Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies frame, fiets en nog meer... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies frame, fiets en nog meer...

Clank schreef:Daarom weegt mijn fiets ook ongeveer hetzelfde als een Hummer.

...Neemt niet weg dat ik momenteel met 32mm bandjes ook de onverharde paden (gravel in Zweden bijvoorbeeld) kan nemen. Ik moet wel wat inleveren op de snelheid en comfort, maar het rijdt als ik op asfalt rij wel een stuk lekkerder naar mijn mening.
Prima om uit romantische overwegingen te kiezen voor een Hummer met smalle bandjes (bv omdat er geen bredere op kunnen) maar ik durf te stellen dat jouw Hummer met bredere banden (als ze erop zouden passen) lekkerder zou rijden ( ook op asfalt).
Volgens mij mis je mijn punt een beetje.

Ik probeer duidelijk te maken dat het niet per sé hoeft. Met 32 mm banden kom je op de meeste wegen ook prima vooruit.

Neemt niet weg dat ik het er volledig mee eens ben dat in sommige gevallen bredere banden fijner is. Mijn mountainbike staat ook niet voor niks op 54 mm.

Maar qua vakantiefiets is het volgens mij echt een stuk wat je voorkeur heeft. Ik heb vaak ook op tractoren gereden met van die brede banden (heb een tijd bij een fietsenmaker gewerkt, dan rij je op best veel verschillende fietsen), maar het is nooit echt mijn ding geweest.

Maar voordat we iemand zijn topic overnemen met discussies over welk formaat band het beste is stel ik voor dat als iemand de discussie door wil zetten, dat we dat via pm, onder het genot van een biertje of in een ander topic doen.
Het is natuurlijk wel van belang geen appels met peren te vergelijken. Als ik net als jij alles zoals een slot, spatborden etc van mijn m-gineering afschroef is die fiets ook iets van 12 kg. Maar spatborden vind ik toch wel erg fijn, en een bagagedrager heb ik ook nodig (meestal alleen achter). Een standaard heb ik echter niet, en evenmin een kettingkast.
De volgende vraag is dan of je makkelijk onder de 12 kg kunt zakken. Het probleem is toch wel dat het dan of heel veel duurder wordt voor weinig gewicht winst, of echt minder sterk.
Voor jou lijkt het me vooral van belang dat het frame dat je kiest stabiel genoeg gaat sturen met bepakking. Zoals Bert al aangeeft zitten veel fitness fietsen wat dat betreft op het randje. Verder zou ik letten op de inbouwbreedte van de achternaaf: racefiets naven zoals op sommige fitness fietsen zijn 130 mm breed en naven van mtb en trekking fietsen 135 mm. Smaller fietst wat fijner omdat je benen dichter bij elkaar kunnen, maar breder is wel degelijker.
Een tweedehands Trek FX fiets is dat niet iets om als basis te gebruiken. Er zitten bevestigingen op voor dragers en spatborden. Bijvoorbeeld de FX 1.3
zolang er maar niks afbreekt onderweg, vind ik het prima. ik ga geen maanden door niemandsland fietsen. dan is een koga met alles erop en eraan wel een betere keuze.

een 2de handse zoals de gazelle xr of de trek xf, zijn prima fietsen. maar moeten ook verbouwd worden voor ze aan mijn wensen voldoen. en blijft eigenlijk alleen het frame en remmen over. vooral de wielen van zulke fietsen vertrouw ik niet.

ik heb inmiddels genoeg info, komende tijd ga ik 2de hands spulletjes verzamelen. frame en wielen moet ik nog eens goed over denken.

bedankt voor alle reacties tot zover :o
zo, inmiddels een eindje klaar met bouwen :P

''oud'' 26 inch aluminium mtb frame wat ik nog had liggen, wit geschilderd, opgebouwd met 29er mtb wielen, schijfremmen, brooks b17 zadel. toch redelijk binnen budget gebleven 550 euro. hij weegt zoals op de foto's 9.850 kg. en stevig/comfortabel genoeg voor lange afstanden !!

veel 2de hands onderdelen en enkele nieuwe, die spotgoedkoop waren. stevige handgespaakte mtb wielen 36 spaaks, 1875 gram, max belastbaar tot 115 kg. 1 x 9 aandrijving met narrow wide blad 30 T. misschien wel te zwaar bij lange klimmen. eerst maar eens uitproberen :D 2 x 9 kan altijd nog :wink:

huidige remmen zijn avid elixir, die zijn tijdelijk, er komen shimano remmen op, veel betrouwbaarder dan de zooi van avid.

ik ben nog bezig met de bagagerekken en tassen. maar dat laat ik nog wel zien in het zelfbouw topic :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding