk?

Alsjeblieft niet zeg. Dan wordt het forum helemaal overspoeld met berichten over techniek. Al was het maar omdat een aantal bezoekers het per definitie nooit met elkaar eens lijkt te zijn. Met als gevolg vele berichten over wie er gelijk heeft. 8)
Berger schreef:Misschien tijd voor een onafhankelijk "WERELDFIETSER APPROVED" keurmerk?
Lijkt mij een bijzonder slecht idee, maar ik ben ook geen lid van de vereniging. Stel het eens voor bij de ledenvergadering, zou ik zeggen.
Alien schreef:
Berger schreef:Misschien tijd voor een onafhankelijk "WERELDFIETSER APPROVED" keurmerk?
Lijkt mij een bijzonder slecht idee, maar ik ben ook geen lid van de vereniging. Stel het eens voor bij de ledenvergadering, zou ik zeggen.
Nee, want ik vind het zelf ook een bijzonder slecht idee.

Ik zie wel een gouden televisie format voor me waarin een commissie van forumleden dat keurmerk gezamenlijk op gaat zetten. Gevolgd door Frans Bromet die iedereen tegen elkaar opstookt :lol:
Marjan schreef:Update:
Ik zat er trouwens 1000 naast, ik zit op bijna 49000
Bij 100.000 ga ik nadenken over nieuwe fiets.

De as en lagers zijn vervangen, het blijkt dat de fiets is afgemonteerd met Deore, ( om prijs aantrekkelijk te houden? ) ( ik heb wel van begin af aan een XT groep er op zitten, dat was eigen keuze destijds)
Nu hebben we een XT as en lagers erop, een nog betere zou zijn een Chris King maar ik ga nu toch de XT proberen.

Een vierkante As ga ik doen bij ooit een nieuwe aankoop fiets omdat anders nu hele cranckstel vervangen had moeten worden.

Fijne bijkomstigheid, ik hoefde de montagekosten niet te betalen.
Kijken hoeveel km ik er mee kan maken.
Bij een volgende keer kun je vragen om de Bottom bracket van je frame te vlakken. Dan weet je zeker dat de lagers en as in elkaars verlengde worden gemonteerd. Daardoor ontstaan de meeste problemen met lagers van assen.
Crankstellen voor buitenboordlagers en vierkante assen zijn niet uitwisselbaar.