Mijn bevindingen na tientallen ervaringen met het Belgische systeem (dat in Nederland niet zou werken, omdat hier veel meer fietsen in de trein vervoerd worden, de conducteurs minder hoffelijk zijn en de reizigers wat grotere mondjes en kortere lontjes hebben):
Revanho schreef:
- Je weet vaak niet waar je moet zijn met de fiets (van voor, vanachter of in het midden) en kan het ook niet zomaar zien.
- Je moet dan nog eerst de conducteur weten te vinden.
Waar je met de fiets moet zijn, weet de conducteur. Dus ga ik niet op zoek naar het fietskot, maar naar de treinbegeleider. Is de trein die ik moet hebben erg lang en blijft deze hooguit een minuut staan op een heel druk station (een veel voorkomende situatie op station Gent Sint Pieters), dan zoek ik niet lang naar een conducteur, maar zet ik toch maar even mijn Nederlandse dikke-ik-pet op: mijn fiets til ik dan met alle bagage erop snel de trein in en parkeer ik op een rolstoelplek of in de wat bredere gang naast een fietsenkot. Meestal neemt de conducteur daar - al dan niet met een vermanende opmerking - genoegen mee. Zo niet, dan opent hij/zij bij een volgende stop alsnog het fietsenkot.
Ave Gone schreef:Een andere keer heb ik na het uitstappen moord en brand moeten schreeuwen om te voorkomen dat de trein wegreed. Er was helemaal geen conducteur meer. De machinist kwam verbaasd uit zijn hok. Dat was in Wallonië, dat wel weer.
Of ik een derde keer met fiets in een Belgische trein heb gezeten vraag ik me af, ik ben niet overtuigd van het Belgische systeem.
In België is het inderdaad niet verstandig om al uit stappen als er nergens een conducteur te bekennen is. Daarom loop ik ruim voor het bereiken van het uitstapstation (mits dit niet het eindpunt van de trein is) door de trein naar de uitgang die pal naast het fietsenkot zit (helaas is dit meestal bij een 1e klas wagon, waardoor ik tijdens de rit niet dichtbij die uitgang kan zitten; al heb ik ook enkele keren meegemaakt dat de conducteur me bij het instappen al liet weten dat ik in de 1e klas mocht gaan zitten) en probeer ik al voor het bereiken van mijn bestemming er achter te komen waar de conducteur is en (zeker in Wallonië) in te schatten hoe wakker hij nog is...
Nu ik een nieuwe reisfiets laat bouwen, rijst er nog een andere vraag in me op.
Mijn volgende fiets krijgt een deelbaar frame (m.b.v. S&S-koppelingen). Ik voorzie in Nederlandse treinen dan lastige discussies met conducteurs over de vraag of deze deelfiets in gesplitste toestand als een vouwfiets beschouwd kan worden, die gratis mee mag (ook in de spitsuren en in de intercity direct), of een gedemonteerde fiets (met dezelfde status als een ongedemonteerde fiets). Ik vermoed het laatste; maar hoe zit het als ik de gedeelde fiets in een draagtas vervoer die binnen de afmetingen valt (90 x 120 cm) die o.a. in de Thalys gelden?
En zou mijn nieuwe fiets in België voor plooifiets (= vouwfiets; en een deelfiets is in Vlaanderen een huurfiets) door kunnen gaan?